Sida 1 av 1

EN DEL FRÅGOR OM

Postat: sön 18 maj 2008, 22:04
av Robin745
VOLVO 855 GLT 1995, hur många liter är utrymmet på där reservhjulet sitter? Jag tänkte bygga baslåda av utrymmet.

Varför har bältesvarningslampan slutat blinka när jag kopplat bort takluckans motor? Jag har bytt lampa 3 ggr redan och kupébelysningen lyser heller inte, har kollat säkringar men ändå inget lyser.

byta orginal ratt till sportratt - enl. Haynes verkstadshandbok så ska man kunna plocka bort orginal ratten med lite skruvar o bultar - min fråga då är att airbaglampan kommer den att lysa då när man kopplat bort ratt airbag:gen, kan man släcka den på något sätt eller ska man helt enkelt plocka bort lampan från instumentpanel?


VOLVO 855 glt 1955

//Robin

Re: EN DEL FRÅGOR OM

Postat: sön 18 maj 2008, 23:05
av eccy243
Varför har du plockat bort anslutningen till eltakluckan? Om du vill behålla den stängd, men vill ha kupélyse, så kan du ju ta loss knappen och rycka bort kontakten till knappen.

Ja, airbaglampan kommer att tändas om du tar bort kudden. Men detta finns det lite olika knep för att komma runt. Till att börja med så bryr sig inte bilprovningen om airbaglampan. Om du inte vill ha den skinande, så kan du plocka bort den. Men då kommer varken en eventuell passagerar-airbag eller bältessträckarna, eller eventuella SIPS-bagar att lösa ut vid en krock. Hela systemet kommer att vara "dött". Om man vill kringgå detta så kan man sätta ett motstånd paralellt över anslutningsstiften till ratt-airbagen, och på så sätt "lura" diagnossystemet att det sitter en airbag där. MEN!!! Ohm-mät för guds skull inte rattmodulen med en vanlig multimeter!!! Det kan sluta riktigt illa. Köp istället en sats för urkoppling av passagerar-airbagen, och koppla in det lilla svarta motståndet mellan tändkablarna som går upp till ratten. Nu ska förhoppningsvis airbaglampan slockna och systemet tror att det sitter en airbag där, men i själva verket är det bara ett motstånd.

Re: EN DEL FRÅGOR OM

Postat: sön 18 maj 2008, 23:44
av Robin745
eccy243 skrev:Varför har du plockat bort anslutningen till eltakluckan? Om du vill behålla den stängd, men vill ha kupélyse, så kan du ju ta loss knappen och rycka bort kontakten till knappen.
Jag skruva bort motorn pga att den lucka jag har, hade en plastbit som var knäckt och jag demontera hela luckan för att kunna stänga den igen för det var lite trist att det skedde en monsunregn i kupén varje gång jag skulle till och tvätta bilen men ska koppla tillbaka tacklucke motorn nu och koppla bort knappen.

eccy243 skrev:Ja, airbaglampan kommer att tändas om du tar bort kudden. Men detta finns det lite olika knep för att komma runt. Till att börja med så bryr sig inte bilprovningen om airbaglampan. Om du inte vill ha den skinande, så kan du plocka bort den. Men då kommer varken en eventuell passagerar-airbag eller bältessträckarna, eller eventuella SIPS-bagar att lösa ut vid en krock. Hela systemet kommer att vara "dött". Om man vill kringgå detta så kan man sätta ett motstånd paralellt över anslutningsstiften till ratt-airbagen, och på så sätt "lura" diagnossystemet att det sitter en airbag där. MEN!!! Ohm-mät för guds skull inte rattmodulen med en vanlig multimeter!!! Det kan sluta riktigt illa. Köp istället en sats för urkoppling av passagerar-airbagen, och koppla in det lilla svarta motståndet mellan tändkablarna som går upp till ratten. Nu ska förhoppningsvis airbaglampan slockna och systemet tror att det sitter en airbag där, men i själva verket är det bara ett motstånd.

ok har en påse med en mass motstånd ska ohm-mäta kudden när jag väl tar bort ratt kudden om du nu inte vet vad det ska vara för ohm på moståndet

Re: EN DEL FRÅGOR OM

Postat: mån 19 maj 2008, 00:07
av Fluffen
Nej, mät INTE airbagen, kan sluta riktigt illa precis som eccy243 skriver.
Är du inte riktigt säker på hur du ska göra med airbagen så låt bli är mitt råd, eller låt en verkstad gör detta åt dig om du är minsta osäker. :wink:
Har sprängt en del gammla airbagar (under kontrollerade former) på mitt gamla jobb och då får man respekt för dem (iallafall jag) och tar reda på exakt hur man ska göra innan för att undvika ev missöden.

Re: EN DEL FRÅGOR OM

Postat: mån 19 maj 2008, 08:59
av *pettson*
Robin745 skrev:
eccy243 skrev:Varför har du plockat bort anslutningen till eltakluckan? Om du vill behålla den stängd, men vill ha kupélyse, så kan du ju ta loss knappen och rycka bort kontakten till knappen.
Jag skruva bort motorn pga att den lucka jag har, hade en plastbit som var knäckt och jag demontera hela luckan för att kunna stänga den igen för det var lite trist att det skedde en monsunregn i kupén varje gång jag skulle till och tvätta bilen men ska koppla tillbaka tacklucke motorn nu och koppla bort knappen.

eccy243 skrev:Ja, airbaglampan kommer att tändas om du tar bort kudden. Men detta finns det lite olika knep för att komma runt. Till att börja med så bryr sig inte bilprovningen om airbaglampan. Om du inte vill ha den skinande, så kan du plocka bort den. Men då kommer varken en eventuell passagerar-airbag eller bältessträckarna, eller eventuella SIPS-bagar att lösa ut vid en krock. Hela systemet kommer att vara "dött". Om man vill kringgå detta så kan man sätta ett motstånd paralellt över anslutningsstiften till ratt-airbagen, och på så sätt "lura" diagnossystemet att det sitter en airbag där. MEN!!! Ohm-mät för guds skull inte rattmodulen med en vanlig multimeter!!! Det kan sluta riktigt illa. Köp istället en sats för urkoppling av passagerar-airbagen, och koppla in det lilla svarta motståndet mellan tändkablarna som går upp till ratten. Nu ska förhoppningsvis airbaglampan slockna och systemet tror att det sitter en airbag där, men i själva verket är det bara ett motstånd.

ok har en påse med en mass motstånd ska ohm-mäta kudden när jag väl tar bort ratt kudden om du nu inte vet vad det ska vara för ohm på moståndet
NEJ INTE OHM MÄTA. Inte mäta alls på airbags utan angiven utrustning.
Eftersom du inte vet mera om vad du bollar med för sprängämnen så LÄMNA IN JOBB MED AIRBAGS. Det gäller ALLA som inte vet vad dom pysslar med. Lämna in SRS jobb. Har du handbok och har förstått vad du gör och har rätt verktyg om sådana krävs. Ja då möjligen kan du jobba med detta.
Det handlar inte bara om airbag. Ett bilbälte som pyrobältessträckaren löser ut i kan kosta dej kroppsdelar. Samma med årsmodell 92-93 där folk plockar ut stolarna ur dom utan att säkra bältessträckaren som sitter i bälteslåset på dom. Fjädern till låset slår ned med 5tons kraft och klipper av fingrarna som ingenting om det skulle lösa ut när man håller i ett sånt. Nu kommer väl kritik att jag är känslig. Men jag har å andra sidan sett olyckor hända under utbildningarna. Olyckor som TUR ÄR inte slutat med personskador. Dom som haft olyckor har iallafall följt en eller två av dom regler som finns så dom inte skadats personligen mera än att dom blivit lomhörda och det svidit i ögonen ett tag.