Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeiNo
#948081
En fråga - vad kan hända om man kopplar fel eller så? :P
Användarvisningsbild
av LennartL
#999808
Hej! Var på verkstad här i Spanien och bad dom göra en diagnostik på bilen som är en 855 -97. Automat
Fick dessa felkoder av dom:
EFI448
EFI554
EFI552
Finns det någon vänlig själ som kan förklara dessa felkoder för mig?
Kanske med tips om åtgärder.
Hälsningar
LennartL
av bmwslangen
#999836
=== EFI-448 ===
Sekundärluftpump, flödesfel
Sekundärluftpumpen kontrolleras genom att den adaptiva lambdaregleringen spärras och eventuell utstyrning av EVAP-ventilen stoppas. Sekundärluftpumpen startas och sekundärluftventilen öppnas, om integratorn inte stiger över ett bestämt gränsvärde inom 6 sekunder kommer felkod EFI-448 Sekundärluftpump, flödesfel att sättas.

Felorsaker : För högt flöde
Denna felkod sätts alltid tillsammans med EFI-442 Sekundärluftsystem, för högt flöde och EFI-446 Sekundärluftventil, läckage.

Felorsaker : För lågt flöde
- defekt sekundärluftventil
- defekt sekundärluftpump
- defekt magnetventil, sekundärluftsystem
- igensatta vakuumslangar eller backventiler
- igensatta luftslangar/rör i sekundärluftsystemet
- avbrott på spännings- eller jordledningen till sekundärluftpumpen



=== EFI-552 ===
Misständning som ger katalysatorskada cyl. 2



=== EFI-554 ===
Misständning som ger katalysatorskada cyl. 4
Senast redigerad av 3 bmwslangen, redigerad totalt 0 gång.
av bmwslangen
#999843
=== EFI-55X ===

Registrerar styrenheten misständningar i sådan grad att katalysatorn skadas, graden varierar med varvtal och last, under 200 motorvarv (500 tändningar) kontrollerar styrenheten om misständningen förekommer hos en specifik cylinder eller hos flera cylindrar.
Är det bara en cylinder som överskrider gränsvärdet så sätts förutom någon av felkoderna EFI-451, 452, 453, 454 eller 455 och 453 först felkod EFI-545 och därefter en av felkoderna EFI-551, 552, 553, 554 eller 555 beroende på cylinder.
Är det flera cylindrar som bidrar till överskridandet så sätts felkod EFI-545 somt en felkod för respektive cylinder.

Felorsaker
- defekta tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole eller svänghjul/tandhjul
- igensatt/läckande insprutningsventil
- ojämn kompression
- läckage mellan kylsystem och cylinder
- fukt, överslag i tändsystemets högspänningsdel
- intermittent avbrott, intermittent kortslutning till jord, intermitten kortslutning till spänning, kontaktresistans eller glappkontakt i tändsystemets lågspänningsdelar, i insprutningsventilernas krets eller i bränslepumpens krets
- för hög motoroljenivå
- bränsletryck och resttryck
- vatten i tändstiftsbrunnar
Senast redigerad av 1 bmwslangen, redigerad totalt 0 gånger.
av bmwslangen
#999849
Ett förenklat svar är följande


=== EFI-448 ===
Betyder att något med det sekundära luftpumpsystemet inte fungerar.

Enda syftet med denna mackapär är att reducera nivåerna på oönskade gaser vid kallstart. Inget farligt att köra vidare med (ska jag vara ärlig så verkar de flesta sekundärluftpumpar vara totalt igenrostade på de 850's jag kollat på).



=== EFI-552 & EFI-554 ===
Betyder att förbränningen i cylinder 2 och cylinder 4 inte fungerar som den ska (och kolven bidrar inte med den nedåtriktade kraft som den bör göra).

Som du förstår så finns det hundratals anledningar varför detta kan ske.

Dessa felkoder "EFI-55X Misständning som ger katalysatorskada" är generellt sett allvarligare än dess "lillebröder" "EFI-45X Misständning emissionsnivå".
Användarvisningsbild
av LennartL
#1000018
Ett stort tack till bmwslangen för det utomordentliga förklaringen av mina felkoder.
Tändstift är nya likaså kablarna, rotorn och fördelarlocket.
Men ska kolla lite vidare nu när jag vet vad jag ska titta efter.
Misständning har jag inte känt av någon MER än att den vid start ibland (kanske 2ggr/år) misständer på några cylindrar.
Kan det vara dom misständningarna som syntes vid kontrollen.
Annars går bilen kanon efter att passerat 50 000 mil.
Men än en gång ett stort TACK!!!!
LennartL
av L0k3
#1004743
Skulle läsa av och se varför motorlampan lyser, men fattar inte riktigt hur jag ska göra ??:-/
Hur och till vad ska jag använda den grön bruna sladden och vad är det för svart sladd som inte leder någonstans och ser avklippt ut?
Är för övrigt en 850 -95 och motorlampan började lysa efter att jag bytt topplockspackning.

Bild
av bmwslangen
#1004757
@LennartL : Då verkar det inte så allvarligt, men jag skulle definitivt kolla upp och jaga de två misständningsfelkoderna (inom rimliga gränser) då EFI-55X är lite värre grad än EFI-45X.
Dock lite klurigt att felsöka då motorstyrenheten använder svänghjulet och avancerad signalbehandling för att detektera detta felsymptom. Notera att knocksensorn INTE är inblandad när denna typ av felkod sätts (vilket många tror).



@L0k3 : Den svarta sladden ska normalt sett ha en liten plaststyrning för att passa i de numrerade hålen i det svarta kontaktstycket.

Du väljer vilket system du vill läsa felkoder ur genom att sätta den svarta sladden i motsvarande numrerade hål i det svarta kontaktstycket, tändning på, därefter trycker du på knappen en gång och läser av lysdiodens blinkningar.

Jag tror att svart kontakstycke är diagnosuttag A och vitt kontaktstycke är diagnosuttag B. Olika system ligger på olika diagnosuttag, i ditt fall ligger motorstyrfelkoder på diagnosuttag A om jag minns rätt (och tex SRS ligger på diagnosuttag B om jag än en gång minns rätt). Men är något osäker, oavsett så märker man det när man kolla upp tabellen med felkoder och vilka uttag som går till vilka system.


Nu har inte jag detta uttag (däremot har jag samma funktion för vissa system fast det går via OBD-II pinnar istället), så har lite dålig koll på detta. Förhoppningsvis finns det andra som kan ge dig säkrare och mer detaljerat svar hur man gör på detta äldre (men tokenkla och robusta) system.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]