Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Odjuret
#12550
Jag har ett konstigt problem med min bil en 855 turbo -94 automat
Ibland går den inte starta...
När man vrider om nyckeln så händer ingenting... mer än att belysningen slocknar så som att batteriet skulle vara nästan helt slut.
Känns inte som när man lämnat växeln i (alltså i D eller R) å försöker starta utan just som om batteriet vore slut
Nu till det hela att batteriet är nästan nytt (max 1månad)
Men om man väntar en stund så startar den igen som vanligt...
med samma batteri...
Det händer inte varje gång utan bara ibland. Jag har mätt upp batteriet och det visar c:a 12,5volt innan start

Hoppas på hjälp från Er proffs
Användarvisningsbild
av zaphod_bee
#12557
Hej på dig.

Jag kan inte hjälpa dig men kan säga att jag har liknande fel.
Det spelar ingen roll om det är sommar (varmt) eller vinter (kallt), fel kommer sporadiskt. Jag har fått startproblem ca 10 ggr på knappt två år.

/ Mats Lycklig ägare av en 855 GLT årsmodell 97.
Användarvisningsbild
av Odjuret
#12648
Hoppas att nån vet vad det kan vara! :???:
Användarvisningsbild
av calle_g
#12663
Har haft ett liknande problem på en gammal Volvo 740 jag hade. Problemet med "död" startmotor kom av och till och när jag tillslut bestämde mig för att byta startmotor (soloniden drog alltid, därför bedömde jag felet ligga i startmotorn och inte i kablarna) drabbades jag direkt vid första startförsöket av samma "döda" reaktion när jag vred på startnyckeln.
Rev djupa sår i hårbotten innan felet tillslut hittades i pluspolen på batteriet, en koksliknande hinna hade skapats runt om i pluspolskon och den påverkade inte den lilla ström som behövs till belysning och annat men när startmotorn kopplades in blev det stopp.
Hade aldrig tidigare varit med om detta och inte heller senare men det kanske kan vara värt att kolla.
Användarvisningsbild
av kåke
#12666
Hej
Jag har också råkat ut för samma problem.
Det var så att +-polen på batteriet hade oxiderat lite granna
så när man tog ut mycket ström som vid start så svetsade det mellan
+ polen på batteriet och kabelskon
Jag gjorde rent och drog dit kabelskon igen sen fungerade det igen


MVH L-Å

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]