Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeensa
#205553
Hej.
Jag är på gång att byta bil, från s40 till eventuellt c70 årgång 1998-2000.
Lite frågor då; hur är komforten i c70? min s40 är ju inte så kul på längre resor pga vägljud osv.
Någon som har koll på förbrukning?
Något som man ska kolla extra noga vid köp?
Ös på med åsikter, båda positiva och negativa.

mvh jens
av standard01
#205982
Jag har en C70 T5 -99 och den är jag väldigt nöjd med,sköna stolar (helskinn) tyst i kupén förutom när man åker fort,då blir det en del vindsus..bra väghållning och en väldigt rolig bil överlag.Största nackdelen med den är väl svängradien,fickparkera e i stort sett bara att glömma.Brister på min är väl att elstolen på förarsidan inte fungerar ordentligt,är nog inte så svårt att fixa bara man tar sig ork.I övrigt är det väl samma fel som på 850,läckande packbox mellan motor och låda är ju ett vanligt fel på dom.99- o framåt har ett elektroniskt gasspjäll som kan strula lite.
av jeensa
#206220
Lite mer info då; letar C70 årgång 1998-2000, T5, manuell växel.
av Stung
#1354467
Hej! Jag är ny här på forumet och ska bli Volvo C70 ägare. Har inte hållit på med Volvo förut så jag kan inget om de olika motoralternativen av turbo modellen. Alla säger T5 men enligt vissa tillverkare av bromsskivor etc så kallar dom endast 2.3 litern för T5. Andra turbomotorer står det endast ett T. Finns det någon tråd på forumet som reder ut det för en nybörjare?
av Stung
#1354615
Tack för ditt svar. Så alltså är alla T5 före 02-03 på 2.3 liter. Vilken T5 är det man helst ska ha, ser ju mig om nu och tänkte ta hänsyn till just motorbeteckningen. T5 blir det i alla fall.
av Erik Å
#1354653
Budgetera för renoverat gasspjäll om det inte redan är bytt, rätt billigt ca 2500 kr (atech2). Värre med urtrampningslagret av leksaksmodell som verkar ta slut vid ca 25000 mil. AC:n kan kosta en del att fixa upp; kopplingen på kompressorn slits ner rätt fort och går att shimsa en gång sen måste man byta koppling eller kompressor. Förångaren sägs kunna ta slut också, rätt dyrt att fixa.. Allt baserat på V70 fas1 -00, borde vara samma.. har ingen turbo så underhållskostnaden för den har jag noll koll på :P

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]