Sida 1 av 2

Vevhusventilation 855-94

Postat: tis 29 jul 2008, 19:34
av Lelle
Hej, läste i en tidigare tråd att det inte ska "ryka" ur oljestickan när motorn går på tomgång, kruxet är att min gör det, "ryker" även ur ventilationsröret som går in vid luftintaget + olja som följer med.

Min fråga är om det är normalt med lite oljedimma eller är det bara att skaffa ny oljefälla, slangar mm. o byta?

Köpte bilen för en månad sen, hade tidigare 460...

Tack på förhand.

Lelle

Re: Vevhusventilation 855-94

Postat: tis 29 jul 2008, 20:00
av yel_low
det är väl aldrig fel att rengöra vevhusventilationen och byta slangarna(som oftast murknat) om du tänkt ha kvar bilen och är lite händig så fixar du det själv. bara demontera insuget så är det lätt :)

Re: Vevhusventilation 855-94

Postat: tis 29 jul 2008, 20:52
av *pettson*
Lelle skrev:Hej, läste i en tidigare tråd att det inte ska "ryka" ur oljestickan när motorn går på tomgång, kruxet är att min gör det, "ryker" även ur ventilationsröret som går in vid luftintaget + olja som följer med.

Min fråga är om det är normalt med lite oljedimma eller är det bara att skaffa ny oljefälla, slangar mm. o byta?

Köpte bilen för en månad sen, hade tidigare 460...

Tack på förhand.

Lelle
Att få med oljedimma är fullt normalt. Det är även fullt normalt att det kan ryka lite grand. Det får inte stå som en fontän ur stickhålet men visst kan det ryka lite grand. Enklast är att ta en tunn bit dasspapper eller nåt. Håll det för hålet. Om det flyger uppåt är det tryck i ventilationen. Om det suger fast så är det undertryck. Dock är inte alltid undertrycket som bäst efter ett antal mil, utan som föregående inläggare sagt: Se över venten och rengör om den behöver det.
Glöm inte att rengöra i blocket till oljereturen från oljeavskiljaren.

Re: Vevhusventilation 855-94

Postat: tis 29 jul 2008, 23:25
av Lelle
Ska inhandla delarna imorgon o byta ihelgen!

Pettson, underbar sida du har... datorn lär bli en bra arbetskamrat :D

Hoppas på fint väder...

Lelle

Re: Vevhusventilation 855-94

Postat: tis 29 jul 2008, 23:29
av *pettson*
Lelle skrev:Ska inhandla delarna imorgon o byta ihelgen!

Pettson, underbar sida du har... datorn lär bli en bra arbetskamrat :D

Hoppas på fint väder...

Lelle
Ibland är det bra att ha elektroniska vänner i form av en dator. Just nu skissar jag på en helt ny sida. Dock är det som jag skriver, jag suger som html programmerare.. Intresset är inte stort nog.

Re: Vevhusventilation 855-94

Postat: ons 30 jul 2008, 13:44
av Hexenhammer
Att få med oljedimma är fullt normalt. Det är även fullt normalt att det kan ryka lite grand. Det får inte stå som en fontän ur stickhålet men visst kan det ryka lite grand. Enklast är att ta en tunn bit dasspapper eller nåt. Håll det för hålet. Om det flyger uppåt är det tryck i ventilationen. Om det suger fast så är det undertryck. Dock är inte alltid undertrycket som bäst efter ett antal mil, utan som föregående inläggare sagt: Se över venten och rengör om den behöver det.
Glöm inte att rengöra i blocket till oljereturen från oljeavskiljaren.
Det var en riktigt vettig beskrivning faktiskt. För när vevhusventilationen börjar att täppas
till så blir det oftast tryck. Jag hade skapligt med tryck i min (V70N iofs, men ändå), så det
lät väldigt läskigt när bilen stod på tomgång. Lät som en bomb som skulle smälla vilken
sekund som helst. Men så fort man lyfte oljestickan eller öppnade korken till motorn, där oljan
ska i, så försvann ljudet.

Oftast är det iofs inte farligt att köra med det. Många säger ju att det endast kan bli så att
bilen drar väldigt mycket olja. Men jag har faktiskt en arbetskamrat som råkade ut för något
riktigt illa, för några år sedan. Han och hans flickvän flyttade upp hit (Västervik/Gamleby) ifrån
Göteborg. De fick problem med vevhusventilationen i sin bil. När min arbetskamrat åkte ner
med den till Göteborg för att få den servad på garanti, så small motorn. Det var p.g.a vevhusventilationen...
...och den hade smällt mer än så. Allt gick på närmare 30.000kr. Inte kul! :D
Ibland är det bra att ha elektroniska vänner i form av en dator. Just nu skissar jag på en helt ny sida. Dock är det som jag skriver, jag suger som html programmerare.. Intresset är inte stort nog.
Kul sida ändå! Man lär sig. Går ju att spana lite på http://www.webdesignskolan.se om du känner för det.
Jag tycker inte heller att mina kunskaper är särskilt bra... eller jag tyckte inte det i alla fall.
Men nu har jag kommit en bit på vägen och jobbar som webmaster. Det här är den senaste sidan jag
gjort: http://www.planetsalign.net

Re: Vevhusventilation 855-94

Postat: ons 30 jul 2008, 13:59
av Lelle
Hej, har nu inhandlat allt jag behöver...Oljefälla(inte så dyr som jag trodde, 195,28kr)+ kopplingsstycken o slang, packning mm... tot 444kr.

Så nu är det bara att förbereda sig mentalt :)

Lelle

Re: Vevhusventilation 855-94

Postat: mån 04 aug 2008, 00:46
av Lelle
Nu äntligen är det gjort... 5 timmar tog det... vill aldrig mer göra om det...

Volvo ska få höra oxå, för oljefällan(den nya) var ca 15 mm för hög, som tur passade alla hål med lite svordomar... :-(O)

Men jag hade oxå ett annat problem, det dök upp ett rör, hittade ej detta i haynes eller i Pettsons sida, misstänker att det går till btr??? kraftigt var det iallafall, vågade inte lossa på det, så jag fick inte undan insugsgrenröret, utan la ett rör som balk under insugsgrenröret, trångt blev det...

Nu e ja trötter efter detta äventyr, ska till karlskrona imorgon, får se om bilen håller ihop :D

Höres/
Lelle

Re: Vevhusventilation 855-94

Postat: mån 04 aug 2008, 06:11
av yel_low
jobbet där har jag gjort ett par gånger när jag var på volvo, tog en timme ganska precis, inga större bekymmer, det måste nästan vara så att du kanske skulle lämnat bort det och ägnat dig åt nånting annat under tiden :lol:

Re: Vevhusventilation 855-94

Postat: mån 04 aug 2008, 08:00
av *pettson*
Lelle skrev:Nu äntligen är det gjort... 5 timmar tog det... vill aldrig mer göra om det...

Volvo ska få höra oxå, för oljefällan(den nya) var ca 15 mm för hög, som tur passade alla hål med lite svordomar... :-(O)

Men jag hade oxå ett annat problem, det dök upp ett rör, hittade ej detta i haynes eller i Pettsons sida, misstänker att det går till btr??? kraftigt var det iallafall, vågade inte lossa på det, så jag fick inte undan insugsgrenröret, utan la ett rör som balk under insugsgrenröret, trångt blev det...

Nu e ja trötter efter detta äventyr, ska till karlskrona imorgon, får se om bilen håller ihop :D

Höres/
Lelle
Vart dök röret upp?