Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
#192970
Jag har varit på volvo och läst av felkod och fick informationen att det var värmaren i främre lambdasonde som var kass.
Nu har jag varit på verkstan och bytt till en ny orginalsond och då släckte dom även lampan, så långt allt väl trodde jag.
Jag kom väl ca 500 meter innan samma lampa tändes igen, tillbaka till verkstan igen och ny felkodsavläsning. Då var det helt plötsligt bakre sonden som gav felsignal.

Jag undrar om det är vanligt att även bakre sonden pajjar direkt efter den främre eller kan det vara nåt annat som spökar ?

Vore tacksam för lite kommentarer och tips då det börjar dra iväg duktigt med stålar och jag är ju inte säker på att det slutar där även om jag byter den bakre sonden.....

//mollan
Användarvisningsbild
av xc70awd
#192977
var själv inne på volvo o läste av vad det kunde vara,fick till svars att det var bakre lamdan.så jag gjorde så att jag kopplade bort plusen i 5min sen dess har den inte lyst, :D funkade för mig men inte sackt att det gör det för dig,men testa iaf :wink:
av Maxie
#193020
Jag har samma problem med S70-99.
Läste själv felkod som var P1171.och hittade förklaring att det kan vara Lambdasonder eller
MAF (Mass Air Flow Sensor). Mer exakt info hittade jag inte, så lämnade jag bilen på
verkstan och de bytt främre lambdasonden. Efter ca 100 km lyser lampan igen!

Av någon praksis börjar man byta främre sedan bakre sonden. På en am forum läste jag
att det var MAF som orsakade problem, inte Lambdasonder.

Man skulle börja med att rensa kontakter på de tre sensorer och kolla förbindelse med dator
med hjälp av ohmmeter.

Om man kopplar bort batteri (+) kabel för några minuter så raderas minne i dator på
s.k. Long Term Fuel Trim Bank 1, men det tar lite längre tid och lampan kommer igen.

Snart ska jag på verkstan igen och kan gissa att det blir andra sondens tur.
Användarvisningsbild
av Phantom
#193033
Det är det tråkiga med vissa verkstäder att de byter ut delar istället för att göra en felsökning. Har du en felaktig LMM i bilen kommer lampan än en gång att lysa. Mät upp delarna istället, eller prata med en annan verkstad om den har möjlighet att mäta åt dig eller göra en felsökning på problemet.
Det finns några trådar i detta forum om just mätning av delar och felsökningen :)
av *pettson*
#193034
Maxie skrev:Jag har samma problem med S70-99.
Läste själv felkod som var P1171.och hittade förklaring att det kan vara Lambdasonder eller
MAF (Mass Air Flow Sensor). Mer exakt info hittade jag inte, så lämnade jag bilen på
verkstan och de bytt främre lambdasonden. Efter ca 100 km lyser lampan igen!

Av någon praksis börjar man byta främre sedan bakre sonden. På en am forum läste jag
att det var MAF som orsakade problem, inte Lambdasonder.

Man skulle börja med att rensa kontakter på de tre sensorer och kolla förbindelse med dator
med hjälp av ohmmeter.

Om man kopplar bort batteri (+) kabel för några minuter så raderas minne i dator på
s.k. Long Term Fuel Trim Bank 1, men det tar lite längre tid och lampan kommer igen.

Snart ska jag på verkstan igen och kan gissa att det blir andra sondens tur.
Hmm känns som om du har en vacumslang som är läck. Kikat i änden på insuget om du har en slang där? (ändan mot generatorn) Dom slangarna brukar gå av..

P1171=ECM261A övre gräns.

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen λ tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet kommer felkod ECM-261A att sättas.


Ersättningsvärde
inget

Felorsak/er
Övre gräns:
-luftläckage insug
-luftläckage avgassystem
-lågt bränsletryck
-defekt lamdasond

Undre gräns:
-luftläckage insug
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-defekt luftmassmätare
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-defekt lamdasond


Felsymptom
-inget
av mollan
#193498
Åter till grundfrågan i tråden.
Är det nån som vet om bakre lambdan brukar gå sönder eller kan det vara nåt annat fel som bakre lambdan larmar för. jag fick ingen felkod utan det stod bara "bakre Lambdasond" i monitorn på verkstans PC.
Finns det risk för att tex Katalysatorn kan bli felaktig om jag kör med trasig främre sond under en längre tid ?
av *pettson*
#204101
mollan skrev:Åter till grundfrågan i tråden.
Är det nån som vet om bakre lambdan brukar gå sönder eller kan det vara nåt annat fel som bakre lambdan larmar för. jag fick ingen felkod utan det stod bara "bakre Lambdasond" i monitorn på verkstans PC.
Finns det risk för att tex Katalysatorn kan bli felaktig om jag kör med trasig främre sond under en längre tid ?
Först ska jag svara dej i din frågeordning..
NEJ det är inte vanligt att bakre lambdan går sönder. Men den slits liksom allt annat så visst kan den gå sönder.
Och felkod måste det ha funnits. Det finns inget som bara rakt av skriker :BAKRE LAMBDASOND i ett endaste program, det finns ingen kod som heter så heller, utan det är ett ANTAL koder som pekar på en bakre lambdasond.
JA katalysatorn KAN bli felaktigt om du kör med trasig främre sond över en längre tid.
VOILA nu kommer vi till pudelns kärna..
Ett TIPS.. gör som andra sagt. Bort med strömmen ca 30-40 minuter för att styrdonet ska glömma lambdasondens inlärda värden plus att den glömmer koden.
Det är så att om man byter främre lambdan så ändras dess sätt att läsa med. Styrdonet har ingen aning om detta utan när bakre sonden plötsligt inte behöver jobba så tror styrdonet att den gått sönder helt enkelt.( inte helt ovanligt). MEN eftersom du var på en verkstad så förutsätter jag att bytet gick rätt till: med andra ord så nollställde dom adaptiviteten på bilen antingen genom instrumentet eller genom att ta loss strömmen?
Eftersom jag lever i verkligheten så VET jag att dom INTE gjorde det.. det gör ingen nämligen, man byter bara och struntar i resten.

Ta nu loss strömmen som jag skrev och SEN om lampan tänds igen.. LÄS UR FELKODEN och återkom med koden, för exakt vad koden berättar är 100 ggr intressantare än vad den just pekar ut för detalj i sej.
Användarvisningsbild
av Nexus
#204104
Rensade lite i tråden på offtopik och försök att ha en lite vänligare ton mot varandra.
*pettsons* svar ska ej förkastas då han är en stor tillgång på forumet!
av blizzy
#1482830
*pettson* skrev: fre 11 jul 2008, 20:34
mollan skrev:Åter till grundfrågan i tråden.
Är det nån som vet om bakre lambdan brukar gå sönder eller kan det vara nåt annat fel som bakre lambdan larmar för. jag fick ingen felkod utan det stod bara "bakre Lambdasond" i monitorn på verkstans PC.
Finns det risk för att tex Katalysatorn kan bli felaktig om jag kör med trasig främre sond under en längre tid ?
Först ska jag svara dej i din frågeordning..
NEJ det är inte vanligt att bakre lambdan går sönder. Men den slits liksom allt annat så visst kan den gå sönder.
Och felkod måste det ha funnits. Det finns inget som bara rakt av skriker :BAKRE LAMBDASOND i ett endaste program, det finns ingen kod som heter så heller, utan det är ett ANTAL koder som pekar på en bakre lambdasond.
JA katalysatorn KAN bli felaktigt om du kör med trasig främre sond över en längre tid.
VOILA nu kommer vi till pudelns kärna..
Ett TIPS.. gör som andra sagt. Bort med strömmen ca 30-40 minuter för att styrdonet ska glömma lambdasondens inlärda värden plus att den glömmer koden.
Det är så att om man byter främre lambdan så ändras dess sätt att läsa med. Styrdonet har ingen aning om detta utan när bakre sonden plötsligt inte behöver jobba så tror styrdonet att den gått sönder helt enkelt.( inte helt ovanligt). MEN eftersom du var på en verkstad så förutsätter jag att bytet gick rätt till: med andra ord så nollställde dom adaptiviteten på bilen antingen genom instrumentet eller genom att ta loss strömmen?
Eftersom jag lever i verkligheten så VET jag att dom INTE gjorde det.. det gör ingen nämligen, man byter bara och struntar i resten.

Ta nu loss strömmen som jag skrev och SEN om lampan tänds igen.. LÄS UR FELKODEN och återkom med koden, för exakt vad koden berättar är 100 ggr intressantare än vad den just pekar ut för detalj i sej.
Hej! Lånar tråden....
Jag gjorde rent värmeväxlaren i min S70-99 GLT , spolade med vatten genom slangarna i torpedväggen och fick värmen att fungera igen, MEN! nu lyser motorlampan, spillde vatten rakt ner från torpedväggen och såg att det satt två kontaktstycken där, kan det vara orsaken? att dom har fått vatten i sig? motorlampan lyste inte innan jag började med ingreppet på värmeväxlaren...
av Erik Å
#1482972
Har för mig att kontaktdonen till främre lambdasonden sitter där nere intill bakre motorfästet..
Du får väl prova att dra isär kontakterna och blåsa/torka rent från vatten, låt dem vara öppna och lufttorka några timmar sen.
Sen brukar det gå att släcka aktiva felkoder om man kopplar loss batteriet några minuter (avstängd tändning förstås) och kopplar in det igen.
Lambdasonder gillar tydligen inte heller att bli blöta på utsidan, de mäter skillnaden i syrehalt på ömse sidor av ett keramiskt sensorelement så "utsidan" måste vara öppen ut mot omgivningen. Har för mig att man ser små hål i ytterhöljet på sonden..
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]