Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlleW
Hej på er!
Har ett jobbigt problem med min 850 GLT 93. Besiktigade och fick HC-halt tomgång för hög (100) 130.
Har tagit ett kompprov enligt följande.
10 10,5 10,5 12 11. med lite olja i cylindrarna blev det följande 12 12,5 12 13,5 12,5.
Min undran är enligt Volvo får det max skilja ett halvt kilo mellan cylindrarna annars blir det
problem med HC-halten är det så eller?
Jag har bytt kat, lambda,tempgivare, gjort service, katten är i,o,f,s från biltema den som är för
motorer upp till 2,5 l detaljnr: 79 800. Den kanske är för liten var ju hälften så stor som originalet.
Det ända jag inte bytt är luftmassemätaren. Har kollat alla felkoder och det finns inga registrerade i systemet.
Jag tycker den verkar gå lite fett för det blir alldeles sotigt i avgasröret och det luktar skumt om avgaserna.
Ja den drar olja vet inte hur mycket.
Tacksam för förslag och synpunkter.
Pettsson brukar ha huvudet på skaft :wink:

Ny på forumet
Olle.
Användarvisningsbild
av Claes74
OlleW skrev:Hej på er!
Har ett jobbigt problem med min 850 GLT 93. Besiktigade och fick HC-halt tomgång för hög (100) 130.
10 10,5 10,5 12 11. med lite olja i cylindrarna blev det följande 12 12,5 12 13,5 12,5.
Min undran är enligt Volvo får det max skilja ett halvt kilo mellan cylindrarna annars blir det
Jag har bytt kat, lambda,tempgivare, gjort service, katten är i,o,f,s från biltema den som är för
motorer upp till 2,5 l detaljnr: 79 800. Den kanske är för liten var ju hälften så stor som originalet.
Det ända jag inte bytt är luftmassemätaren. Har kollat alla felkoder och det finns inga registrerade i systemet.
Jag tycker den verkar gå lite fett för det blir alldeles sotigt i avgasröret och det luktar skumt om avgaserna.

Ny på forumet
Olle.
i volvos program vadis så står det att din motor skall ha en kompression på mellan 13 - 15, oavsett diff mellan cylindrarna så läter det som din ligger väldigt lågt men ändå jämnt sliten.
nya kolvringar kanske behövs?
hur mycket har den gått?
av OlleW
Hej Claes

Den har gått lite drygt 30 000 mil.
Hmm 13 till 15 låter som mina kolvringar har gett upp :cry:
Kan det göra så mycket på HC-halten?
Kanske katten ska vara original för att orka med.
Suck det är knappt lönt att fixa, bilen e väl inte värd mer än 10xxx kanske.

Men tack för svaret.
av *pettson*
OlleW skrev:Hej Claes

Den har gått lite drygt 30 000 mil.
Hmm 13 till 15 låter som mina kolvringar har gett upp :cry:
Kan det göra så mycket på HC-halten?
Kanske katten ska vara original för att orka med.
Suck det är knappt lönt att fixa, bilen e väl inte värd mer än 10xxx kanske.

Men tack för svaret.
Du behöver inte vara orolig. Det är helt normala värden för en bil som gått en bit. 10% får det skilja för att det ska vara skaplig balans i motorn.
Men problemet med HC halten beror inte på det. Katalysatorn ska räcka till som du köpt. Dock är det på det berömda F.. håret eftersom din motor är på 2435cc
Dock ska det ge GODKÄNDA värden. Därmed inte sagt att dom är låga.
Jag är inte bara intresserad av HC halten. Jag vill veta alla andra värdena med.
Nästa fråga. Oljenivån i motorn är den mellan min och max? Inte min.. inte max.
Vevhusvent.. När fixades den senast? Trög vevhusvent håller för mycket olja på cylinderväggarna och Hc halten blir för hög..
Det finns massor med felkällor innan vi ska prata om kompressionsproblem..
av DrEvilBoy
OlleW skrev:Hej på er!

Ny på forumet
Olle.
Min förra bil hade för hög HC-halt.... tankade i lite etanol i bilen och den gick galant igenom besitningen år efter år. Detta var en Toyota som jag började med 10% etanol i tanken sedan ökade jag med tiden. Att slänga i 40% direkt i tanken är inte smart... börja lite i taget :D

Edit:
Kanske ska tillägga vad som egentligen var felet på min bil. Den drog mycket olja samt så fick den hög hc halt på besiktningen... bytte ventiltätningar, inget bättre resultat. Bytte sedan kolvringar och då blev det bra...... fungerade i 8000 mil så började samma visa igen.... orkade inte fixa skiten igen så vid besiktningen så tankade jag lite etanol och det fungerade klockrent.... snål som jag är så var etanolen billigare så jag fortsatte med det. i början var den lite seg när man trampade på gasen när man blandat 30% etanol i tanken men efter en tid så blev det bättre o bättre, i slutet körde jag 50/50 utan märkbar skillnad. Detta var på en jappsare vet ej hur Volvo motorer tycker om etanol.
av OlleW
Hej igen!
Etanol har jag testat men det funkade inte men tack ändå.
Jo pettsson här e alla värden:
Co 0,3 (0,5)
Co 2500 0,3 (0,3)
Hc 130 (100)
Lambda 1,00 (0,94-1,04)
Hoppas du kan läsa ut något av detta, föresten Co ska väl va 0,0 eller?
Kanske därför den sotar på stiften och i avgasröret?

Olle
av *pettson*
OlleW skrev:Hej igen!
Etanol har jag testat men det funkade inte men tack ändå.
Jo pettsson här e alla värden:
Co 0,3 (0,5)
Co 2500 0,3 (0,3)
Hc 130 (100)
Lambda 1,00 (0,94-1,04)
Hoppas du kan läsa ut något av detta, föresten Co ska väl va 0,0 eller?
Kanske därför den sotar på stiften och i avgasröret?

Olle
Hög co
tomgång och varv
Hög hc
och perfekt lamda..
tyvärr ser vi inte syrevärdet på sbps papper..
Vi strävar naturligtvis efter 0 på alla värden utom lambda som är perfekt på din bil. Vi kan konstatera att bilen renar som tänkt men ändå ligger högt.
Hade du inte haft sot på stiften hade jag nog sagt sliten katalysator. Men nu hade du ju sotiga stift. Kvar är att du har för mycket olja kvar i förbränningen.
Hur längesen var det du kikade på just vevhusventilationen?
av OlleW
Hej igen!
Jag gjorde en rengöring för ca 2 år sen med nya slangar men jag bytte inte
den svarta plastburken som sitter på blocket under insuget.
Dock blåste jag ren den men det kanske inte är tillräckligt.
Det har dessutom börjat lukta bensin ibland men jag har inte kunnat hitta någon läcka.
Tänkte på om bränsletrycket kunde vara för högt.

Olle
av *pettson*
OlleW skrev:Hej igen!
Jag gjorde en rengöring för ca 2 år sen med nya slangar men jag bytte inte
den svarta plastburken som sitter på blocket under insuget.
Dock blåste jag ren den men det kanske inte är tillräckligt.
Det har dessutom börjat lukta bensin ibland men jag har inte kunnat hitta någon läcka.
Tänkte på om bränsletrycket kunde vara för högt.

Olle
Problemet är att du har två viktiga passager en in och en ut ur motorblocket. Man måste ta bort den svarta burken och rengöra kanalerna i både den och i motorblocket. Annars är det liksom ogjort. Är man osäker eller har haft symptom av stopp i vevhusventen, bör man känna efter så att inte kanalerna är täppta längre ned i motorn, genom att efter rengöringen av ingångarna köra ned ett långt buntband eller liknande i kanalerna. Det viktigaste är alltså oftast inte burken utan motorblocket. Andningen sker igenom den övre kanalen. Det är där gasen ventileras ut. Sen ska oljan som kondenserar av rinna nedåt tillbaka in i den nedre kanalen. Blir det stopp i nedre ökar oljenivån tills motorn kan suga med sej olja ut igenom slangen till spjällhuset.
När man har bensinlukt. Kika så att vacumslangen till bränsletrycksregulatorn är hel och kopplad. Annars får du fel bränsletryck och därmed för fett med bränsle.
av OlleW
Slangarna till bränsletryckregulatorn är hela.
Är det vanligt att tryckregulatorn går sönder, jag tänkte eftersom den
luktar typ choke om avgaserna och det sotar i avgasröret.
Om man gasar på ordentligt svartryker det men ingen blårök.
Det kan inte va luftmassemäraren?
I.o.f.s det finns ju inga felkoder registrerade i systemet.

Olle

Jag läste på ett engelskt Volvo-forum a[…]

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]