- mån 16 dec 2013, 19:35
#815347
Lite vilda spekulationer här, men antingen så har det faktiskt uppstått en sådan hög spänning (felaktig laddningsregulator, av misstag kopplat in en 24V laddare etc) eller så är det blivit ett litet fel i ABS-styrenhetens övervakningskrets (sprickor och dylikt verkar inte vara helt ovanliga).
Snokar själv om allmän info om ABS, min ABS-lampa lyser. Får dock ingen kontakt med ABS-styrenheten med Vol-Fcr (kommunikation och hantering mot alla andra enheter fungerar klockrent). Är ju dock inte omöjligt att kommunikationskabeln mellan ABS-styrenheten och OBDII är trasig, eller något internt är trasigt i styrenheten som gör att den inte kan kommunicera (den är dock tillräckligt frisk för att säga till instrumentklustret att den inte mår bra - vad jag förstår så är det ABS-styrenheten som är ansvarig för att både tända och släcka ABS-lampan).
Lucif3r skrev:Någon som har en aning om vad som kan orsaka felkod ABS-433 "Battery volts too high"? Jag vet såklart vad den betyder om man ska tolka den ordagrant, men vet inte vad som kan orsaka det och vad det kan ha för inverkan.Enligt VADIS så tänds denna felkod om styrenheten känner av en spänning på runt 19V eller mer på stiften #9,#23 eller #25 (förser styrboxen med spänning) längre än runt en halv sekund.
Fick den via ABS-menyn i vol-fcr och kan inte hitta den varken här eller på google, bara bakre knacksensorn som fallet inte gäller här..
Samt, hur långt/länge behöver man köra innan felkoderna sätts in igen om felen kvarstår? Inga av mina felkoder kom tillbaka direkt efter rensning iaf, förutom ABS-311 som enligt ett gammalt inlägg av pettson måste släckas genom att köra i över 30km/h och lite sånt (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p424016).
Lite vilda spekulationer här, men antingen så har det faktiskt uppstått en sådan hög spänning (felaktig laddningsregulator, av misstag kopplat in en 24V laddare etc) eller så är det blivit ett litet fel i ABS-styrenhetens övervakningskrets (sprickor och dylikt verkar inte vara helt ovanliga).
Snokar själv om allmän info om ABS, min ABS-lampa lyser. Får dock ingen kontakt med ABS-styrenheten med Vol-Fcr (kommunikation och hantering mot alla andra enheter fungerar klockrent). Är ju dock inte omöjligt att kommunikationskabeln mellan ABS-styrenheten och OBDII är trasig, eller något internt är trasigt i styrenheten som gör att den inte kan kommunicera (den är dock tillräckligt frisk för att säga till instrumentklustret att den inte mår bra - vad jag förstår så är det ABS-styrenheten som är ansvarig för att både tända och släcka ABS-lampan).