Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av podguy
Hej!

Varför knarrar/knakar/gnider/ det från fjädringen?
Vad gör jag åt det?
Varför krånglar bilen så fort jag är ledig?

Tacksam för svar
Glad sommar!
/Andreas
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Missljud från fjädringen? Kolla fjädersäten/fjäderbenslager, de var i princip helruttna på min och nu är det tyst :D

Mr. Murphy kanske jobbar när du är ledig :wink:
av *pettson*
podguy skrev:Hej!

Varför knarrar/knakar/gnider/ det från fjädringen?
Vad gör jag åt det?
Varför krånglar bilen så fort jag är ledig?

Tacksam för svar
Glad sommar!
/Andreas
Troligen pratar vi om parallellstag (eller knarrstag, stabiliserings stag, ja.. alla möjliga namn) som är trötta, smörjtorra och gnisslar. Man gör som man vill om man vill köpa dom på volvo för drygt 500kr/st eller om man vill köpa på biltema för 139 spänn. Dom håller lika långt.
Biltema nr:72-336 =139kr/st. TIPS.. byt på bägge sidorna så det är lika färska saker. Det är så trist när det tystnar och dröjer 100 mil innan andra sidan börjar låta.
OK, tack för svaren. :-)-)
Jag har varit bortrest och inte hunnit (läs velat) kolla varken mail eller bil under semestern. Därför undrar jag nu om dessa stag sitter runt om, även bak alltså. Det knakar både här och där.
Är stagen så lätta att byta som de ser ut att vara? Lossa bultar i bägge ändar, lossa och montera nya? Behövs specialverktyg eller likn?
Hejsan.

Jag lånar tråden lite.

Har precis köpt mig en V70 nu. Bytte äckliga Citroenen som bara krånglade och kör äntligen svenskt igen. Men jag har ungefär samma problem.

Det gnisslar lite höger bak på bilen. Men enligt mitt tycke låter det som om det kommer ifrån fästet till de fällbara säterna, men har testat att smörja lite och att öppna stänga dom ett par ggr men de hjälper inte.

Kan de vara så att jag har samma problem som trådskaparen?

Mvh Johan
Det satt en bit trasa uppe vid fästet på "enkelsätet" på min xc när jag köpte den märkte det först när jag fällde sätet tog givetvis bort den ....... och då fick jag knirr och knarr visade sig att förra ägaren troligtvis "klämt" fast ena ändan av trasan mellan sätet och fästet för att få den tyst, så nu har jag en tunn liten tygbit där och jag kontrollerar givetvis noga att skiten sitter fast trots trasa, så nog kan det vara dit baksäte.
Nu har jag bytt stabilisatorstag men ljudet är kvar. Det är ett visserligen svagt men mycket störande svampigt ljud som bara hörs när man kör över gupp. Är fjädersäten/fjäderbenslager krångliga att byta. Behöver man fjäderspännare eller vad det nu heter?
Fjäderskål/fjädersäte är det som brukar ge sig, lagret klarar sig oftast. Du behöver fjäderspännare. Muttern som håller skålen är lite skum, formad som ett +. men det går med rörtång.
Öppna huven. Längst upp på fjäderbenstornen har du en mutter och en stor bricka. Ta tag i brickan och försök vrida på den (för hand, inga verktyg). Kan du det har hylsan i mitten på skålen släppt från gummit, det brukar knarra.
Bang on target Sparkz!
"Brickan" gick att vrida något och då uppstod precis det där jobbiga ljudet som jag hatar. På andra sidan, som är tyst, gick brickan även där att vrida llite grann men där var det tyst.

Vad bör jag göra åt detta?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]