Sida 1 av 1

oljud i koppling V70

Postat: mån 28 jul 2008, 15:36
av WestCoast
har något oljud i koppling när man släpper upp kopplingen. låter ungefär som man slirar med pedalen. Lljudet kommer bara vid belastning av däcken (alltså inte på pelarlift eller liknande).

Kan det vara tryckplattan?

Re: oljud i koppling V70

Postat: mån 28 jul 2008, 16:53
av *pettson*
WestCoast skrev:har något oljud i koppling när man släpper upp kopplingen. låter ungefär som man slirar med pedalen. Lljudet kommer bara vid belastning av däcken (alltså inte på pelarlift eller liknande).

Kan det vara tryckplattan?
om du hör ett litet skrik eller ett gnäll så är det fullt normalt. Det är lamellmaterialet i bilen som låter.

Re: oljud i koppling V70

Postat: mån 28 jul 2008, 17:50
av WestCoast
*pettson* skrev:
WestCoast skrev:har något oljud i koppling när man släpper upp kopplingen. låter ungefär som man slirar med pedalen. Lljudet kommer bara vid belastning av däcken (alltså inte på pelarlift eller liknande).

Kan det vara tryckplattan?
om du hör ett litet skrik eller ett gnäll så är det fullt normalt. Det är lamellmaterialet i bilen som låter.
normalt kan det väl ändå inte vara! det låter ju bara på 1:ans växel så "uttrampet" kan det ju inte vara...

Re: oljud i koppling V70

Postat: mån 28 jul 2008, 18:30
av Nexus
*pettson* har rätt :!: att det tjuter till är inget ovanligt,mycket vanligt förekommande på bilar av japanskt märke som jag tidigare jobbade med :wink:
Urtramp lagret brukar du höra om du har friläge i och släpper upp kopplingen, det brukar rassla om det är på väg bli dåligt....
Men det kanske inte är felet på din bil men någon ände måste man börja i :wink:

Re: oljud i koppling V70

Postat: mån 28 jul 2008, 18:31
av WestCoast
grammse skrev:*pettson* har rätt :!: att det tjuter till är inget ovanligt,mycket vanligt förekommande på bilar av japanskt märke som jag tidigare jobbade med :wink:
Urtramp lagret brukar du höra om du har friläge i och släpper upp kopplingen, det brukar rassla om det är på väg bli dåligt....
Men det kanske inte är felet på din bil men någon ände måste man börja i :wink:
ej utrampsbelägget...!!!!

Re: oljud i koppling V70

Postat: mån 28 jul 2008, 18:42
av Nexus
lugna sig lite nu :wink: Det är inte så lätt ställa en diagnos av några få rader.....
Tryckplattan så borde det höras på flera växlar: men just att det gnäller till när man åker iväg kan vara från materialet i kopplingen.
Spela in ljudet och lägg upp på youtube så kanske det är lättare avgöra :|

Re: oljud i koppling V70

Postat: mån 28 jul 2008, 19:11
av WestCoast
grammse skrev:lugna sig lite nu :wink: Det är inte så lätt ställa en diagnos av några få rader.....
Tryckplattan så borde det höras på flera växlar: men just att det gnäller till när man åker iväg kan vara från materialet i kopplingen.
Spela in ljudet och lägg upp på youtube så kanske det är lättare avgöra :|
svårt att spela in..

det låter alldeles vid dragläget vid ettans växel och det låter som man slirar på kopplingen typ.. någon gång har det hört när man motorbromsar och släpper på kopplingen..

Re: oljud i koppling V70

Postat: mån 28 jul 2008, 19:14
av *pettson*
WestCoast skrev:
*pettson* skrev:
WestCoast skrev:har något oljud i koppling när man släpper upp kopplingen. låter ungefär som man slirar med pedalen. Lljudet kommer bara vid belastning av däcken (alltså inte på pelarlift eller liknande).

Kan det vara tryckplattan?
om du hör ett litet skrik eller ett gnäll så är det fullt normalt. Det är lamellmaterialet i bilen som låter.
normalt kan det väl ändå inte vara! det låter ju bara på 1:ans växel så "uttrampet" kan det ju inte vara...
Det jag nämnt är det som är vanligast. Nu är jag inte nån expert men jag kanske iallafall hunnit med 200st 850/70 kopplingar? Och assisterat på några hundra till.. Det innebär inte att jag har rätt men jag vet vad som är VANLIGT.
Det var ju inte jag som tog bort asbest i våra lamellmaterial. Sedan det togs bort så kom det gnäll vid uppsläpp på kopplingen. Den som är mest tydlig med detta är nog 740 och 940 serien. Det gnäller bara till EN gång oftast. Samma att en del har problem med att bilen hackar iväg på kopplingen EN gång per dag (första körningen). Även där pratar vi om lamellmaterial som tro det eller ej svettas och klibbar. Inget man kan göra nåt åt med mindre än att riva det hela och oftast totalt i onödan då dom flesta fabrikats lamellmaterial är likadana i slutändan.