Sida 1 av 1

Justera ventiltider för att spara bränsle? B5244S2

Postat: ons 16 jul 2008, 19:14
av Erik Å
Hej. Finns här någon som kan sprida lite ljus över denna fundering:

Jag funderar på om man skulle kunna pressa ned bränsleförbrukningen genom att rucka kamaxeldreven någon grad relativt kamaxlarna, det är ju ovala bulthål både på insug och avgasdrevet. Har 130 hk-motorn med variabel insugstiming så på insug finns kanske inte mycket att hämta men avgas gissar jag är ställd på någon kompromiss mellan effekt och ekonomi. Så frågan är om det går att knuffa inställningen mer åt ekonomi och offra lite effekt..? Isåfall, hur många grader kan man förskjuta dreven innan man riskerar att kolvar och ventiler umgås alltför närgånget :P

Motorn är ju relativt snål redan men med dessa bensinpriser vore det trevligt att spara några droppar till.
Bil V70 -00. Går mest landsväg alltså är optimering vid konstant fart ca 90-100 av störst intresse. Har redan energy-däck, något över rek lufttruck, servar bromsarna regelbundet, syntetolja, nya filter, kör superförsiktigt och stirrar på momentanförbrukningen mest hela tiden.... :???:
mvh Erik

Re: Justera ventiltider för att spara bränsle? B5244S2

Postat: ons 16 jul 2008, 19:42
av Fluffen
Låt bli! Det är mitt råd. :P Går det åt skogen så får du köpa ny motor eller bil och för de pengarna blir det mycket bensin. :wink:
Kanske en riktig kurs i ecodriving kan vara nått?

Re: Justera ventiltider för att spara bränsle? B5244S2

Postat: ons 16 jul 2008, 21:18
av yel_low
om du har variabla kamtider så har du även en kampositionsgivare, vilket gör att den kommar att försöka vrida tillbaka kammen igen och hamnar det utanför vad den accepterar eller kan korrigera så får du felkoder.

ECO-Driving låter som en bra ide! är dessutom gratis! :-)-)

Re: Justera ventiltider för att spara bränsle? B5244S2

Postat: ons 16 jul 2008, 21:47
av Sparkz
Vad det gäller närgånget umgänge så är problemet störst med insugsventilen som håller på att öppna när kolven är på väg upp. Avgasventilen är på väg att stänga, så där är det rätt lugnt.

På turbomotorer är det avgaskammen som är reglerad, och det främst för bränsleförbrukningen enligt verkstadshandboken. (om jag kommer ihåg rätt... :???: )

Men ändå är jag tveksam till om du har så mycket att hämta genom att ändra tider.

Re: Justera ventiltider för att spara bränsle? B5244S2

Postat: ons 16 jul 2008, 21:58
av *pettson*
Erik Å skrev:Hej. Finns här någon som kan sprida lite ljus över denna fundering:

Jag funderar på om man skulle kunna pressa ned bränsleförbrukningen genom att rucka kamaxeldreven någon grad relativt kamaxlarna, det är ju ovala bulthål både på insug och avgasdrevet. Har 130 hk-motorn med variabel insugstiming så på insug finns kanske inte mycket att hämta men avgas gissar jag är ställd på någon kompromiss mellan effekt och ekonomi. Så frågan är om det går att knuffa inställningen mer åt ekonomi och offra lite effekt..? Isåfall, hur många grader kan man förskjuta dreven innan man riskerar att kolvar och ventiler umgås alltför närgånget :P

Motorn är ju relativt snål redan men med dessa bensinpriser vore det trevligt att spara några droppar till.
Bil V70 -00. Går mest landsväg alltså är optimering vid konstant fart ca 90-100 av störst intresse. Har redan energy-däck, något över rek lufttruck, servar bromsarna regelbundet, syntetolja, nya filter, kör superförsiktigt och stirrar på momentanförbrukningen mest hela tiden.... :???:
mvh Erik
Om vi drar en krass ekvation så får vi fram att förvisso är inte en volvo snål men att det kostar att ha en stor kaross både vad gäller cw värde och vikt.
att offra effekt är ju dumt eftersom du ändå inte vinner nåt nämnvärt vrid på en dylik operation. Kvar är att du då eldar upp bensin för kråkorna istället för att den hjälper till att driva bilen. Bästa alternativet hade varit en större motor som istället får jobba mindre lite. Jag talar inte om några hundra hästar mera utan möjligen 100nm till i vrid. Nu har vi 130-140 hk. Inte allt för mycket vrid och samtidigt har vi en kaross som är ganska tung och cwt är ju inte som nån flygplansvinge.
Kvar är att sås måste gå åt tyvärr. Det enda jag automatiskt kan tänka mej är att man får kontrollerat så att alla punkter verkligen är nollställda. Det är inte alls ovanligt (har jag märkt) att avgaskammen *råkar* hamna ett hack fel vid kamremsbytena. Vilket gör att bilen går som normalt förutom att den är lite tröttare och drar mera sås.

Re: Justera ventiltider för att spara bränsle? B5244S2

Postat: fre 18 jul 2008, 15:10
av Erik Å
Jag är rätt säker på att jag kuggade i kamremmen rätt när jag bytte. Den drar i vart fall inte mer än tidigare.
Det hade varit intressant att veta hur (avgas-)ventiltiderna ändras på turboversionen.
Undrar om man kan hitta diagram som visar moment och specifik bränsleförbrukning som funktion av ventiltiderna någonstans eller ligger de gömda i biltillverkarnas motorlabb?
Eco-driving, tja.. jag var bokad på en kurs i våras men hann byta jobb innan den blev av. Men jag tvivlar på att kursen hjälper så mycket just för landsväg/konstant fart ? (enda lösningen = sänka farten?)
Äh jag kanske skjuter upp ingreppet tills bensinen passerar 20kr, det tar väl inte så länge? :roll: