Sida 1 av 2

Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: mån 12 maj 2008, 12:20
av 855 T5 -94
855 T5 -94 25000mil. 1:an och 3:ans växel är tröga. Om jag ska växla ner till 1:an ( i korsning) så måste bilen stå helt stilla. Men om jag växlar till 3:an så skrapar det , nästan som man inte trampat ur riktigt. Men växlar man sakta så funkar det typ 4-5 sek från 2:an till 3:an så skrapar det inte. Ska man justera vajrarna eller vad ska göras och hur gör man det? Har inte kollat oljan i lådan.

Re: Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: mån 12 maj 2008, 15:36
av *pettson*
855 T5 -94 skrev:855 T5 -94 25000mil. 1:an och 3:ans växel är tröga. Om jag ska växla ner till 1:an ( i korsning) så måste bilen stå helt stilla. Men om jag växlar till 3:an så skrapar det , nästan som man inte trampat ur riktigt. Men växlar man sakta så funkar det typ 4-5 sek från 2:an till 3:an så skrapar det inte. Ska man justera vajrarna eller vad ska göras och hur gör man det? Har inte kollat oljan i lådan.
Kolla oljan först. MEN det låter som om det är dags för låda ned för att den släpar med när du trampar ur.. Den åtgärden går bara att utföra när växellådan är nedtagen.

Re: Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: ons 14 maj 2008, 13:00
av 855 T5 -94
Kollade oljan i lådan nu idag och det såg då bara bra ut. Nu ska jag alltså släppa ner lådan. Men vad är det som ska göras sen?

Re: Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: ons 14 maj 2008, 14:44
av *pettson*
855 T5 -94 skrev:Kollade oljan i lådan nu idag och det såg då bara bra ut. Nu ska jag alltså släppa ner lådan. Men vad är det som ska göras sen?
Det lät enkelt att släppa ned lådan.. ;-//
Sen ska du bara ta bort utramplagret och ta bort axelröret som skyddar ingående axeln. Rengöra axeln och smörja den. MEN SKYDDA PACKBOXEN så den inte får nåt på sej. Sen återmontera axelröret och smörja detta lite lagom för att urtramplagret ska glida bra på det. Smörj även excentertappen.
Nu är du en bit på väg.. nu återstår bara att välja om du ska vara förebyggande eller om du tycker att allt är okej..
ÄR du förebyggande byter du nu kopplingen och urtramplagret. Samt att du tar bort svänghjulet och byter packboxen bakom. Sen är det bara att slänga upp lådan.

Re: Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: ons 14 maj 2008, 22:34
av 855 T5 -94
Jag ska se vad jag kan göra åt saken/sakerna. Stort tack för tippsen.

Re: Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: mån 18 aug 2008, 22:10
av 855 T5 -94
Blev ju en verkstad som fick göra jobbet med detta, byta koppling m,m medans det andra smordes. Så som Pettson skrev. Men inte fan blev det bättre för det :-(O) gissa om man blir nå nöjd då. Passar en växellåda från en GLT i min? Kanske någon som har en!?

Re: Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: mån 18 aug 2008, 22:14
av *pettson*
855 T5 -94 skrev:Blev ju en verkstad som fick göra jobbet med detta, byta koppling m,m medans det andra smordes. Så som Pettson skrev. Men inte fan blev det bättre för det :-(O) gissa om man blir nå nöjd då. Passar en växellåda från en GLT i min? Kanske någon som har en!?
Märkligt att inte det skulle fungera? Utförde du smörjningarna och rengöringarna eller vem gjorde detta?
En GLT låda fungerar men du måste ha en med samma utväxling.. OCH du får lätta på gasfoten för den är inte tätstegad som orginallådan.

Re: Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: mån 18 aug 2008, 22:33
av 855 T5 -94
*pettson* skrev:
855 T5 -94 skrev:Blev ju en verkstad som fick göra jobbet med detta, byta koppling m,m medans det andra smordes. Så som Pettson skrev. Men inte fan blev det bättre för det :-(O) gissa om man blir nå nöjd då. Passar en växellåda från en GLT i min? Kanske någon som har en!?
Märkligt att inte det skulle fungera? Utförde du smörjningarna och rengöringarna eller vem gjorde detta?
En GLT låda fungerar men du måste ha en med samma utväxling.. OCH du får lätta på gasfoten för den är inte tätstegad som orginallådan.
Har tyvär inte möjlighet att lyfta bilen och förlitet garage.En verkstad fixade allt detta och jag frågade han som skruvat om allt gått bra. Ja nu är allt som nytt sa han och jag frågade om han smorde upp det också och det var fixat. Den gammla kopplingen var det inget fel på sa han. Glad och ny koppling , nu skulle det ju bli roligt å köra men NÄ.

Re: Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: tis 19 aug 2008, 09:23
av 855 T5 -94
Jag frågade även en som jobbat på volvo men pensionär nu. Och det var tydligen vanligt att synkringarna var dåliga på 1:an och 3:an. Byta växellåda eller så fick man leva med det sa han.

Re: Tröga växlar! 1:an & 3:an.

Postat: tis 19 aug 2008, 15:58
av *pettson*
855 T5 -94 skrev:Jag frågade även en som jobbat på volvo men pensionär nu. Och det var tydligen vanligt att synkringarna var dåliga på 1:an och 3:an. Byta växellåda eller så fick man leva med det sa han.
Håller med om att det är vanligt upp till 1993 sent.. Men då skrapar det friskt när du ska växla om du gör det för tidigt. Detta eftersom ringarna inte förmår att stanna lådan inuti vid växlingen.
Bra synkringar stannar lådan och därmed skrapar det inte. Dock ska det inte gå tungt iallafall.. Och enligt vad du själv sa så skrapade det ju inte.