Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#206207
sarasbil skrev:okej, men vad är det bästa alternativet tro? ..mekaniken sa att det finns nånting man kan hälla i oljan som kan laga det i vissa fall. ska kolla på mekonomen. eller att amn sätter fast en plåt med en svamp under så att oljan kan droppa i den och sen holla stenkoll på oljenivån.så man kan vänta med ett beslut i nåt år iallafall. vad tros om detta?
NEJ säger jag då om bägge fallen. Det är inte det att jag vill åt dina pengar. MEN som det är idag kanske du kan slippa byta koppling och allt då man kan göra en ekonomirep.OM ett år kan man inte det... Då kostar det extra mycket eftersom det är förstört av all olja..
av sarasbil
#206209
okej.jag är väldigt nervös över vad det kan kosta bara. har inte råd med hur mkt som helst. och bilen e väl inte värd så mkt heller.. svårt. ska man sälja?eller fixa och köra med sen tills den ger sig :roll:
av *pettson*
#206228
sarasbil skrev:okej.jag är väldigt nervös över vad det kan kosta bara. har inte råd med hur mkt som helst. och bilen e väl inte värd så mkt heller.. svårt. ska man sälja?eller fixa och köra med sen tills den ger sig :roll:
fixar du så har du 10-15000 problemfria mil till.. säljer du så får du sunkpris för att det är dyrt att fixa. PLUS att nästa antagligen ändå måste fixas.
OM du är någorlunda händig eller kan fixa nån som är och har verktyg plus plats kan ni säkert fixa detta till en mycket låg kostnad. Grejen är att INTE ha bråttom.
av sarasbil
#206235
okej, tar gärna emot tips om duktiga bilkunniga människor som finns i halland. gärna varberg eller fbg som kan fixa sånt här till en så låg kostnad som möjligt. har lixom inte fett med pengar just nu..+ att jag precis lagt 3500:- på att byta en del som tydligen inet behövde bytas..
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
#207046
Vad jag har hört ska det, tillsammans med vevhusventilationsproblem vara väldigt
vanligt på 850, 855 och gamla V70 (-00). Det är sånt man ska kolla väldigt noga innan
man köper en bil. Jag har blivit påminnd om detta gång efter gång av både folk
som är bilintresserade samt av mekaniker hos olika bilfirmor. Skruva åt alla skruvar,
så att det inte är något aslitet problem.

Kan ju vara så som en del har sagt, att det kan vara vevhusventilationen. Även jag
blev lite rädd när jag såg att det läckte en del under min 855:a. Men det var bara
pluggen in till oljan undertill som inte var tillräckligt åtskruvad.
av Cornelia
#207080
Har nyligen köpt 850 glt, 92:a, som vi dagen efter köpet såg olja under bilen...
direkt sätter tankarna igång, har de lurat oss? De sa ju att de aldrig haft oljespill under osv osv

Har en polare som är bilmek och som alltid har någon lösning på det hela. Han tog in bilen akut en kväll på jobbet och torka rent och spillde i Omega i oljan och peppar peppar...har vi tur var bara packningen torr o jävligt för den är än så länge torr under!
av *pettson*
#207113
Cornelia skrev:Har nyligen köpt 850 glt, 92:a, som vi dagen efter köpet såg olja under bilen...
direkt sätter tankarna igång, har de lurat oss? De sa ju att de aldrig haft oljespill under osv osv

Har en polare som är bilmek och som alltid har någon lösning på det hela. Han tog in bilen akut en kväll på jobbet och torka rent och spillde i Omega i oljan och peppar peppar...har vi tur var bara packningen torr o jävligt för den är än så länge torr under!
Efter att ha bytt några hundra packboxar mellan motor och låda kan jag nog med säkerhet säga att DEN packboxen var det nog inte iallafall. Dom som jag bytt har alla samma mönster. Tätningsläppen är utsliten, det finns inget mirakelmedel i världen som kan åtgärda det tyvärr.. DOCK är det inte helt ovanligt att kamlägesgivarens packbox eller för den delen fördelarens är otät och sen har det runnit ned i skarven mellan motor och låda. Det är därför man rekommenderar att tvätta nogrannt innan man beställer nån tid för byte. Det vore pinsamt med ett packboxbyte för 200 spänn som orsak till den där 6-7000kronors reparantionen man beställt..
Notera att jag har varit med om den sitsen där kunden faktiskt beställt byte utan att konsultera mej eller nånannan om ifall det verkligen är packboxen som läcker. I en del fall har det alltså inte varit nedre vevaxeltätningen som var felet utan istället kamlägesgivaren till exempel..
av manor
#1258306
Som en ganska nybliven Volvo 855 GLT (-97) ägare så har mitt oljeläckage mellan motor/växellåda upphört efter att ha hällt i Omega 917 på vinst och förlust.

Självklart hade jag googlat innan och hittat de som både blivit hjälpta och inte...men då hoppet är det sista som överger en så satsade jag 410:- på en flaska från Mekonomen.
Förutsättningen i mitt fall var en bil med 2 ägare och < 17800 mil på mätaren. Den var inte körd de senaste året, och dessförinnan endast gått 300 mil de senaste två åren.
Det fanns inget synligt läckage när jag köpte den efter provkörningen, men noterades på verkstaden när jag kört cirka 100 mil med den.

Det var inga mängder som läckte (vilket det kanske aldrig är) och än var det inget problem med kopplingen, så tipset var att köra vidare och om det förvärrades så skulle det bli en smärre utgift på 10000:- för bytet av koppling och packbox. Nu chansade jag som sagt och hällde i en flaska och torkade torrt under motorn, och vid en kontroll en dryg vecka senare så fanns ingen fuktig olja runt "öppningen/hålet" längre. Nu antar jag att denna packbox både borde kunna torka och/eller förslitas...och i mitt fall så verkar det ju onekligen vara något som medlet rådde på (torr?).
Anledningen till min chansning var att just detta problem skulle kunna fixas enligt en annan tråd på ett forum jag läst. Det fungerade absolut inte jämt, men tydligen tillräckligt ofta för att vara värt ett försök stod det i den tråden. Nu kan ju den tråden iofs vara skapad i ett försäljningssyfte, men då det ser ut att ha hjälpt mig så är jag nöjd.

Om och i så fall hur länge denna "lagning" håller har jag ju dock ingen aning om...det kan ju börja läcka i övermorgon...men jag hoppas kunna klara mig ett tag för att försvara en ny större utgift för ett kopplingsbyte :).

Jag kan ju tillägga att jag köpte bilen hyfsat billigt, men har lagt ut dryga 3-4 gånger pengarna på att fixa till den.
Nya däck, bromsar, kamrem, vattenpump, AC:n (ECC), ABS-styrenhet, torkararmslänkage samt alla oljor/vätskor (utom oljan till servon...kom jag på).
Den är rengjord invändigt/utvändigt och polerad, så ser riktigt ok ut för sin ålder...och helt original (inte ens solfilm på rutorna).
Det är alltså mer än en slit och släng bil för mig även om det är en andrabil...så jag kan gott lägga ut lite mer pengar på den.

En ytterligare viktig sak att nämna är att ett medel som Omega 917 inte "täpper till" något som exempelvis kylartätning.
Det sämsta som kan ske är att läckan/läckorna inte tätas, men man riskerar inte att vätskan täpper till oljekanaler etc.
Jag tänkte att det var värt att nämna det då denna typ av produkter ofta står i samma hylla som kylarcement och den typen av tätningsprodukter.

PS! Jag har inget med märket Omega eller andra kemiska produkter att göra, utan är bara just nu i denna stund en nöjd kund.
Det finns inga som helst garantier för att det ska fungera, men fler än jag har ju uppenbarligen fått hjälp. Det kan ju också vara så i mitt fall att läckaget hade tätats av sig själv ändå, men det känns mer långsökt än att tro på detta medel :).
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]