Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sarasbil
#206000
hej. min 850 glt -95:a läcker olja har jag förstått nu. tydligen mycket...vad gör man? vad kostar det att åtgärda? nån som vet?plz mvh sara
av sarasbil
#206007
ja det var det nog ja. verka som en packning som va kass. vet du om de e krångligt o fixa?
av *pettson*
#206016
sarasbil skrev:ja det var det nog ja. verka som en packning som va kass. vet du om de e krångligt o fixa?
Mellan motor och låda.. tja ett antal timmars jobb. Enligt verkstan 5 timmar, privat ca5-8 timmar, som ovan ca 2-3 dagar. Kopplingsbyte rekommenderas varmt samtidigt. Kostnad verkstad 6-10.000kr.
av sarasbil
#206020
shit..de e la typ halva bilens värde.. :shock: aja...vad gör man. måste det fixas så måste det väl antar jag.nån som vet någon bra verkstad i halland som kan fixa det till ett bra pris,(så billigt som det går att komma undan).. eller privatperson?
av *pettson*
#206073
sarasbil skrev:shit..de e la typ halva bilens värde.. :shock: aja...vad gör man. måste det fixas så måste det väl antar jag.nån som vet någon bra verkstad i halland som kan fixa det till ett bra pris,(så billigt som det går att komma undan).. eller privatperson?
se till så det är där det läcker först innan du blir lessen :-)-) MÅ*NGA (tyvärr) fall som jag varit med om har INTE läckt där utan läckt ifrån oljefällan på vevhusventilationen, sen har man nogrannt torkat bort allt på tråget. När oljan sen spridit sej tillräckligt brett kommer den nedåt i skarven mellan motor/ låda istället. Eller igenom packboxen vid fördelarlocket och sen runnit ned i skarven.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#206085
Roligt att stå där med lådan nere och konstarera att det inte läcker där...
Fast då får man ju en ny koppling och packbox i förebyggande syfte om man vill det. :lol:
Användarvisningsbild
av yel_low
#206091
ofta börjar den trycka olja mellan motor och låda för att vevhusventilationen inte funkar som den ska, "burken" på framsidan av motorn stockar igen...
av *pettson*
#206129
yel_low skrev:ofta börjar den trycka olja mellan motor och låda för att vevhusventilationen inte funkar som den ska, "burken" på framsidan av motorn stockar igen...
Ja eller om sanningen ska fram så är det ett otroligt skitdåligt materialval på dom gamla packboxarna. Nya packboxarna är ett helt annat material som dessutom är filttätat på utsidan mot kopplingsdammet som slipar.
av sarasbil
#206182
okej, men vad är det bästa alternativet tro? ..mekaniken sa att det finns nånting man kan hälla i oljan som kan laga det i vissa fall. ska kolla på mekonomen. eller att amn sätter fast en plåt med en svamp under så att oljan kan droppa i den och sen holla stenkoll på oljenivån.så man kan vänta med ett beslut i nåt år iallafall. vad tros om detta?

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]