Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#196429
Hej

Idag på väg hem från stranden så ryckte bilen(855 GLT-96)till kraftigt.
När jag började kolla på bilen hemma så kan den stå på tomgång hur fint som helst för att sedan dö helt plötsligt, precis som om man vred av nyckeln.

Jag hade turen att ha örat vid bränslepumpen vid ett av tillfällena, och den slog inte av förrän motorn var helt död, dvs det är inte fel på den eller relät, som är omlött utan resultat.

Vi skall på bilemester om två veckor, så alla tips är välkomna.
Lambdalampan lyser inte.
Min känsla är att det är något med tändningen, någon som håller med mig?


MVH

Kalle M
#196524
LMM?

Starta bilen och låt den dö (så att du säkerställer att den krånglar för tillfället)
dra sedan ur kontakten till LMM. starta sedan bilen igen och låt den gå (ifall den nu går med på det förståss) ifall bilen funkar så stoppa
i kontakten medans bilen är igång, börjar den bete sig helkonstigt då ex dör så borde det vara LMM.

Rekomenderar att du försöker hålla liv i bilen så att den blir någorlunda varm innan du börjar meka, då slipper du nog att den totalvägrar starta pga ehm kompbortfall (rätt ord någon? )

Inga garantier för att detta funkar på din bil, men svärfars s70 hade samma symptom, dok när det blev riktigt jäkla illa åka han in till volvoverkstad där verkstadschefen gjorde på detta vis varefter att han konstaterade att LMM var kass.

Det tråkiga är ju att delen kostar ca 3000kr iofs ca 800kr på biltema om man hittar en som passar, så för att inte bita i det sura så kan du kanske få låna en av någon granne/vän? (var dok noga med att nr osv stämmer för att det ska passa och då menar jag inte passformen)
#196653
Hej

Nu har jag felsökt lite närmare, med hjälp av stroboskoplampa så kunde jag se att gnista från spolen fanns ända tills motorn drog runt sista varvet (när den spontanstannade).
Vad kan man dra för slutsatser av det?
Jag glömde dock att kolla på "andra sidan" fördelarlocket vilket jag skall göra senare idag.

Nu har lambdalampan tänt sig också och en felkodsläsare är på väg.


Jag återkommer.


MVH


Kalle M
#196717
Hej igen

Jag har dragit i alla jordflätor och tändkablar utan att kunna påvisa något glapp.
Men jag skall leta lite noggrannare, kanske skrapa lite kontaktytor också.

Att bränslepumpen går är jag tämligen säker på då jag hör att den surrar in i det sista, motorn stannar också väldigt
"direkt" inte så där "hostigt" som när bensinen tar slut.

Tack för alla tips så här långt.



Kalle M
#196909
Uppdatering

Igår kollade jag med stroboskopet mellan fördelarlock och tändstift, och där finns det också gnista "in i det sista".

Alltså stannar motorn pga av att bränslet stängs av. Pump och relä verkar fungera, och det finns tryck på fuelrailen även efter att motorn har dött.

Varför stängs insprutningen av?
Kan det vara någon givare med glapp?


Jag har tyvärr inte fått felkodsläsaren ännu, jag återkommer med koderna så snart den har anlänt.


MVH

Kalle M
#197745
Jag har en c70 t5 98 som just nu beter sig exakt likadant så jag är väldigt nyfiken på vad som kan strula...har precis bytt soppapumsreläet och har samma symtom fortfarande...bilen går som vanligt och plötsligt så dör den väldig tvärt och bestämt för att sen starta eller helt enkelt rulla vidare som vanligt. Polaren hade diagnosverktyg och inga som helst felkoder registrerades. Hur beter sig bilen om LMM är slut,,,inte brukar väl motorn tvärstanna så då? Hur beter sig bilen om vevaxelgivaren strular? På saab så slutar ju bilen gå och man får vänta en kvart på att starta igen,,,men nu slocknar motorn i ett par sekunder för att vid rullning gå igång igen,,,ibland två ggr på en minut och ibland så går den helt utan strul....väntar på tips


Mvh Uffe
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]