Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#209543
vet du vad jag tror.. att folk redan har försökt hjälpa dig så mycket det går, tror inte det blir dyrare att renovera istället för försöka sig på byta saker hit och dit. renovera och du har en fräsch motor som kommer hålla i många år. visst är det mycket pengar lägga ut på en gång men tror ändå att det är ända alternativet, eller sälj bilen till någon bilskojare :wink:
av *pettson*
#209614
DrEvilBoy skrev:Är det så himla dyrt att med ventiltätningar och kolvringar?
Nej det är inte speciellt dyrt. Men man bör lägga till lite andra saker som volvo bara råkade *glömma*. Men räkna med en materialkostnad på omkring 5000kr, men då å andra sidan är motorn som ny i jämförelse mot idag. Hur dyrt det blir i slutändan kan bara den som äger motorn säga. Det är han som vet vilken kunskap och vilka verktyg han har för att utföra åtgärderna.

Att göra en sån *liten* sak som att byta bara ventiltätningarna på plats kräver ju naturligtvis även det sina tributer.
Först specialverktyget från volvo som komprimerar fjädrarna. Sen nåt att föra in luft med. Naturligtvis tätningar till detta.
Det man lätt glömmer då, är att man samtidigt behöver 4 packboxar, en tub special lim, nåt att rengöra kliniskt med på packningsytorna. 5 o-ringar för tätning av tändstiftshålen, en kamrem (även spännrulle och löprulle och vattenpump om det är längesen). Det gör ju att dom där 150 kronorna för själva tätningarna inte riktigt syns i övriga kostnader runtomkring. För jobbet skulle antagligen göras seriöst?
Lyfter man toppen så beror kostnaderna på vart man önskar handla. Dom flesta butiker är drygt 3ggr så dyra på en sotnings sats innehållande alla packningar som motsvarande från en renoveringsfirma är. Kolvringssatser är inte nån gratiskostnad men å andra sidan kör dom ihop sej själva kostnadsmässigt då man inte behöver tanka olja utan bara fyller på den då o då. Innan sånt köps ska naturligtvis vändkant kontrolleras så den inte måste borras.
Lagren brukar se underbara ut efter 30k mil. Det gör att en vev/stak lagersats samt en ramlagersats bör inhandlas och vips ökade vi på med ca 2000kr, kontroll av kolvbultarnas lagring bör även göras. Men som volvo sa, då går den 30k mil till. Ovanpå detta BÖR du ha handboken på renovering och naturligtvis MINST två momentnycklar. En på 0-2,5 kilo och en från 2,5 och uppåt. Att hand dra är inte bara dumt, det är SKITDUMT för där det är moment angivet är det även lager inblandade. En i övrigt stor verktygs sats krävs. För att montera tillbaka själva *ventilkåpan* som i själva verket är överdelen på ett lager så krävs det även där specialverktyg. Packboxarna som ska monteras BÖR sättas med specialverktyg. Sen visst går det att kasta ihop en maskin på en höft och ha tur och få den tät och bra?.. Men det är ytterst ovanligt att nån lyckas sådär jättebra genom att skippa det mesta i en renovering.
Nu har jag ju inte gått in på att ventilerna bör maskinslipas och att sätena bör antingen fräsas eller slipas in. Innan dess bör kontroll på styrningarna ske osv..
Det är ju frågan om man vill göra det SERIÖST, annars kan man bara köpa sen en lika sliten maskin och hoppas på det bästa..
av *pettson*
#209663
Naddet skrev:
*pettson* skrev:
DrEvilBoy skrev:Är det så himla dyrt att med ventiltätningar och kolvringar?
Nej det är inte speciellt dyrt. Men man bör lägga till lite andra saker som volvo bara råkade *glömma*. Men räkna med en materialkostnad på omkring 5000kr, men då å andra sidan är motorn som ny i jämförelse mot idag. Hur dyrt det blir i slutändan kan bara den som äger motorn säga. Det är han som vet vilken kunskap och vilka verktyg han har för att utföra åtgärderna.

Att göra en sån *liten* sak som att byta bara ventiltätningarna på plats kräver ju naturligtvis även det sina tributer.
Först specialverktyget från volvo som komprimerar fjädrarna. Sen nåt att föra in luft med. Naturligtvis tätningar till detta.
Det man lätt glömmer då, är att man samtidigt behöver 4 packboxar, en tub special lim, nåt att rengöra kliniskt med på packningsytorna. 5 o-ringar för tätning av tändstiftshålen, en kamrem (även spännrulle och löprulle och vattenpump om det är längesen). Det gör ju att dom där 150 kronorna för själva tätningarna inte riktigt syns i övriga kostnader runtomkring. För jobbet skulle antagligen göras seriöst?
Lyfter man toppen så beror kostnaderna på vart man önskar handla. Dom flesta butiker är drygt 3ggr så dyra på en sotnings sats innehållande alla packningar som motsvarande från en renoveringsfirma är. Kolvringssatser är inte nån gratiskostnad men å andra sidan kör dom ihop sej själva kostnadsmässigt då man inte behöver tanka olja utan bara fyller på den då o då. Innan sånt köps ska naturligtvis vändkant kontrolleras så den inte måste borras.
Lagren brukar se underbara ut efter 30k mil. Det gör att en vev/stak lagersats samt en ramlagersats bör inhandlas och vips ökade vi på med ca 2000kr, kontroll av kolvbultarnas lagring bör även göras. Men som volvo sa, då går den 30k mil till. Ovanpå detta BÖR du ha handboken på renovering och naturligtvis MINST två momentnycklar. En på 0-2,5 kilo och en från 2,5 och uppåt. Att hand dra är inte bara dumt, det är SKITDUMT för där det är moment angivet är det även lager inblandade. En i övrigt stor verktygs sats krävs. För att montera tillbaka själva *ventilkåpan* som i själva verket är överdelen på ett lager så krävs det även där specialverktyg. Packboxarna som ska monteras BÖR sättas med specialverktyg. Sen visst går det att kasta ihop en maskin på en höft och ha tur och få den tät och bra?.. Men det är ytterst ovanligt att nån lyckas sådär jättebra genom att skippa det mesta i en renovering.
Nu har jag ju inte gått in på att ventilerna bör maskinslipas och att sätena bör antingen fräsas eller slipas in. Innan dess bör kontroll på styrningarna ske osv..
Det är ju frågan om man vill göra det SERIÖST, annars kan man bara köpa sen en lika sliten maskin och hoppas på det bästa..
Tack tack för svaret!

Om jag nu får vara lite optimistisk så verkar ingreppet inte "allt för" svårt, om man kollar denna guiden.

http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?p=317805

Nu vet jag att det där inte är någon volvo, men principen lär vara densamma. Momentnycklar samt något att trycksätta cylindern med har jag också, packningar, oringar, tätningar och allt vad det kan vara får givetvis inhandlas. Jag väljer dock att börja i den billiga änden av renovering, skulle det visa sig att detta ingrepp inte hjälper är det väl bara gå vidare och renovera resten isåfall. Men enligt min mening är det lite dumt att renovera för 5-6000 om problemet blir löst för låt säga 1000 kr? Vad vet jag vad det kommer landa, men ni förstår vad jag menar åtminstone. Om man dessutom inte tänkt ha bilen i sin ägo längre än ett par år är det ju givetvis bara idioti att renovera för mer än nödvändigt.

Jag hade tänkt ge mig på det genom att bara lyfta på ventilkåpan, inte alls planer på att lyfta toppen. Hur ska jag då lyckas slipa in ventilerna om dom sitter kvar, de är väl som jag förstått det omöjliga att ta bort om inte toppen tas bort? Det som behöver göras är väl att rengöra allt noggrant, får bort fjädrarna, sätta dit nya tätningar och sen ihop med allt igen, givetvis med en momentnyckel. Jag tycks ha läst någonstans i haynes momenten alla delar ska dras i.
Naturligtvis har du pratat med volvo om specialverktyget så att du kan utföra jobbet på plats?
Utan det verktyget så blir det inget gjort om man ska vara krass.
av *pettson*
#209721
Naddet skrev:Vilket specialverktyg är det du menar?
_

Har insett att det är som ni säger, det ger inget att vara dumsnål. Det får kosta vad det kostar, då slipper jag framtida problem med motorn åtminstone.

Men vad är då verkligen värt att byta

Vattenpump
Ventillyftare
Vevstaksbussning
Vevlagersats
Ramlagersats
Ringsats
Ventilstyrningar
Ventiltätningar
Kamrem, löphjul osv.

Kostnad för detta är väl ca 6000, sen får man väl räkna in att ev köpa in vissa specialverktyg, så låt säga 7000.

Detta är väl ganska givet att det behöver bytas, men nedstående är jag fundersam över, vad är verkligen nödvändigt vid renovering?

Bultsats, topplock (?)
Vevaxeldrev (?)
Kamaxeldrev (?)
Insugs & Avgasventiler (?)
Ventilsäten & Ventilknaster (?)
jag tar mej friheten att kopiera in det som är relevant..

*Vattenpump eftersom du inte vet nåt om den som sitter idag?
*Ventillyftare byter du om du vill. Tickar dom gamla långt efter start? Slutar det när bilen blir varm? OM du ska byta fråga efter 272281 så får du iallafall halva kostnaden mot vad expediten på volvo tänkt sej att kräva av dej. Dom säljer styckvis trots att det finns servicesatser som numret ovan för ganska exakt HALVA priset. Återfinns på volvo.
*Vevstaksbussning behöver inte bytas om dom inte är skadade/slitna, ska kontrollmätas, svaret berättar vad du ska göra.
*Vevlagersats ska bytas.
*Ramlagersats skabyts
*Ringsats beroende på ditt serienr på motorn så antingen sparas toppringen och alla andra byts. Eller så byts samtliga ringar. OM toppringen sparas så ska INTE motorn honas.
*Ventilstyrningar ska inte bytas om dom inte är felaktiga. Dom ska mätas upp och svaret berättar vad som ska göras. Dom får ALDRIG NÅNSIN slås in eller ur. Måste pressas.
*Ventiltätningar ska alltid bytas
*Kamrem, löphjul osv. Kamremmen ska alltid bytas. MEN vet du nåt om resterande saker? Är dom färska återanvänd löprullar och sånt. Vet du inte ? Köp nytt.


Bultsats, topplock (?) Ska bytas
Vevaxeldrev (?) Byts inte
Kamaxeldrev (?) Byts inte
Insugs & Avgasventiler (?) Byts inte om dom inte är skadade, men ventilerna ska slipas in ,helst med maskin och sätena ska antingen fräsas eller slipas in för hand bara.
Ventilknaster (?) Byts inte..

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]