- fre 06 jul 2018, 16:44
#1258306
Som en ganska nybliven Volvo 855 GLT (-97) ägare så har mitt oljeläckage mellan motor/växellåda upphört efter att ha hällt i Omega 917 på vinst och förlust.
Självklart hade jag googlat innan och hittat de som både blivit hjälpta och inte...men då hoppet är det sista som överger en så satsade jag 410:- på en flaska från Mekonomen.
Förutsättningen i mitt fall var en bil med 2 ägare och < 17800 mil på mätaren. Den var inte körd de senaste året, och dessförinnan endast gått 300 mil de senaste två åren.
Det fanns inget synligt läckage när jag köpte den efter provkörningen, men noterades på verkstaden när jag kört cirka 100 mil med den.
Det var inga mängder som läckte (vilket det kanske aldrig är) och än var det inget problem med kopplingen, så tipset var att köra vidare och om det förvärrades så skulle det bli en smärre utgift på 10000:- för bytet av koppling och packbox. Nu chansade jag som sagt och hällde i en flaska och torkade torrt under motorn, och vid en kontroll en dryg vecka senare så fanns ingen fuktig olja runt "öppningen/hålet" längre. Nu antar jag att denna packbox både borde kunna torka och/eller förslitas...och i mitt fall så verkar det ju onekligen vara något som medlet rådde på (torr?).
Anledningen till min chansning var att just detta problem skulle kunna fixas enligt en annan tråd på ett forum jag läst. Det fungerade absolut inte jämt, men tydligen tillräckligt ofta för att vara värt ett försök stod det i den tråden. Nu kan ju den tråden iofs vara skapad i ett försäljningssyfte, men då det ser ut att ha hjälpt mig så är jag nöjd.
Om och i så fall hur länge denna "lagning" håller har jag ju dock ingen aning om...det kan ju börja läcka i övermorgon...men jag hoppas kunna klara mig ett tag för att försvara en ny större utgift för ett kopplingsbyte :).
Jag kan ju tillägga att jag köpte bilen hyfsat billigt, men har lagt ut dryga 3-4 gånger pengarna på att fixa till den.
Nya däck, bromsar, kamrem, vattenpump, AC:n (ECC), ABS-styrenhet, torkararmslänkage samt alla oljor/vätskor (utom oljan till servon...kom jag på).
Den är rengjord invändigt/utvändigt och polerad, så ser riktigt ok ut för sin ålder...och helt original (inte ens solfilm på rutorna).
Det är alltså mer än en slit och släng bil för mig även om det är en andrabil...så jag kan gott lägga ut lite mer pengar på den.
En ytterligare viktig sak att nämna är att ett medel som Omega 917 inte "täpper till" något som exempelvis kylartätning.
Det sämsta som kan ske är att läckan/läckorna inte tätas, men man riskerar inte att vätskan täpper till oljekanaler etc.
Jag tänkte att det var värt att nämna det då denna typ av produkter ofta står i samma hylla som kylarcement och den typen av tätningsprodukter.
PS! Jag har inget med märket Omega eller andra kemiska produkter att göra, utan är bara just nu i denna stund en nöjd kund.
Det finns inga som helst garantier för att det ska fungera, men fler än jag har ju uppenbarligen fått hjälp. Det kan ju också vara så i mitt fall att läckaget hade tätats av sig själv ändå, men det känns mer långsökt än att tro på detta medel :).