Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av villon
#196423
Hej undrar bara om det är svårt att eftermontera elhissar på en 850, både fram och bak? Mycket jobb? Eller om man köper nya dörrar tex från x70 svårt att dra el?

Undrar inte om min egen bil, men har hittat en intresant på blocket.
Användarvisningsbild
av Claes74
#196450
e inte säker men skulle tro att kablarna finns, tror inte de använder olika kabelmattor för bilar med eller utan elhiss.
är väl inte så svårt att eftermontera men det blir ju helt klart smidigare om du hittar begagnade dörrar att hänga på, jb i jönköping tar 500 kr dörren från självplockgården.
kolla vad en elhissats kostar först.
av ChillaX_
#196461
Kablar finns dragna till a-stolpens kontakt så du behöver el därifrån bak till hissarna, sedan behöver du en manöverpanel som du pluggar in under stereon. Sedan måste du byta hela metallskalet i dörrarna som hissmotorn sitter fast i, det ser annorlunda ut för vevarna... Kostnad ca 200-250kr per motor+metallskal och 100-150 för manöverpanelen på skroten. Sedan om du inte vill skarva från A-stolpen kan du ta en kabelhärva från tex en SE och dra från A-stolpen och byta ut befintliga, kostar ca 100kr
av Kennetbj
#1318591
ChillaX_ skrev:Kablar finns dragna till a-stolpens kontakt så du behöver el därifrån bak till hissarna, sedan behöver du en manöverpanel som du pluggar in under stereon. Sedan måste du byta hela metallskalet i dörrarna som hissmotorn sitter fast i, det ser annorlunda ut för vevarna... Kostnad ca 200-250kr per motor+metallskal och 100-150 för manöverpanelen på skroten. Sedan om du inte vill skarva från A-stolpen kan du ta en kabelhärva från tex en SE och dra från A-stolpen och byta ut befintliga, kostar ca 100kr
Nej ChilaX_ Det stämmer inte att kablarna per automatik är framdragna från den grå kontakten vid askkoppen, det förekommer dock mer på de nyare modellerna , men på de första bör man se efter om kontakten sitter där, gör den inte det, ja då måste man ta ur hela kabelmattan från en bil Med hissar, från kontakt, vidare in under handskfacket ta ur den runda kontakten i stolpen, vidare ner efter höger sida golv, kablarna ligger i en kabeltunnel av plast ,sedan kommer den stora maran, kabelmattan över till förarsidan ligger närmast rutan under brädan ( måste skruvas loss) sedan samma procedur på den vänstra sidan, dörrkontakter ,golvet, ända bak till c-lås baklucka, under brädan sedan, vid huvlåset, sitter en stoor kontakt som ska kunna delas ( har ej luskat ut hur) sedan behöver man kablarna från säkringarna in i bilen, till den kontakten, för att skippa slita ur befintlig kabelmatta i mottagar bilen, så kan man om man har tålamod ta ur de kablar som endast rör hissarna, ett stort digert arbete , men det går
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1318716
Kennetbj skrev: sön 26 maj 2019, 20:06
ChillaX_ skrev:Kablar finns dragna till a-stolpens kontakt så du behöver el därifrån bak till hissarna, sedan behöver du en manöverpanel som du pluggar in under stereon. Sedan måste du byta hela metallskalet i dörrarna som hissmotorn sitter fast i, det ser annorlunda ut för vevarna... Kostnad ca 200-250kr per motor+metallskal och 100-150 för manöverpanelen på skroten. Sedan om du inte vill skarva från A-stolpen kan du ta en kabelhärva från tex en SE och dra från A-stolpen och byta ut befintliga, kostar ca 100kr
Nej ChilaX_ Det stämmer inte att kablarna per automatik är framdragna från den grå kontakten vid askkoppen, det förekommer dock mer på de nyare modellerna , men på de första bör man se efter om kontakten sitter där, gör den inte det, ja då måste man ta ur hela kabelmattan från en bil Med hissar, från kontakt, vidare in under handskfacket ta ur den runda kontakten i stolpen, vidare ner efter höger sida golv, kablarna ligger i en kabeltunnel av plast ,sedan kommer den stora maran, kabelmattan över till förarsidan ligger närmast rutan under brädan ( måste skruvas loss) sedan samma procedur på den vänstra sidan, dörrkontakter ,golvet, ända bak till c-lås baklucka, under brädan sedan, vid huvlåset, sitter en stoor kontakt som ska kunna delas ( har ej luskat ut hur) sedan behöver man kablarna från säkringarna in i bilen, till den kontakten, för att skippa slita ur befintlig kabelmatta i mottagar bilen, så kan man om man har tålamod ta ur de kablar som endast rör hissarna, ett stort digert arbete , men det går
Jag monterade hissar fram på en kompis -97a, och där fanns inga fördragna kablar så det bästa är att alltid först kontrollera hur ens egna bil är utrustad.
I mitt fall så demonterade jag kabelhärvan från en donatorbil och sedan med hjälp av elscheman så sorterade jag ut de kablar som går till hissarna och sedan monterade in enbart dessa i bilen.
Bilagor
2016-07-30 20.01.54 (Custom).jpg
2016-07-30 20.01.54 (Custom).jpg (60.68 KiB) Visad 1825 gånger
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1318741
Lucif3r skrev: mån 27 maj 2019, 17:42 .. Jag måste bara flika in med att detta är en 11 ÅR gammal tråd, och kennet svarade på en person som inte varit inloggad på nästan 9 år....

Snacka om necrobumpning :D
Haha! Fan pinsamt att man inte upptäckte det...
av Kennetbj
#1319724
Japp alldeles riktigt 11år är den men det hände sig att jag svarade av den anledningen att den ligger ute på nätet denna sida( jodå alldeles säkert det med ) och flera har kanske samma frågeställning idag som trådstartaren hade då.folk skruvar nämligen 850 fortfarande och när det felaktigt uppgavs att det per automatik skulle vara fördragen el. så tyckte jag att när någon nu söker sig hit, så kunde denne har nytta av rätt information åtminstone, även om det skulle ta 4 år innan nästa som undrar dyker upp här
Frågor på det ?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]