Sida 1 av 1
Spindelledsbyte - drivaxel hoppade isär....
Postat: lör 21 jun 2008, 17:23
av Hebbe31
Byte spindelled (länkarm) på bilen (V70 -99).
Allt var frid och fröjd tills första provturen 100m sedan knak från höger hjulhus.
Efter kontroll visade sig att höger drivaxel delat sig vid inre knuten.
6st kulor låg lösa inne i drivaxel koppen under dammasken samt att "ringen" som liknar ett nållager och håller kulorna på plats var sönder.
Hur löser man detta enklast?
Måste axeln bort från hjulnavet?
Ska "Koppen" bort från drivaxeln - hur? Hela axel eller bara koppen??
Någon som har erfarenheter mm vad heter "lagret" som ligger i koppen?
Hur får man kulorna på plats??
Saker att tänka på? mm mm
Re: Spindelledsbyte - drivaxel hoppade isär....
Postat: lör 21 jun 2008, 18:16
av *pettson*
Hebbe31 skrev:Byte spindelled (länkarm) på bilen (V70 -99).
Allt var frid och fröjd tills första provturen 100m sedan knak från höger hjulhus.
Efter kontroll visade sig att höger drivaxel delat sig vid inre knuten.
6st kulor låg lösa inne i drivaxel koppen under dammasken samt att "ringen" som liknar ett nållager och håller kulorna på plats var sönder.
Hur löser man detta enklast?
Måste axeln bort från hjulnavet?
Ska "Koppen" bort från drivaxeln - hur? Hela axel eller bara koppen??
Någon som har erfarenheter mm vad heter "lagret" som ligger i koppen?
Hur får man kulorna på plats??
Saker att tänka på? mm mm
Tja tyvärr kan jag väl bara informera dej om att jag inte känner till nån som säljer inre knutar. Den du har är ju förstörd. Det blir till att inhandla en hel höger drivaxel..
Re: Spindelledsbyte - drivaxel hoppade isär....
Postat: lör 21 jun 2008, 20:53
av Hebbe31
det är enbart den mellan liggande lösa ringen som har skador. Inga skador synliga på varken knuten eller "koppen".
Borde det inte gå att byta ring och sedan montera tillbaka kulorna igen??
Re: Spindelledsbyte - drivaxel hoppade isär....
Postat: lör 21 jun 2008, 21:02
av olagutt
jag tror det enklaste är att åka till skroten å få det du tränger där för detta har fått en smäll om du inte köper nytt
Re: Spindelledsbyte - drivaxel hoppade isär....
Postat: sön 22 jun 2008, 16:13
av Hebbe31
Pettsson - Finns inte "ringen" som reservdel? Jag verkar ju inte vara den enda som råkat ut för detta problem.
Axeln verkar ju vara väldigt känslig och delar på sig väldigt lätt, om man nu fixar en ny drivaxel hur undviker man att den delar på sig igen under monteringen?
Re: Spindelledsbyte - drivaxel hoppade isär....
Postat: sön 22 jun 2008, 18:49
av *pettson*
Hebbe31 skrev:Pettsson - Finns inte "ringen" som reservdel? Jag verkar ju inte vara den enda som råkat ut för detta problem.
Axeln verkar ju vara väldigt känslig och delar på sig väldigt lätt, om man nu fixar en ny drivaxel hur undviker man att den delar på sig igen under monteringen?
Nej ringen finns inte som reservdel. Inte ens innerknuten finns som reservdel. Hel drivaxel gäller plötsligt. Naturligvis går det bra att besöka en skrot för inköpet. Tyvärr verkar inte ens skrotar har sämre drivaxlar för *Reservdelsplockning*..
Re: Spindelledsbyte - drivaxel hoppade isär....
Postat: mån 23 jun 2008, 21:43
av Hebbe31
Det verkar som om ringen som håller dom 6st kulorna inte alltid finns i knuten.
Finns det någon logisk brytpunkt när denna ring infördes?
Kan det ha ett samband med att vissa drivaxlar har centrumbult medans andra har centrummutter på navet?
Jag har en centrumbult M14 samt ringen i inre knuten och -99.
Kan vara bra att veta om man söker ny drivaxel på skroten.