Sida 1 av 1

Två frågor, styrning och går inte på alla cylindrar

Postat: sön 07 aug 2005, 15:21
av egekko
Hejsan!

Tittar på äldre beg 850, hittat två men dom har båda lite brister.

Bil 1. en GLE med 140 hk-motorn. Den går bra och motorn låter helt OK. Däremot när man svänger lätt med bilen så börjar ratten att oscillera. Om man försöker göra en lätt sväng (oberoende vänster/höger) så kommer bilen att följa svängen "som en serpentin" och ratten kommer att gunga fram och tillbaka. Fenomenet uppträder även vid stillastående och lätt vridning på ratten. Något som är lätt åtgärdat eller?

Bil 2. en GLT med 170 hk-motorn, den är bättre i plåten men motorn går bara på 4-cyl. Bluddrar och rister, går att köra men den går dåligt. Vid tomgång så hör man ett knack från toppen. Kan det vara så att en lyftare har gått sönder? Är det dyrt/besvärligt att lämmna in/göra själv?

Re: Två frågor, styrning och går inte på alla cylindrar

Postat: mån 08 aug 2005, 19:26
av 2Much
egekko skrev:Hejsan!

Tittar på äldre beg 850, hittat två men dom har båda lite brister.

Bil 1. en GLE med 140 hk-motorn. Den går bra och motorn låter helt OK. Däremot när man svänger lätt med bilen så börjar ratten att oscillera. Om man försöker göra en lätt sväng (oberoende vänster/höger) så kommer bilen att följa svängen "som en serpentin" och ratten kommer att gunga fram och tillbaka. Fenomenet uppträder även vid stillastående och lätt vridning på ratten. Något som är lätt åtgärdat eller?

Bil 2. en GLT med 170 hk-motorn, den är bättre i plåten men motorn går bara på 4-cyl. Bluddrar och rister, går att köra men den går dåligt. Vid tomgång så hör man ett knack från toppen. Kan det vara så att en lyftare har gått sönder? Är det dyrt/besvärligt att lämmna in/göra själv?
Tänk på att det går 14st 850 på ett dussin, välj en annan bil. För egen del ångrar jag att jag inte köpte en 945:a, sämre väghållning men stabilare konstruktion och mera GDS-vänlig (gör det själv). Framvagnen på 850:n bör du kolla ordentligt och som sagts otaliga gånger på det här forumet, kolla om det läcker mellan motor och växellåda. Volvo i Falun vill ha 7000 kr för att byta packbox där. Det kanske blev mer info än du önskade...
Mvh Martin

Postat: mån 08 aug 2005, 21:38
av Quaint
Varför köpa en bil med fel på?
Troligtvis komer det mer saker framöver.
Jag äger 855 -94 men håller med ovan att 945 är en bättre bil
i last synpunkt. För övrigt är jag rätt nöjd med min hitils iaf..

Postat: mån 08 aug 2005, 23:26
av egekko
Köpte inte någon av dom.

Jag la på några tusenlappar och köpte en sum fungerar :)