Sida 1 av 1

startkontakt

Postat: mån 08 aug 2005, 16:12
av LHC
Det står att man ska byta startkontakt om man har problem med att ABS-lampan inte vill slockna. Då är frågan var sitter den och är det svårt att göra sjäjv?

Re: startkontakt

Postat: mån 08 aug 2005, 19:30
av 2Much
LHC skrev:Det står att man ska byta startkontakt om man har problem med att ABS-lampan inte vill slockna. Då är frågan var sitter den och är det svårt att göra sjäjv?
Har du kollat felkoderna från ABS:n? Om ABS systemet inte klarar självtesten som görs efter varje start vid ca 35 km/tim så lyser ABS lampan. Mvh Martin

Re: startkontakt

Postat: mån 08 aug 2005, 20:26
av LHC
2Much skrev:
LHC skrev:Det står att man ska byta startkontakt om man har problem med att ABS-lampan inte vill slockna. Då är frågan var sitter den och är det svårt att göra sjäjv?
Har du kollat felkoderna från ABS:n? Om ABS systemet inte klarar självtesten som görs efter varje start vid ca 35 km/tim så lyser ABS lampan. Mvh Martin
felkod-4-4-4 men jag kan inte hitta något fel.

Re: startkontakt

Postat: mån 08 aug 2005, 21:11
av CarMan
LHC skrev:Det står att man ska byta startkontakt om man har problem med att ABS-lampan inte vill slockna. Då är frågan var sitter den och är det svårt att göra sjäjv?
vart står det?

Re: startkontakt

Postat: tis 09 aug 2005, 11:48
av LHC
CarMan skrev:
LHC skrev:Det står att man ska byta startkontakt om man har problem med att ABS-lampan inte vill slockna. Då är frågan var sitter den och är det svårt att göra sjäjv?
vart står det?
Det står i forumet under abs problem

Re: startkontakt

Postat: sön 14 aug 2005, 01:28
av *pettson*
LHC skrev:Det står att man ska byta startkontakt om man har problem med att ABS-lampan inte vill slockna. Då är frågan var sitter den och är det svårt att göra sjäjv?
Startkontakten är alltså kontakten som sitter i botten på ditt tändningslås.. en operation på ca 15-20 minuter med isär och ihop..
Orsaken är den att kontakterna bli slappa och drar inte tillbaka nyckeln korrekt då man släpper denna. Resultatet blir att saker som ska ha 15 spänning (tändningen på ) inte får detta.. bland annat ABS systemet får inte sin ström och kod sätts..

ungefär samma problem

Postat: lör 02 sep 2006, 03:01
av Clayman
hejsan. har ungefär samma problem med min 855 t-5 -95 italien import... (Köpte idag faktiskt :D )

när man startar bilen så lyser ABS lampan och lysena tänds inte men om man snurrar tillbaka nyckeln bara lite nån millimeter så funkar allt igen (ABS LAMPAN SLOCKNAR OCH LYSENA TÄNDS)... är det kontaktplattan eller vad den förra ägaren sa som behöver bytas då bara ?

hoppas det är ett smärtfritt ingrepp som inte innnbär att man behöver byta hela låset och få olika nycklar, känns lite jobbigt att inte veta om lysena ska slockna när man kör och det är mörkt

Re: ungefär samma problem

Postat: lör 02 sep 2006, 09:20
av Frigge
Clayman skrev:hejsan. har ungefär samma problem med min 855 t-5 -95 italien import... (Köpte idag faktiskt :D )

när man startar bilen så lyser ABS lampan och lysena tänds inte men om man snurrar tillbaka nyckeln bara lite nån millimeter så funkar allt igen (ABS LAMPAN SLOCKNAR OCH LYSENA TÄNDS)... är det kontaktplattan eller vad den förra ägaren sa som behöver bytas då bara ?

hoppas det är ett smärtfritt ingrepp som inte innnbär att man behöver byta hela låset och få olika nycklar, känns lite jobbigt att inte veta om lysena ska slockna när man kör och det är mörkt
Det symtomet tyder på kontaktplattan.
Den är väldigt enkel att byta,sitter bakom t-låset med 2 skruv bara.
Du behöver inte byta nycklar vid byte kontaktplatta.

/Fredrik