Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har hängt i ett S/V 70 kombi instrument i min bil för ngn. månad sedan. Allting har fungerat smärtfritt, har dock en fundering ang. "km till tom tank" funktionen. Tycker inte denna fungerar riktigt.
Provade idag, körde 10 km med info knappen låst på "km till tom tank". När jag startade stog den på 240 km till tom tank, sedan pendlade den upp och ned, som mest till 290 km och när jag stannade stog den på 260 km till tom tank.

Ngn. som har en reflektion över detta eller vad som kan var fel.
Alla andra funktioner verkr fungera klanderfritt.
Användarvisningsbild
av zingo
hänger nog ihop lite med det sätt man kör på, mao. om bilen alltid drar exakt 1 liter milen så räcker full tank sisådär 700 km, men om man sitter och tittar på denna siffra så borde den ju följa din förbrukning. Så när du kör snällare så räcker ju bensinen längre och om du manar fram hin håle i dig så räcker den kortare sträcka......
Finurligt va? :P
av Kai
Du har troligen kört i stan förra gången du körde bilen, och då haft en högre snittförbrukning än nu på motorvägen. Då räknade din kördator med högre förbrukning då du startade, än vad den gjorde då du kört dina 10 km på motorvägen.
av *pettson*
Mackansglt skrev:Har hängt i ett S/V 70 kombi instrument i min bil för ngn. månad sedan. Allting har fungerat smärtfritt, har dock en fundering ang. "km till tom tank" funktionen. Tycker inte denna fungerar riktigt.
Provade idag, körde 10 km med info knappen låst på "km till tom tank". När jag startade stog den på 240 km till tom tank, sedan pendlade den upp och ned, som mest till 290 km och när jag stannade stog den på 260 km till tom tank.

Ngn. som har en reflektion över detta eller vad som kan var fel.
Alla andra funktioner verkr fungera klanderfritt.
Varierande snittförbrukning på bilen beroende på terräng och körsätt gör givetvis att avståndet till tom tank ökar eller minskar..

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]