Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#12295
Är andra ägaren av en svensksåld 850 Turbo-96 med 21000mil på mätaren av vilka jag avyttrat 11000mil. All service (olja, filter, tändstift m.m.) är skött enligt boken.
Problemet är nu att den böjat bråka genom att ibland börja misstända och samtidigt spotta ur sig svart rök. Felet inträffade första gången under förra året (vid två olika tillfällen) när det var fruktansvärt varmt ute men under hösten, vintern & våren fungerade den perfekt. Nu i sommar har den däremot börja trilskats ganska frekvent med det här felet och oftast efter att man startat bilen en andra gång efter att ha kört en kortare sträcka, sådär lagom så att den blir varm. Själva startproceduren blir då inte problematisk utan snarare börjar problemet när den varit igång 1-3minuter och man kört iväg en bit. Rätt vad det är så börjar bilen skutta ordentligt (misständer) och är fruktansvärt svår att få att varva upp samt att det bolmar svart illaluktande rök ur avgasröret (för fet blandning?). Om man då stannar så sjunker tomgången till 500-600 varv och den fortsätter misstända & bolma men stänger man av och kopplar bort batteriet nån minut (resetar datorn antar jag) så blir den normal igen. Nu har dock det som aldrig får hända hänt, felet uppträde under en omkörning (inte skoj att tappa all kraft i en sån situation!) i samband med en långresa så det börjar bli akut att få bukt med detta.
Kan också nämna att felet ibland "reparerar sig självt", d.v.s. bilen trilskas någon/några minuter men sen blir allt normalt igen. Vid ett par tillfällen har även lambdalampan tänts men slocknat efter någon dag då bilen funkat normalt.
Den lokala Volvoverkstaden har ju naturligtvis minimalt med resurser såhär i semestertider men enligt mina övriga bilmekarkällor kan detta fel härledas till i stort sett allt som har med elektronik- och vakumbiten i bilen att göra. Vore mycket tacksam om någon här har haft liknande fel eller kan ge mig en hint om var att börja felsöka.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#12316
Det är i såna här lägen det är bra med självdiagnos! På en 96'a kan du ju inte läsa ut felkoder själv tyvärr, och då är det svårt. Det låter som den vräker på för mycket bränsle iaf, men det kan vara lite vad som helst, lamdasond, massemätare, tempgivare. Lite för dyra saker att köpa och testa med om det bara visar sig vara dålig kontakt nånstans.

Många allbilsverkstäder har utrustning för att läsa felkoder på olika bilar, försök hitta en sån.
Användarvisningsbild
av calle_g
#12707
Har nu varit hos min lilla lokala verkstad (icke märkesbunden) vid ett tillfälle när bilen inte krånglade och fått en diagnos och det var endast två fel som kunde läsas ut, ett lambdafel (lampan lös vid tillfället) och det andra var "laddtrycksbegränsning". Båda dessa "följdfel" av i tidigare inlägg nämnda problem enligt mekanikerna. Vi kollade även spänningsvariationerna på lambdasonden och den varierade så fint.
Även luftmassemätarens utspänning varierade inom gränserna men det är just denna jag fått ett litet ont öga till, eller närmare bestämt kontaktstycket till den. Har varit och pillat på den av och till men det ger inga omedelbara reaktioner, däremot så verkar det hända saker en kortare tid efteråt (~1-3min).
Om bilen går bra kan den börja krångla efter att man rört på den och går den illa kan den börja gå bra igen efter ett tag. Min teori stöds till viss del av bifogad amerikanska länk http://www.volvospeed.com/Repair/maf_secure.php

Jag kan dock inte se vare sig ärg eller annat som skulle kunna skapa problem och kontakterna är snyggt insmorda med polfett, hur känslig är egentligen den här lyftflödesmätaren och därav kablaget till den?

Självdiagnos är inte min starka sida men enligt Sparkz inlägg här ovan fick jag känslan av att självdiagnosapparaten "loggar" fel och annat men enligt min kontrollant som jag använt nu kan endast pågående felkoder läsas av. Min fråga är nu om det finns olika advancerade avläsningsinstrument?

Tack för er hjälp.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]