Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
#505201
Höll du knappen intryckt mer än en sekund ?
Annars låter det som du gjort rätt.
Om det inte lyser nåt kan det vara fel på din felkodare .
Det verkar inte vara alltför ovanligt :roll:
Prova ifall du får samma dåliga resultat i resten av hålen.
Jag brukar inte stänga av tändningen mellan det att jag flyttar mellan hålen ...
Det funkar ändå
Användarvisningsbild
av apersson850
#535335
Du måste förstås stoppa in sladden i ett hål som är aktivt. Det finns sex hål per sockel, men inte alla är använda. Det beror på utrustningsnivån. Bilar med manuell låda har inget i hålet som automatlådans styrning är ansluten till, bilar utan elmanövrerade stolar har inget där osv.

Bilar med enklare instrumentering (sådana som inte kan ha färddator) har ingen funktion för att släcka servicelampan i diagnosuttaget. Den sitter i instrumentbrädan istället.
av morson1
#569718
Har fått felkod 3-3-1 i modul A3 på en GLT -93, hittar ingen beskrivning på den koden?
Eller så har jag väl sett i syne..

EDIT: Såg fel på blinkandet, rätt var 3-1-1.
Senast redigerad av 1 morson1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sidhabo
#569805
morson1 skrev:Har fått felkod 3-3-1 i modul A3 på en GLT -93, hittar ingen beskrivning på den koden?
Eller så har jag väl sett i syne..
Prova läsa av igen .... helt säker på vilken modul du läser på.

Enda 3-3-1 jag hittar är på modul
Elmanövrerad stol
Sockel B6
3-3-1 Motor 1 brott på ledning
av morson1
#569847
sidhabo skrev:
morson1 skrev:Har fått felkod 3-3-1 i modul A3 på en GLT -93, hittar ingen beskrivning på den koden?
Eller så har jag väl sett i syne..
Prova läsa av igen .... helt säker på vilken modul du läser på.

Enda 3-3-1 jag hittar är på modul
Elmanövrerad stol
Sockel B6
3-3-1 Motor 1 brott på ledning
Det var givetvis jag som hade sett i syne.. Rätt kod var 3-1-1, man blir ju helt snurrig av allt blinkande.. :D
En annan fråga då, måste man trycka på knappen efter varje komplett kod för att få fram nästa eventuella kod på samma modul? Detta gjorde jag inte första gången, men nu när jag var ute och dubbelkollade råkade jag trycka på knappen och då kom en ny kod upp? Totalt blev det sen 3-1-1, 3-2-1 samt 1-2-1 på modul A3.
av Benkan
#623826
ketto skrev:
R-pimpad 855 GLT -97 skrev:Du skriver
"Hur du läser av felkoder.

1. Leta först reda på diagnostikenheten. Sitter på alla 850 -1996 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan."

Men hur är det med 855 (GLT 2,5 B5254) -97 då? Måste jag ha instrument då? men koderna är de samma väl...?

Tack i övrigt för en bra översättning och ett gott jobb.
Instrument gäller tyvärr eller laptop me Vol-fcr installerad och kabel, koderna ska va desamma!
Du har ditt uttag framför växelspaken under myntfacket!

Hej! hittat pinnen , men sladden till den hänger lös i andra änden, var ska den sitta?, var hittar jag Vol-fcr att installera i datan, tacksam för hjälp
mvh Benkan
av Jimpa83
#645158
Jag skulle läsa av felkoder men kunde inte läsa av någon i B, lampan ville inte blinka alls?!
Har en varningslampa, sitter precis till vänster om servicelampan som lyser, ser ut som ett upp- o nervänt V, typ..
Har den något att göra med dessa?

Fick fram;

A2
3-1-4

A3
1-4-4
3-1-3
4-4-4

A7
2-3-1 ?! Den såg jag att den inte ens fanns?
Användarvisningsbild
av sidhabo
#645176
Jimpa83 skrev:Jag skulle läsa av felkoder men kunde inte läsa av någon i B, lampan ville inte blinka alls?!
Har en varningslampa, sitter precis till vänster om servicelampan som lyser, ser ut som ett upp- o nervänt V, typ..
Har den något att göra med dessa?

Fick fram;

A2
3-1-4

A3
1-4-4
3-1-3
4-4-4

A7
2-3-1 ?! Den såg jag att den inte ens fanns?
Lampan som lyser är "lambda" lampan. Ungerfär "nåt fel i motorstyrningen". Kan sättas av en massa olika orsaker. Av dina felkoder är den första troligen orsaken. Kamaxelgivaren. Kolla den !!
av Jimpa83
#645187
Mjo, jag testa radera den och "lambda" lampan slockna, starta motorn och den kom tillbaka :)
Då vet jag vad det är iaf, den klarar inte en besiktning om den är tänd :)
Användarvisningsbild
av sidhabo
#645197
Ett "hyggligt" problem. Varken svindyrt eller svinjobbig att byta den. Finns många trådar i forum som behandlar problemet.
Du har väl testat den utmärkta sökfunktionen i forum. Andvändbar och lärorik. Om man har lite mekar intresse.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]