Kopplingsbyte / Köra utan koppling
Postat: tis 19 aug 2008, 00:14
Har bud på att köpa på mig en 850 -93 där kopplingen "har tappat trycket" dvs inget motstånd alls i pedalen. Detta är allt jag vet om felet, vet att växellådan är manuell (no shit!) men det är allt!
Kan gissa mig till att 850-modellen har hydralisk koppling och att det är detta tryck som försvunnit. Detta kan ju bero på en mängd olika saker så jag ställer frågan som följer: Vad krävs för att byta kopplingen, behöver lådan plockas ned? Vad är materialkostnaden mellan tummen o pekfingret? Ungefär arbetstid för nån som ej bytt det innan?
Är ett kopplingsbyte en avancerad operation om man har ett riktigt garage tillgängligt?
Jag är ingen nybörjare i ett garage men har aldrig skruvat 850.
Intressant följdfråga: På vilket sätt skulle denna bilen kunna förflyttas innan kopplingen är fixad?
Bogsering - Ja och köra hem den på ett flak - ja men utöver det?
Jag tänker mig då tex att bilen startas med ettan i och startmotorn drar igång hela härligheten (går det?) och sedan får jag crossväxla så mjukt det går några gånger för att komma hem, det handlar främst om långa sträckor motorväg nämligen och det skulle inte behövas växlas många gånger.
Sitter det nån sensor/givare i bakre kofångaren som är kopplad till nån airbag? Annars skulle det ju även gå att putta igång bilen med växel i. Denna form av förflyttning kanske kan te sig lite oortodox men så kan det vara ibland i volvoland!
Kan gissa mig till att 850-modellen har hydralisk koppling och att det är detta tryck som försvunnit. Detta kan ju bero på en mängd olika saker så jag ställer frågan som följer: Vad krävs för att byta kopplingen, behöver lådan plockas ned? Vad är materialkostnaden mellan tummen o pekfingret? Ungefär arbetstid för nån som ej bytt det innan?
Är ett kopplingsbyte en avancerad operation om man har ett riktigt garage tillgängligt?
Jag är ingen nybörjare i ett garage men har aldrig skruvat 850.
Intressant följdfråga: På vilket sätt skulle denna bilen kunna förflyttas innan kopplingen är fixad?
Bogsering - Ja och köra hem den på ett flak - ja men utöver det?
Jag tänker mig då tex att bilen startas med ettan i och startmotorn drar igång hela härligheten (går det?) och sedan får jag crossväxla så mjukt det går några gånger för att komma hem, det handlar främst om långa sträckor motorväg nämligen och det skulle inte behövas växlas många gånger.
Sitter det nån sensor/givare i bakre kofångaren som är kopplad till nån airbag? Annars skulle det ju även gå att putta igång bilen med växel i. Denna form av förflyttning kanske kan te sig lite oortodox men så kan det vara ibland i volvoland!