Sida 1 av 1

Hjälp, lampor, automatlåda, tankmätare/färddator och startkn

Postat: lör 26 jul 2008, 21:08
av Cornelia
Köpte en 850 glt 93:a för några dagar sedan. Har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

1) Upptäckte igår natt att lamporna inte lyser bakom värmereglagen (AC), det ska de väl göra? Hur får jag bort panelen som "vredena" sitter fast på? Jag försökte idag för jag trodde det var som på de flesta bilar att den sitter med klips av någon form men nu vet jag inte längre ??:-/ Törs inte bända för mkt...

2) Är automatlåda på denna och även där ser man ju inte ett skit utan att behöva tända innerbelysningen vid mörker ute. Nu tänker jag på indikationerna för vilket växelläge man har i, tex: P, N, D, L osv osv...ska det lysa upp underifrån eller är det bara mörkt på denna årsmodell? När jag kollade närmare idag på bokstäverna så ser det inte ut som det vita är "genomskinligt" underifrån...är ni med?

3) ALLTID vid första starten på morgonen (när bilen stått över natten) så tänder den inte vid första vredet av nyckeln, vad kan det bero på?
Det låter som bilen tappar andan och den drar inte runt startmotorn eller tänder inte...Vrider man tillbaka nyckeln och provar igen går det att starta som vanligt sedan är det inga problem vid andra starter under dagen. Detta fenomen är ENBART vid första start på morgonen...

Min sista fråga för nu:

4) Tankade full tank innan vi for iväg i torsdags och tankade upp igen innan vi for hem, hade då kört 25 mil och det gick i runt 22 liter men färddatorn visade att bilen skulle snittat 0.75 men när man gjorde en snabb uträkning var det i själva verket 0.93 den dragit i snitt.
I dagens läge står det att bilen snittat 0.68 men efter 32-35 mils körning visar tankmätaren bara lite mer än 30 liter kvar. Dock säger färddatorn att vi ska kunna köra 52 mil till på det som återstår. Den ekvationen får jag inte ihop riktigt. Det måste vara vår färddatorn som visar helt åt helsike såvida vi inte är totalt puckade och fattar den fel.
Kan någon förklara?
Har den datorn som visar medelsnittshastighet, hur långt till man kan köra, hur mkt den dragit, vad den drar osv osv...

Tacksam för ALLA råd och tips!

Re: Hjälp, någon med tips och svar?

Postat: lör 26 jul 2008, 22:06
av #27
1.
Har du "bara" AC eller är det ECC??

2.
http://volvospeed.com/Repair/SV70console.php

Re: Hjälp, någon med tips och svar?

Postat: lör 26 jul 2008, 22:37
av Cornelia
#27 skrev:1.
Har du "bara" AC eller är det ECC??

Är nog bara AC, alltså tre vreden med lägen var luften ska komma i mitten och de två på sidorna med temperaturer.

Re: Hjälp, någon med tips och svar?

Postat: lör 26 jul 2008, 22:55
av #27
Eftersom du verkar vara lite osäker om du har ac eller ecc så se på bild 18 i länken det är en med ecc obs se grad markeringarna på höger och vänster vred. (ursäkta om jag tjatar)

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=20926

Re: Hjälp, någon med tips och svar?

Postat: lör 26 jul 2008, 23:13
av Naddet
.

Re: Hjälp, någon med tips och svar?

Postat: lör 26 jul 2008, 23:58
av *pettson*
Cornelia skrev:Köpte en 850 glt 93:a för några dagar sedan. Har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

1) Upptäckte igår natt att lamporna inte lyser bakom värmereglagen (AC), det ska de väl göra? Hur får jag bort panelen som "vredena" sitter fast på? Jag försökte idag för jag trodde det var som på de flesta bilar att den sitter med klips av någon form men nu vet jag inte längre ??:-/ Törs inte bända för mkt...

2) Är automatlåda på denna och även där ser man ju inte ett skit utan att behöva tända innerbelysningen vid mörker ute. Nu tänker jag på indikationerna för vilket växelläge man har i, tex: P, N, D, L osv osv...ska det lysa upp underifrån eller är det bara mörkt på denna årsmodell? När jag kollade närmare idag på bokstäverna så ser det inte ut som det vita är "genomskinligt" underifrån...är ni med?

3) ALLTID vid första starten på morgonen (när bilen stått över natten) så tänder den inte vid första vredet av nyckeln, vad kan det bero på?
Det låter som bilen tappar andan och den drar inte runt startmotorn eller tänder inte...Vrider man tillbaka nyckeln och provar igen går det att starta som vanligt sedan är det inga problem vid andra starter under dagen. Detta fenomen är ENBART vid första start på morgonen...

Min sista fråga för nu:

4) Tankade full tank innan vi for iväg i torsdags och tankade upp igen innan vi for hem, hade då kört 25 mil och det gick i runt 22 liter men färddatorn visade att bilen skulle snittat 0.75 men när man gjorde en snabb uträkning var det i själva verket 0.93 den dragit i snitt.
I dagens läge står det att bilen snittat 0.68 men efter 32-35 mils körning visar tankmätaren bara lite mer än 30 liter kvar. Dock säger färddatorn att vi ska kunna köra 52 mil till på det som återstår. Den ekvationen får jag inte ihop riktigt. Det måste vara vår färddatorn som visar helt åt helsike såvida vi inte är totalt puckade och fattar den fel.
Kan någon förklara?
Har den datorn som visar medelsnittshastighet, hur långt till man kan köra, hur mkt den dragit, vad den drar osv osv...

Tacksam för ALLA råd och tips!
1 Är det ACC ta ut enheten genom att ta ur stereon och knuffa enhenten bakifrån med handen. Byt sen lamporna. Är det AC lossa bara knapparna, skruva ur skruvarna, bänd bort plasten och byt lamporna. Du behöver inte på nåt sätt ta ur enheten.
2 det finns ingen genväg. Du måste lossa hela mittkonsollen för att byta lampan som ska lysa underifrån.
3 Byt startmotor eller ta bort den du har och smörj växellådan på startmotorn. Rengör samtidigt frontstycket på startmotorn samt ytan som den möter så att det blir bra jord. Sen är problemet ur vägen.
4 felvisning på tankmätaren gör felvisning på uträkningen. Datorn är på intet sätt intelligent och den tar lagrat snittvärde och dividerar med bensinmängden som finns i. Den tar inte hänsyn till att en del är reserven. Notera att tankmätaren i instrumentpanelen inte alls är nogrann på nåt sätt. Det är däremot lindningen på tankarmaturen som färddatorn räknar på. Du kan inte se skillnad på t.ex 3 liter på tankmätarens nål medans datorn kan läsa ur 3 liter på lindningen.
Hur du sen räknar vet jag inte riktigt?.. 25 mil på 22 liter är ju 25/22 det blir 0.88 om vi ska vara krassa? inte 0,93?
Hur man sen ska räkna ut om datorn har fel vet inte jag då du inte kan precisera varesej miltalet eller det korrekta litertalet som vi skulle räkna på? Det som tanknålen visar som sagt är inte tillräckligt korrekt för att du ska lita på detta vid en uträkning. Det är inte alls ovanligt att bilens första 15 liter faller riktigt snabbt. Sen dröjer det dom nästa 15 litrarna.. och när du kommer till halv tank så räcker det en evighet.. för att sen gå åt fort på slutet. Det ENDA tankmätaren egentligen ytterst sällan har fel i är när tanklampan lyser.. då är det tankdags. :-)-)

Re: Hjälp, någon med tips och svar?

Postat: sön 27 jul 2008, 09:49
av Cornelia
*pettson* skrev:
Cornelia skrev:Köpte en 850 glt 93:a för några dagar sedan. Har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

1) Upptäckte igår natt att lamporna inte lyser bakom värmereglagen (AC), det ska de väl göra? Hur får jag bort panelen som "vredena" sitter fast på? Jag försökte idag för jag trodde det var som på de flesta bilar att den sitter med klips av någon form men nu vet jag inte längre ??:-/ Törs inte bända för mkt...

2) Är automatlåda på denna och även där ser man ju inte ett skit utan att behöva tända innerbelysningen vid mörker ute. Nu tänker jag på indikationerna för vilket växelläge man har i, tex: P, N, D, L osv osv...ska det lysa upp underifrån eller är det bara mörkt på denna årsmodell? När jag kollade närmare idag på bokstäverna så ser det inte ut som det vita är "genomskinligt" underifrån...är ni med?

3) ALLTID vid första starten på morgonen (när bilen stått över natten) så tänder den inte vid första vredet av nyckeln, vad kan det bero på?
Det låter som bilen tappar andan och den drar inte runt startmotorn eller tänder inte...Vrider man tillbaka nyckeln och provar igen går det att starta som vanligt sedan är det inga problem vid andra starter under dagen. Detta fenomen är ENBART vid första start på morgonen...

Min sista fråga för nu:

4) Tankade full tank innan vi for iväg i torsdags och tankade upp igen innan vi for hem, hade då kört 25 mil och det gick i runt 22 liter men färddatorn visade att bilen skulle snittat 0.75 men när man gjorde en snabb uträkning var det i själva verket 0.93 den dragit i snitt.
I dagens läge står det att bilen snittat 0.68 men efter 32-35 mils körning visar tankmätaren bara lite mer än 30 liter kvar. Dock säger färddatorn att vi ska kunna köra 52 mil till på det som återstår. Den ekvationen får jag inte ihop riktigt. Det måste vara vår färddatorn som visar helt åt helsike såvida vi inte är totalt puckade och fattar den fel.
Kan någon förklara?
Har den datorn som visar medelsnittshastighet, hur långt till man kan köra, hur mkt den dragit, vad den drar osv osv...

Tacksam för ALLA råd och tips!
1 Är det ACC ta ut enheten genom att ta ur stereon och knuffa enhenten bakifrån med handen. Byt sen lamporna. Är det AC lossa bara knapparna, skruva ur skruvarna, bänd bort plasten och byt lamporna. Du behöver inte på nåt sätt ta ur enheten.
2 det finns ingen genväg. Du måste lossa hela mittkonsollen för att byta lampan som ska lysa underifrån.
3 Byt startmotor eller ta bort den du har och smörj växellådan på startmotorn. Rengör samtidigt frontstycket på startmotorn samt ytan som den möter så att det blir bra jord. Sen är problemet ur vägen.
4 felvisning på tankmätaren gör felvisning på uträkningen. Datorn är på intet sätt intelligent och den tar lagrat snittvärde och dividerar med bensinmängden som finns i. Den tar inte hänsyn till att en del är reserven. Notera att tankmätaren i instrumentpanelen inte alls är nogrann på nåt sätt. Det är däremot lindningen på tankarmaturen som färddatorn räknar på. Du kan inte se skillnad på t.ex 3 liter på tankmätarens nål medans datorn kan läsa ur 3 liter på lindningen.
Hur du sen räknar vet jag inte riktigt?.. 25 mil på 22 liter är ju 25/22 det blir 0.88 om vi ska vara krassa? inte 0,93?
Hur man sen ska räkna ut om datorn har fel vet inte jag då du inte kan precisera varesej miltalet eller det korrekta litertalet som vi skulle räkna på? Det som tanknålen visar som sagt är inte tillräckligt korrekt för att du ska lita på detta vid en uträkning. Det är inte alls ovanligt att bilens första 15 liter faller riktigt snabbt. Sen dröjer det dom nästa 15 litrarna.. och när du kommer till halv tank så räcker det en evighet.. för att sen gå åt fort på slutet. Det ENDA tankmätaren egentligen ytterst sällan har fel i är när tanklampan lyser.. då är det tankdags. :-)-)


Tackar så mycket för bra svar! Ska genast ut och doona med lamporna. Som det verkar är det ACC vi har för inte fanns det några skruvar bakom vredena...
Startmotorsaken du beskriver, är det svårt?

Det där med tankmätaren är lite lurigt på alla bilar och vi litar inte blint på den MEN när vi varit iväg som jag skrev och hade nog kört (minns inte exakt miltal med km) 28 mil nånting och färddatorn sa 0.75 i förbrukning så borde det inte gått i så mycket som det gjorde...? Alltså vi fick i 26 liter bensin på 28 mil då och det genererar i 0.93 drygt.
Hade färddatorn varit korrekt hade vi väl fått i mindre soppa tycker man..Hade bilen dragit 0.75 på 28 mil borde vi tagit oss 34 mil ist för 28 mil, eller räknar jag helt åt helsike nu? :-O)
Äh, vi får helt enkelt köra tanken tom en gång o se hur långt vi kommer innan lampan börjar lysa och räkna ut på det viset hur mkt den drar och sedan jämföra med färddatorn.
Eg en petitess men en ganska viktig petitess om man ska kunna lita på någon av de :wink:

Tack iaf, verkligen bra svar!

Re: Hjälp, lampor, automatlåda, tankmätare/färddator och startkn

Postat: sön 27 jul 2008, 13:19
av Nexus
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=20926
finns en liten beskrivning på lampbyte om det är en sådan ac-panel du har?