Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tivolimix
Jag har en 850 med en frambroms som "skaver/gnisslar" pulserande, ett svagt men hörbart ljud. Kan det vara graden (kanten) på bromsskivan som tar i någonstans eller? Vad göra?
av DrEvilBoy
har samma problem på min V70 -99:a. trodde först att det var däcket men efter byte så finns ljudet fortfarande kvar (låter mer när man svänger). Tänkte byta skiva och belägg, skulle vara surt om det är oket. Någon som vet vad den vanliga orsaken till detta fenomen brukar vara?
av tivolimix
Precis, låter något mer när man svänger, brorsan trodde de kunde vara en sten eller något som fastnade men jag är tveksam. Det skulle inte kunna bero på någon bussning eller liknande som är slut?
av DrEvilBoy
Phantom skrev:Har du kollat så inte bromsskölden ligger mot skivan? Den går ju att bocka ut lite ifall det är så.
Har kollat och det ser inte ut som det, men det är så förbaskat svårt att felsöka just detta problemet på en AWD... då det inte går att snurra hjulet och lyssna :-O) . Blir nog att byta skiva och belägg och hoppas på det bästa 8)
av DrEvilBoy
tivolimix skrev:Jag har en 850 med en frambroms som "skaver/gnisslar" pulserande, ett svagt men hörbart ljud. Kan det vara graden (kanten) på bromsskivan som tar i någonstans eller? Vad göra?
Har du kommit fram till vad felet är? Tänkte vänta lite med min då jag fortfarande "tänker" på vad jag ska göra åt saken. :roll: Har lagt märke till att det låter fortfarande även när jag bromsar..... om det vore skivan eller beläggen så borde det sluta låta när man bromsar.... eller?
av *pettson*
DrEvilBoy skrev:
Phantom skrev:Har du kollat så inte bromsskölden ligger mot skivan? Den går ju att bocka ut lite ifall det är så.
Har kollat och det ser inte ut som det, men det är så förbaskat svårt att felsöka just detta problemet på en AWD... då det inte går att snurra hjulet och lyssna :-O) . Blir nog att byta skiva och belägg och hoppas på det bästa 8)
Tja annars kan man ju ta isär det hela. Tvätta det som går att tvätta.. blåsa av det andra. Om det slitit i skölden ser du ju det nu som ett blankt område.
Du har även chansen att känna på oket dessutom så att glid delen är okej och att kolven rör sej. Är allt kalas sätter du ihop det och ser om problemet är kvar?
OM problemet är kvar trots lite avstånd så är det bara lagerglapp kvar..
Användarvisningsbild
av Nexus
är skivorna mycket rostiga på insidan kan du få ett skavande ljud när man lägger om fullt. men en liten kant skapar ej oljud...
av DrEvilBoy
xc70awd skrev:bromsskivan kan vara snne,testa med att byta till en annan skiva :wink:
mmm, har haft sådana funderingar oxå. Inne i bilen låter det som om något är galet med däcket men om jag drar ner rutan och åker i en tunnel så låter det att något tar i. Har haft samma problem med min jappsare (toyota) och då var det däcket.

Ska plocka ner grejerna om jag hinner i helgen och kolla som pettson skrev.... hade varit betydligt lättare om man kunde snurra hjulet.... just nu tycker jag inte om AWD :lol:
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]