Sida 1 av 2
fortsatta problem med IMMA
Postat: tis 13 maj 2008, 10:31
av catoo
Hejsan!
Har tidigare tjötat om imma på förar- och passagerardörr. Nu har jag mekat, plockat ut värmeelementet, det var helt tätt, inget läckage, bytt o-ringar i infästningen. MEN, det kommer fortfarande imma, nu endast på förarsidan! Passagerarrutan och framrutan klarar sig fint! Hur fasiken kommer detta sig?!
Jag vet att jag har ett mindre läckage i kylaren, så jag får fylla på emellanåt, vid stillastående kan jag ibland se att det ångar fram på bilen, kan detta ha nå´t med kylaren att göra?
Tacksam för alla svar och tips!
Re: fortsatta problem med IMMA
Postat: tor 15 maj 2008, 12:15
av olson
Kommer det luft då ? lr har slangen innanför hoppat loss?
Re: fortsatta problem med IMMA
Postat: tor 15 maj 2008, 17:12
av catoo
Jo, det kommer massor med luft! Vilken slang menar du förresten??? Man kan ibland i motljus se hur det "fläktas" ut vattenånga ur "sidoventilerna" (de som är icke ställbara, och riktade mot resp. ruta intill backspegeln!)
Ingen annan som har tips om möjligheter/ problem?
Re: fortsatta problem med IMMA
Postat: mån 19 maj 2008, 22:03
av joakim.Ö
Fläkten tar luften till kupén under huven.Efter som du har ett ganska stor läcka på kylaren.
så är det nog så att glykol blandad luft kommer in värme systemet ,det kyls av läger sig som en hinna på
elementet.Sen blir det varmt när du kör .(dra fingret på sido rutan ,i imman.smakar det söt,Då är det glykol)
Re: fortsatta problem med IMMA
Postat: mån 19 maj 2008, 23:34
av *pettson*
joakim.Ö skrev:Fläkten tar luften till kupén under huven.Efter som du har ett ganska stor läcka på kylaren.
så är det nog så att glykol blandad luft kommer in värme systemet ,det kyls av läger sig som en hinna på
elementet.Sen blir det varmt när du kör .(dra fingret på sido rutan ,i imman.smakar det söt,Då är det glykol)
Nope fläkten tar luften till kupen nedanför vindrutan mellan den och huven. Kika nedanför torkarna så ser du gallren...
Re: fortsatta problem med IMMA
Postat: tis 20 maj 2008, 23:54
av joakim.Ö
*pettson* skrev:joakim.Ö skrev:Fläkten tar luften till kupén under huven.Efter som du har ett ganska stor läcka på kylaren.
så är det nog så att glykol blandad luft kommer in värme systemet ,det kyls av läger sig som en hinna på
elementet.Sen blir det varmt när du kör .(dra fingret på sido rutan ,i imman.smakar det söt,Då är det glykol)
Nope fläkten tar luften till kupen nedanför vindrutan mellan den och huven. Kika nedanför torkarna så ser du gallren...
Det är riktigt,Men kan man se att det ångar från fronten ,från en trasig kylare.Så letar det sig in i värme systemet.
(jag vet var fläkten tar in luften. jag byter kupé filtret årligen)
Re: fortsatta problem med IMMA
Postat: ons 21 maj 2008, 01:28
av *pettson*
joakim.Ö skrev:*pettson* skrev:joakim.Ö skrev:Fläkten tar luften till kupén under huven.Efter som du har ett ganska stor läcka på kylaren.
så är det nog så att glykol blandad luft kommer in värme systemet ,det kyls av läger sig som en hinna på
elementet.Sen blir det varmt när du kör .(dra fingret på sido rutan ,i imman.smakar det söt,Då är det glykol)
Nope fläkten tar luften till kupen nedanför vindrutan mellan den och huven. Kika nedanför torkarna så ser du gallren...
Det är riktigt,Men kan man se att det ångar från fronten ,från en trasig kylare.Så letar det sig in i värme systemet.
(jag vet var fläkten tar in luften. jag byter kupé filtret årligen)
Om du har kupefilter kan du omöjligen få med dej glykolen in.. Den kondenserar på filtret.
Ännu mindre chans har du att få med dej glykolen i ångform BARA till förarsidan..
Re: fortsatta problem med IMMA
Postat: tor 22 maj 2008, 00:09
av joakim.Ö
Du" det är inte jag som har problem med imma.jag vet inte om bilägaren har något filter.
Men om imman på fönstret smakar sött,vad ska det annars vara?? om inte glykol.
Re: fortsatta problem med IMMA
Postat: tor 22 maj 2008, 07:47
av *pettson*
joakim.Ö skrev:Du" det är inte jag som har problem med imma.jag vet inte om bilägaren har något filter.
Men om imman på fönstret smakar sött,vad ska det annars vara?? om inte glykol.
Grejen är att det är så långsökt att glykolen kommer utifrån. Har värmepaketet testats VARMT? Och naturligtvis under ca 0,2 bars tryck?
Re: fortsatta problem med IMMA
Postat: tor 22 maj 2008, 08:39
av catoo
Hm, nej, det har inte testats varmt... Och testet är sannolikt det minst vetenskapligt säkra jag genomfört.... Blåste med kraft in luft, från mina lungor... och mig tillsynes eller höres; inget läckage... Jag har dock märkt att jag har isoleringsmaterial, undertygmattorna, som är mkt fuktiga. Får känslan av att bilen tar in vatten. Startade bilen för nå´n vecka sedan, och när fläkten drog igång härde jag ett ordentligt porlande höger fram. Tror detta kan bero på en igentäppt dräneringsslang, eftersom jag åtgärdade den efteråt. Men kan det då vara så att det genom luftintaget har sippra in vatten över en längre tid, vilket resulterat i en allmänt blöt bil?