Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hittade ett tips på hur man skulle justera in vacumklockan på insugsröret till en 20V 850 så att den gick lätt.
Och jag måste säga att min kärra är trögare än väntat, hade en Audi 100 2,3L från -88
som kändes bra mycket piggare.
Nåväl, jobbet verkade enkelt och glad i hågen gav jag mig på jobbet idag...
Dessvärre visade det sig att jag hittade inte något spjäll i mitt insugsrör!!!??? ?:-/
Har inte alla 20 ventilers 850 ett sådant, eller har jag blivit blåst?
Kanske min årsmodell har en annan lösning än olika längder för luften att färdas vid olika varvtal?
Min bil är en -97:as 855 GLT
Jag tartacksamt del av er samlade kunskap.

/Anders
Jag har letat med bättre sökord i forumet nu, och visst fanns det svar på mina frågor, sorry!
Det finns inget variabelt insug på -97:orna.
Men faktum kvarstår att det är en sanslöst slö och tråkig bil, vad gjorde man istället för det gamla insugsröret för att få ut samma kraft?
av *pettson*
ante_jonta skrev:Jag hittade ett tips på hur man skulle justera in vacumklockan på insugsröret till en 20V 850 så att den gick lätt.
Och jag måste säga att min kärra är trögare än väntat, hade en Audi 100 2,3L från -88
som kändes bra mycket piggare.
Nåväl, jobbet verkade enkelt och glad i hågen gav jag mig på jobbet idag...
Dessvärre visade det sig att jag hittade inte något spjäll i mitt insugsrör!!!??? ?:-/
Har inte alla 20 ventilers 850 ett sådant, eller har jag blivit blåst?
Kanske min årsmodell har en annan lösning än olika längder för luften att färdas vid olika varvtal?
Min bil är en -97:as 855 GLT
Jag tartacksamt del av er samlade kunskap.

/Anders
Nej tyvärr klagades det friskt på GLTs lite otåliga gång så att man bytte faktiskt kamaxlar och insug samt grenrör till det sämre och bilen blev mer civiliserad men ack så tråkig. Sista *Riktiga* GLT modellerna var väl 94-95. Bäst var 1992 års spec.. gärna tidig på året. Sen byttes kamaxlarna och den blev lite mera civiliserad. Dock vass ändå. Sen som sagt kom domen när bilen var tvungen att ha luftpump och förkatalysator för att dom inte blev rena nog snabbt tidsmässigt osv.. Toppeffekten är densamma men insuget och kamtiderna är sådär *mittemellan* på nyare GLT. Dom är alltså inte bra på lågvarv och inte på högvarv..
Magistern skrev:Du har väl inte en Italiensk GLT? 20V och bara 2.0L. Har en sån och den är jätteseg under 3000rpm.
Ska vara såld till, och ägd av en och samma kille i Umeå från start till dess att jag tog över den i december.
Sluta skräms! :D
håhåjaja, nu får man skämmas lite...
For ut till garaget för att kolla upp ev, fukt och tömma minnet till varningslampan.
Fann ingenting i fördelarlocket, där ser ni att jag täckte! :D
MEN, när jag tog tryckluftspistolen och blåste till nere i tändstiftshålen fick jag snygga fontäner till svar :shock:
Nåväl, man lär av misstagen... Och lampan slocknade också riktigt snällt plus att den gick bättre än senast jag var ute på vägarna innan vätan, jag hade ju bytt fördelare och rotor.

Glad i hågen gav jag mig in till stan för att tillsammans med min sambo skriva på ett köpekontrakt på ett hus och tänkte i mitt stilla sinne, va faan är en förtiotusenkronorsbil att oroa sig när man har fått panta både morsan och svärmor för huset ??:-/
När det var klart åkte jag ut till min morsas ställe igen (där jag har garaget) men fick mig en obehaglig överraskning igen, med en välbehövlig mjukglass i handen efter husköpet såg jag nu månadskalkylen spricka på bara bråkdelen av en sekund då den förhatliga varningslampan tändes på nytt!!!! :evil:
Det blir nog ändå att införskaffa apparatur för att hålla den här bilen vid liv ett tag till?
Testade att koppla bort batteriet igen och nollade varningslampan, den höll sig släckt hela vägen hem igen senare på eftermiddagen (10 km) men tomgången kändes svajig.
OK, ge mig tips om den mest prisvärda testapparaten för hemmabruk som verkligen passar min bil.
Tack på förhand!
av *pettson*
ante_jonta skrev:håhåjaja, nu får man skämmas lite...
For ut till garaget för att kolla upp ev, fukt och tömma minnet till varningslampan.
Fann ingenting i fördelarlocket, där ser ni att jag täckte! :D
MEN, när jag tog tryckluftspistolen och blåste till nere i tändstiftshålen fick jag snygga fontäner till svar :shock:
Nåväl, man lär av misstagen... Och lampan slocknade också riktigt snällt plus att den gick bättre än senast jag var ute på vägarna innan vätan, jag hade ju bytt fördelare och rotor.

Glad i hågen gav jag mig in till stan för att tillsammans med min sambo skriva på ett köpekontrakt på ett hus och tänkte i mitt stilla sinne, va faan är en förtiotusenkronorsbil att oroa sig när man har fått panta både morsan och svärmor för huset ??:-/
När det var klart åkte jag ut till min morsas ställe igen (där jag har garaget) men fick mig en obehaglig överraskning igen, med en välbehövlig mjukglass i handen efter husköpet såg jag nu månadskalkylen spricka på bara bråkdelen av en sekund då den förhatliga varningslampan tändes på nytt!!!! :evil:
Det blir nog ändå att införskaffa apparatur för att hålla den här bilen vid liv ett tag till?
Testade att koppla bort batteriet igen och nollade varningslampan, den höll sig släckt hela vägen hem igen senare på eftermiddagen (10 km) men tomgången kändes svajig.
OK, ge mig tips om den mest prisvärda testapparaten för hemmabruk som verkligen passar min bil.
Tack på förhand!
Felet är inte att du köpt bil. Felet är att du köpt hus som kostar för mycket. Det kan du ju inte klandra din bil för..
Tomgången blir svajjig eftersom du dödade strömmen. Bilens adapterade värden (inlärda) försvinner nämligen med batteriströmmen..

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]