Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Har nu varit nöjd ägare av bilen sedan 1,5år tillbaks men Ac:n har aldrig fungerat (visste om detta vid köpet, därav ett bra inköpspris). Tänkte nu ta tag i Ac-problemet inför Sommaren och vill ha lite råd. Den förre ägaren (som jag känner) hade lämnat in bilen för åtgärd av Ac-problemet året innan jag köpte bilen och då fylldes systemet på med kylmedel och Ac:n fungerade en kortare stund efter detta. Min undran är nu följande... Vad kan det vara för fel???

1.Jag har tryck i systemet.. så inga läckor med andra ord..

2.Om man har motorn på tomgång och aktiverar Ac:n så är motorvarvet det samma ... händer ingeting... motorvarvet borde väl sjunka lite när Ac:n aktiveras eller???

3. Kan det vara så att kompressorn behöver schimsas om??

4. Finns det något relä som styr kompressorn och kan vara trasigt??.

5. Kan Torkfiltret eller Evaporatorn ha något finger med i spelet??

6. Går det att se felkoder av Ac:n via diagnostikuttaget?

Många frågor blev det, men någon kan kanske komma med konstruktiva förslag..."pettson"???

Kenneth...
av *pettson*
kenlav skrev:Har nu varit nöjd ägare av bilen sedan 1,5år tillbaks men Ac:n har aldrig fungerat (visste om detta vid köpet, därav ett bra inköpspris). Tänkte nu ta tag i Ac-problemet inför Sommaren och vill ha lite råd. Den förre ägaren (som jag känner) hade lämnat in bilen för åtgärd av Ac-problemet året innan jag köpte bilen och då fylldes systemet på med kylmedel och Ac:n fungerade en kortare stund efter detta. Min undran är nu följande... Vad kan det vara för fel???

1.Jag har tryck i systemet.. så inga läckor med andra ord..

2.Om man har motorn på tomgång och aktiverar Ac:n så är motorvarvet det samma ... händer ingeting... motorvarvet borde väl sjunka lite när Ac:n aktiveras eller???

3. Kan det vara så att kompressorn behöver schimsas om??

4. Finns det något relä som styr kompressorn och kan vara trasigt??.

5. Kan Torkfiltret eller Evaporatorn ha något finger med i spelet??

6. Går det att se felkoder av Ac:n via diagnostikuttaget?

Många frågor blev det, men någon kan kanske komma med konstruktiva förslag..."pettson"???

Kenneth...
1:/ ja alltså.. du har tryck i systemet. Det är ju bra att veta att det inte är snustomt. MEN hur vet du hur mycket gastryck du har? Det krävs en hel del för att systemet ska släppa lågtrycksvakten.
Sen är väl själva tryckvakten en möjlig bov? Dom går sönder ibland.
2:/ Motorvarvet ska sjunka. Kompressorn är nåt som går tungt.
3:/ Det får du veta när felsökning skett på dom andra delarna som gör att kompressorn får ström.
4:/ Relä finns men det är högst ovanligt med fel på just dom.
5:/ Ja på sätt och vis. Om trycket är för lågt. Det är inte ovanligt med både läckage i förångare och/ eller torkfilter.
6:/ Nej du kan se om klimatorsystemet klagar på nånting. Men det finns ingen indikering på dom yttre sakerna i motorrummet. Du kan alltså inte se om kompressorn ska schimsas eller om det är lågt med gas.
Användarvisningsbild
av kenlav
Att det finns tryck i systemet grundar jag på att det pyste ordentligt när man tryckte på ventilen för påfyllning, (som det gör när man släpper ut luft från däckventilen). Tror mer på att kompressorn kan vara boven då det inte händer något med motorvarvet när man aktiverar kompressorn. Skall åka förbi någon kunnig verkstad på ac-service.
av *pettson*
kenlav skrev:Att det finns tryck i systemet grundar jag på att det pyste ordentligt när man tryckte på ventilen för påfyllning, (som det gör när man släpper ut luft från däckventilen). Tror mer på att kompressorn kan vara boven då det inte händer något med motorvarvet när man aktiverar kompressorn. Skall åka förbi någon kunnig verkstad på ac-service.
Det är ju en enorm skillnad på tryck och tryck. Nu vet jag inte faktiskt i huvudet vad volvo ska ha i tryckväg. Men spannet är enormt stort mellan det tryck där kompressorn kopplas ur till den nivå inom kompressorn jobbar. Så det räcker inte med att trycka på ventilen och säga att det finns tryck. Mät upp det.
Användarvisningsbild
av kenlav
Var i dag inne med bilen hos AC-Service på Söder i Stockholm för provtryckning med spårmedel av Ac:n, (kostade 500:-) och det visar sig att det läcker från Kondensorn (som sitter framför kylaren) samt Slangen mellan Kompressorn och Kondensorn. Inte så konstigt att AC:n inte fungerar. Fick ett kostnadsförslag på byte av Kondensorn samt Slangen och det kostar 6.559:- inklusive moms. Då ingår arbetet, material och påfyllning av systemet. Får även rabatt med dom 500:- som proctryckningen kostade... så 6.059:- kostar det att få AC:n fixad. Inte speciellt dyrt tycker jag när bara materialet kostar närmare 3.000:-.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]