Sida 1 av 1

Dragkrok och automat

Postat: tor 04 aug 2005, 22:53
av hankio
Jag undrar om man behöver oljekylare till automatlådan om man monterar drag på en 855 2.5 SE -96 ?

Re: Dragkrok och automat

Postat: tor 04 aug 2005, 22:58
av båtsman
hankio skrev:Jag undrar om man behöver oljekylare till automatlådan om man monterar drag på en 855 2.5 SE -96 ?
Tror att man behöver de...om man vill att lådan skall hålla :wink:

Postat: fre 05 aug 2005, 04:34
av Burken
bara om du ska dra riktigt tunga saker...

Postat: fre 05 aug 2005, 09:01
av hankio
Ok, tack för svaren :wink:
Någon som vet vad en oljekylare kostar?

Re: Dragkrok och automat

Postat: sön 07 aug 2005, 10:54
av 2Much
hankio skrev:Jag undrar om man behöver oljekylare till automatlådan om man monterar drag på en 855 2.5 SE -96 ?
Oljan går redan vi kylaren på 850:n. Kör bilen på trean och om det är riktigt tungt kan man även använda sport läget, allt för att lådan inte ska ligga och växla fram och tillbaka i onödan och för att lock up:n ska ligga i så mycket som möjligt.
Lock up finns på 2:an, 3:an och 4:an på den lådan. Allt enligt en mycket kunnig husvagnsdragande kundmottagare på Volvo i Falun.
Mvh Martin

Postat: sön 07 aug 2005, 23:03
av hankio
Tack för infon

Re: Dragkrok och automat

Postat: sön 14 aug 2005, 01:48
av *pettson*
2Much skrev:
hankio skrev:Jag undrar om man behöver oljekylare till automatlådan om man monterar drag på en 855 2.5 SE -96 ?
Oljan går redan vi kylaren på 850:n. Kör bilen på trean och om det är riktigt tungt kan man även använda sport läget, allt för att lådan inte ska ligga och växla fram och tillbaka i onödan och för att lock up:n ska ligga i så mycket som möjligt.
Lock up finns på 2:an, 3:an och 4:an på den lådan. Allt enligt en mycket kunnig husvagnsdragande kundmottagare på Volvo i Falun.
Mvh Martin
Ska nu inte vara elak mot denna kundmottagaren,, Förvisso är oljekylaren standard på 850 och den räcker ganska bra.. men kör man släp och vill att den ska hålla länge så är en externkylare ett utmärkt alternativ.. att det är lockup hjälper föga då du ändå aldrig kommer ifrån att lådan är oljedriven och oljetempen stiger.. :wink:
Annars måste man som taxi bland annat (och ansvarstagande släpkärre och husvagnsägare..) byta sin automatlådeolja med ca 7500 mils mellanrum gärna tätare.. för att oljan går så hett.. att sänka oljetempen med 10 grader mot dom som är original bör göra att lådan håller brutalt mycket längre..
Detta eftersom inga oljebyten i automatlådorna görs på vanlig servce för andra än taxi och polis.. andra får BE om att det ska utföras.. :wink: