Sida 1 av 2

oljeförbrukning

Postat: mån 16 jun 2008, 18:06
av bökbil
hallå,har en 855-95 som tar mycket olja via ventilation(tror jag).
jag har bytt följande utan resultat:ventiltätningar,tryckare,packboxar till kammarna,o-ringar till kamkåpan,oljefälla+diverse slangar,kamrem spännrullar vattenpump.
Det var ganska mycket koks vid nedre hålet i blocket vid oljefällan.
Nu återstår väl bara att byta kolvringar eller?Ganska bra ork i bilen(20000mil)så det låter märkligt om det skulle vara så.
Undrar även om det kan vara den övre ventilation från kamkåpan som spökar?
Ska jag ta ett rep och gå ut i skogen eller börja cykla?
Oerhört tacksam för tips.

Re: oljeförbrukning

Postat: mån 16 jun 2008, 19:57
av *pettson*
bökbil skrev:hallå,har en 855-95 som tar mycket olja via ventilation(tror jag).
jag har bytt följande utan resultat:ventiltätningar,tryckare,packboxar till kammarna,o-ringar till kamkåpan,oljefälla+diverse slangar,kamrem spännrullar vattenpump.
Det var ganska mycket koks vid nedre hålet i blocket vid oljefällan.
Nu återstår väl bara att byta kolvringar eller?Ganska bra ork i bilen(20000mil)så det låter märkligt om det skulle vara så.
Undrar även om det kan vara den övre ventilation från kamkåpan som spökar?
Ska jag ta ett rep och gå ut i skogen eller börja cykla?
Oerhört tacksam för tips.
lugn... först.. vad är ganska mycket olja omsatt i en måttenhet? 1liter? 2 liter? på vad för sträcka?

Re: oljeförbrukning

Postat: tis 17 jun 2008, 13:53
av bökbil
jo,den blåryker vid tomvarvning över 2300rpm.
den tar säkert 1liter per 10 mil.
den elektriska vacuumstyrningen till övre ventilation verkar inte öppna.

Re: oljeförbrukning

Postat: tis 17 jun 2008, 13:55
av bökbil
fyrans stift har kladdat igen ett par gånger.

Re: oljeförbrukning

Postat: tis 17 jun 2008, 18:21
av *pettson*
bökbil skrev:fyrans stift har kladdat igen ett par gånger.
stopp stopp nu börjar vi från början... vad talar vi om för motor? GLT?


*jo,den blåryker vid tomvarvning över 2300rpm.
den tar säkert 1liter per 10 mil.
den elektriska vacuumstyrningen till övre ventilation verkar inte öppna.*

elektroniska vacumstyrningen till övre ventilation? Ingen aning om vad det är du menar? vevhusventen har ingen styrning, vevhusventen är alltid öppen på ovansidan av toppen? Eller pratar du om varibla spjället?
1liter/10 mil är ett ordentligt oljeslukande.. 4:ans stift har kladdat igen med? Om du har TUR så har *bara* en eller ett par av ventiltätningarna gett upp helt. Och resten är slitna. Har du otur så pratar vi om problem med en oljering. Hursomhelst MÅSTE motorn öppnas för åtgärd..

Re: oljeförbrukning

Postat: tis 17 jun 2008, 21:27
av Fisketorp
köpte en liten "sil" idag som kunde kladda igen i vevhusventilationen.

enligt volvogubben så skulle bilen tokryka (minns ej om han nämnde oljeförbrukning) ifall denna var igensatt.

"silen" var som en 5krona formad som en kork med massa knapnålshål i. någon som vet vad jag pratar om?

kan det vara något sådant? fast skulle tändstiften kletas ner då?

Re: oljeförbrukning

Postat: tis 17 jun 2008, 21:49
av *pettson*
Fisketorp skrev:köpte en liten "sil" idag som kunde kladda igen i vevhusventilationen.

enligt volvogubben så skulle bilen tokryka (minns ej om han nämnde oljeförbrukning) ifall denna var igensatt.

"silen" var som en 5krona formad som en kork med massa knapnålshål i. någon som vet vad jag pratar om?

kan det vara något sådant? fast skulle tändstiften kletas ner då?
du har köpt ett flamfilter. Om det blir igensatt så visst ryker bilen men den sätter inte igen ETT tändstift enbart.. utan den skulle isåfall vara lika elak mot alla stiften. Men kikade du inte på det när du hade insuget loss för att fixa oljefällan på vevhusventen?.. Den måste ju lossas för att kunna blåsa ur eller byta slangarna till vevhusventen? Du har ju skrivit att du gått igenom venten?

Re: oljeförbrukning

Postat: tis 17 jun 2008, 22:22
av Fisketorp
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev:köpte en liten "sil" idag som kunde kladda igen i vevhusventilationen.

enligt volvogubben så skulle bilen tokryka (minns ej om han nämnde oljeförbrukning) ifall denna var igensatt.

"silen" var som en 5krona formad som en kork med massa knapnålshål i. någon som vet vad jag pratar om?

kan det vara något sådant? fast skulle tändstiften kletas ner då?
du har köpt ett flamfilter. Om det blir igensatt så visst ryker bilen men den sätter inte igen ETT tändstift enbart.. utan den skulle isåfall vara lika elak mot alla stiften. Men kikade du inte på det när du hade insuget loss för att fixa oljefällan på vevhusventen?.. Den måste ju lossas för att kunna blåsa ur eller byta slangarna till vevhusventen? Du har ju skrivit att du gått igenom venten?
Ja så kallade han det, såg större ut på bilden =P

tror du blandar ihop, jag har inte fixat min vevhusventilation än utan trådskaparen hade gjort det =)
jag undrade bara om denna flamfilter gjorde vad säljaren sade =P

Re: oljeförbrukning

Postat: ons 18 jun 2008, 22:48
av bökbil
flamskyddet har jag tagit bort tidigare efter rekommendation,ventilation rengjord och öppen,helsyntet i,ventiltätningarna är bytta som jag skrev tidigare,
inte glt motor,POA 061 reg nr.
med övre vent. menar jag metallröret ut ifrån kamkåpan med en efterföljande "metallklocka" och därefter en vacuumklocka för att sen sluta i en burk under batteriet"vänster sida fram".

Re: oljeförbrukning

Postat: tor 19 jun 2008, 09:32
av *pettson*
bökbil skrev:flamskyddet har jag tagit bort tidigare efter rekommendation,ventilation rengjord och öppen,helsyntet i,ventiltätningarna är bytta som jag skrev tidigare,
inte glt motor,POA 061 reg nr.
med övre vent. menar jag metallröret ut ifrån kamkåpan med en efterföljande "metallklocka" och därefter en vacuumklocka för att sen sluta i en burk under batteriet"vänster sida fram".
Den venten är inte nån vent. Det är ett luftpumps system som blåser in luft ifrån pumpen därnere in uppåt igenom *klockan* (som är en backventil) och till sist igenom röret ned i toppen. Luften blandar sej med avgaserna för att katalysatorn ska kunna jobba tidigare.. (sitter en mindre katalysator framför den vanliga, en så kallad förkat som tänder vid lägre temp än den vanliga bara det finns extra syre).