Strul med ABSbromsar, felkoder osv...
Postat: sön 25 maj 2008, 21:35
Patienten i fråga är en 855 GLE från -93 och symptomen är en ilsket lysande ABS-lampa på instrumentpanelen.
Bilen har stått sen februari 2006, dvs drygt två år, men då den ställdes av lös inte lampan. Nu när vi testade lös den - utan att ha gått en meter mer än the occasional förflyttning på tomten då den stått i vägen.
Steg ett, efter att ha surfat lite, var att titta på kuggkransarna som var igenbeckade så dessa rensades. Men lampan lös glatt vidare.
Mera surfande vidtog och det var dags att kolla felkoder. Efter lite bök fick jag fram dom och de är som följer:
4-2-1 Inloppsventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning.
4-2-2 Returventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning.
3-1-4 H Bakhjulsgivare, bruten krets eller kortslutning.
4-1-4 Returventil för H frambroms, bruten krets eller kortslutning.
Men vad innebär detta i klartext då? Inlopps- o returventil låter som om de sitter på hydraulpumpen framme vid boxen?
Dessutom är 414 retlig, då de andra handlar om bakbromsarna.
Vad är oddsen tro? Kass kabel/anslutning nånstans eller ska det bökas med att byta pump - som i Haynes såg ut att vara ett rätt stort projekt med total bromsoljetömning osv.
Dessutom tycker farsan och jag att osar lite katt om att en massa fel har uppkommit bara för att bilen stått i två år?
Till sist, jag lyckades inte rensa felkoderna hur jag än gjorde efter att ha gått varvet runt så att säga bland koderna.
På med tändningen, tryck på knappen i fem sekunder, släpp i tre tills den börjar lysa och tryck i fem tills den slutar - det låter ju enkelt, men om den bara lyser när man trycker, vad gör man för fel då? ;)
Bilen har stått sen februari 2006, dvs drygt två år, men då den ställdes av lös inte lampan. Nu när vi testade lös den - utan att ha gått en meter mer än the occasional förflyttning på tomten då den stått i vägen.
Steg ett, efter att ha surfat lite, var att titta på kuggkransarna som var igenbeckade så dessa rensades. Men lampan lös glatt vidare.
Mera surfande vidtog och det var dags att kolla felkoder. Efter lite bök fick jag fram dom och de är som följer:
4-2-1 Inloppsventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning.
4-2-2 Returventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning.
3-1-4 H Bakhjulsgivare, bruten krets eller kortslutning.
4-1-4 Returventil för H frambroms, bruten krets eller kortslutning.
Men vad innebär detta i klartext då? Inlopps- o returventil låter som om de sitter på hydraulpumpen framme vid boxen?
Dessutom är 414 retlig, då de andra handlar om bakbromsarna.
Vad är oddsen tro? Kass kabel/anslutning nånstans eller ska det bökas med att byta pump - som i Haynes såg ut att vara ett rätt stort projekt med total bromsoljetömning osv.
Dessutom tycker farsan och jag att osar lite katt om att en massa fel har uppkommit bara för att bilen stått i två år?
Till sist, jag lyckades inte rensa felkoderna hur jag än gjorde efter att ha gått varvet runt så att säga bland koderna.
På med tändningen, tryck på knappen i fem sekunder, släpp i tre tills den börjar lysa och tryck i fem tills den slutar - det låter ju enkelt, men om den bara lyser när man trycker, vad gör man för fel då? ;)