*pettson* skrev:Fisketorp skrev:godagens! vart och besiktigade våran 855a 2.5 GLT igår fick bakslag på Hc tomgång för hög och CO förhöjd tomgång för hög.
värden var: (godkända värdena i parantes)
Hz, 121 (100)
Co 2500, 0,5 (0,3)
hade tänkt göra ett redigt oljebyte samt stp i tanken sedan dra i lite karborator-sprit. i hopp om att det ska hjälpa.
Är det något annat man bör kolla, Hz har med förbränningen att göra?
Övrigt så går bilen bra.
HC heter värdet (oförbrända kolväten såsom bensin, olja mm, ppm står fär parts per million, alltså miljondelar) Om bilen går bra i övrigt så gör ett oljebyte.. skippa resten.. ut och varva bilen ordentligt. Kör en eller två växlar för lågt och håll i en mil eller så, det är INTE SKADLIGT för bilen, man måste dock inte ligga på 6000rpm utan det räcker med 4-4500rpm. Jag antar att bilen går mycket i stan?.. Det gör att katalysatorn inte hinner upp i temp riktigt och den blir lite förgiftad med tiden.. att då varva så tempen hålls uppe under en längre tid gör att katalysatorn bränner rent sej ordentligt..
Tjenare **pettson** väntade nästan på din expertis =P
ska testa det du nämner om att bräna rent den samt byta olja, kör på biltemas mineralolja men det kanske inte spelar någon roll?=)
Njaa kör ca 2mil nästan varje gång jag kör bilen. dok har jag flyttat runt den lite på gården dagarna innan besiktning så den inte gått varm.
samt att det blev resultat i att jag fick häla olja i cylindrana och av med spridarkontakterna som du tidigare tipsat om.
funkade kanon.
En undran gällande det, kan katen ha tagit skada för det ryker ju hemsket när den väl startar samt att det har väl säkert sprutat ut lite extra soppa i avgasystemet när man nötade lite på starten innan man fan sig att göra rätt.
Tackar för tipset iallafall synd bara att man inte kan prova innan besiktning ifall det funkade trist att besiktiga om ytterligare en gång =)