Sida 1 av 1
Vandrande tomgång
Postat: tor 05 aug 2004, 22:57
av marcus
Hallå! Min ärade far har en 850-94. Problemet är att den nu har ett tomgångsvarvtal på 500 r/m, förra veckan hade den tomgångsvarvtal på 1100 r/m, och nån dag så pendlade tomgångsvarvtalet mellan 500 - 1000 r/m. Har kollat felkoder men ej fått några . Har lossat/ruckat på elkontakter till varvtalsgivare, spällgivare tempgivare o s v. Men felet kvarstår!! Vad tror ni alla volvo experter !!, vad är det för fel på pappas bil?
Re: Vandrande tomgång
Postat: fre 06 aug 2004, 08:27
av v70r/awd
marcus skrev:Hallå! Min ärade far har en 850-94. Problemet är att den nu har ett tomgångsvarvtal på 500 r/m, förra veckan hade den tomgångsvarvtal på 1100 r/m, och nån dag så pendlade tomgångsvarvtalet mellan 500 - 1000 r/m. Har kollat felkoder men ej fått några . Har lossat/ruckat på elkontakter till varvtalsgivare, spällgivare tempgivare o s v. Men felet kvarstår!! Vad tror ni alla volvo experter !!, vad är det för fel på pappas bil?
tomgångsmotorn eller spjäll lägesgivaren...
Postat: tis 29 mar 2005, 21:17
av el-anders
Var inte tomgångsmotorn på vissa årsmodeller ett så stort problem att Volvo gick ut med nån sorts massbyte av motorer? Jag har bytt ett par stycken på 92 till 94:or.
Själv har ryckig gång vid släppt gaspedal och rull på bilen. Har fått 2 tips om att ställa in gas spjället. Ett gäller för äldre 850? (säger inte vilket år)
Med bladmått ska man ställa in ett spel fattar jag det som, det verkar som spjället inte! ska vila mot sin stoppskruv?
Det andra för "nyare" 850. Ska ställas in mer som vanligt med stoppskruven vissa varv osv. Nån som vet nåt?
Postat: ons 30 mar 2005, 16:47
av Sparkz
Stämmer, plus att slangen till tomgångmotorn flyttades till locket på luftburken.
Ska kolla om jag hittar nåt om justering, men det brukar räcka att göra rent spjällhuset om det är sotigt.
Postat: tis 05 apr 2005, 00:53
av PeppeV70
har du kollat instrument huset eller jag hade samma problem med min -93 och jag fick byta hela instrumenten och det visade inga felkoder då heller
Postat: sön 10 apr 2005, 23:41
av el-anders
Sparkz skrev:Stämmer, plus att slangen till tomgångmotorn flyttades till locket på luftburken.
Ska kolla om jag hittar nåt om justering, men det brukar räcka att göra rent spjällhuset om det är sotigt.
Japp, du hade rätt. Tittade över vevhusventilationen och spjällhuset. Den lilla slangen till vevhusventilationen var helt bomtät och framför gasspjället låg det en "kaka" av inbränd olja ca 1,5mm hög! Jag fick skrapa och spruta med rostolja tills jag tvättat bort allt.
Bytte slang och borrade ur hålet för slangen i vevhusventilations"huset" (det som sitter med en O-ring närmast spjällhuset)(jag hoppas inte det hålet ska ha en speciell diameter)för det var också helt tätt.
Jag får demontera hela spjällhuset och rengöra med tryckluft när jag får tid.
Efter detta så fick jag en tomgång på 1300 varv och trodde någon hade justerat upp stoppskruven, men efter 50 mil så har adaptionen jobbat in sig så nu har jag rätt tomgång och ett helt annat svar på gasen vid låga varv. Som nån annan sa "att en svensson motor kan gå så gött"
Hoppas att oljeförbrukningen går ner efter det här också.