Starkrångel på 850 93:a, startspärr? FIXAT!!!
Postat: tor 07 aug 2008, 08:25
Var startmotorn!
jagrullar.se
https://www.jagrullar.se/forum/
Cornelia skrev:Har haft en fråga tidigare uppe att vi ibland har startproblem med vår nyinförskaffade bil.Volvo guard innefattar att det är ett larm. Ett larm brukar ju ha en startspärr, men ni har en till startspärr.
Har inte tänkt så mycket på diodern uppe på instrumentpanelen men kom idag att tänka på att det kanske är larm.
Läste i instruktionsboken och den säger att om bilen är utrustad med larm finns denna dioder på instrumentpanelen så drar slutsatsen att det är larm på bilen. Finns också klistermärken på rutor som säger VOLVO GUARD, stämmer det att det är larm på vår bil?
Kan det isf vara startspärren som jäklas med oss då och då?
Fenomenen som sker är att när man ska vrida på nyckeln så låter det som bilen inte tänder, drar inte startmotorn utan det låter mer som den pyser till och är stendöd, som om den tappar andan.
Det är automat på bilen men det kanske inte spelar någon roll men nämner det iaf.
Någon som hört talas om detta förr?
Har haft Saab förut med fjärrstyrt larm och den kunde göra på liknande sätt tills vi fick tipset att det borde vara startspärren som jäklas och bytte då något som avhjälpte felet, minns dock inte vad då det är länge sen vi hade den bilen.
På vår nuvarande Volvo är det dock med nyckel man låser upp i dörrar fram, ingen dosa med knapp alltså.
Har ni tips ni kan dela med er av som kan avhjälpa felet blir vi jätteglada! Ganska störande faktiskt.
Har varit i kontakt med förra ägarna och de har (enligt de) ALDRIG haft dessa problem, känns lite lustigt att det skulle börja från dag ett from att vi äger bilen men med vår tur förvånar det mig inte heller ;-//
Cornelia skrev:Kan tilläggas, om det är så att vxllägena behöver justeras, märks det inte på något annat sätt än det ovan?startspärren är känsligast av lägena om man så säger. Ett byte är inte svårt i sej men det kan vara krångligt om man råkar ställa till det lite för sej och gör nåt i fel ordning.
För när man kör vxl bilen fint, inget stötigt eller så utan mjukt och fint. När man lägger i backen så känner man direkt att den tar det läget, samma sak med D osv.
En till fråga som jag kom på
Om nu växellägesgivaren måste bytas, är det ett svårt jobb?
CP2 skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31102man tackar
Inte 850 men kan kanske ge indikationer på "lätt" eller "svårt".