Sida 1 av 1

850 GLT 92 B5254S Glapp i drivknutar???

Postat: lör 03 maj 2008, 15:38
av EvilAngel
Hej Igen!

Jag har en 92 850glt. När jag hissar upp bilen och virder lite lätt på framdäcken, så får jag ett vridglapp kan man säga. När jag har växel i borde det inte va ganska stumt då? Eller hur är det egentligen? Ska man kunna vrida hjulet åt varje sida med ett par centimer utan att det är ngt fel på drivknutarna?
Inte vet jag eller, men man kanske ska byta hela delen, med drivaxel eller stag?

Sen har jag sett att kuggkransen som går runt drivaxeln precis vid navet, har gått av?? Vad består gentligen den kransen av?
Den måste jag ju sjävlklart byta, eller så får väll min ABS spel ngn dag! :)

Hur mycke glapp ska det va?

Tackar o bockar!

Re: 850 GLT 92 B5254S Glapp i drivknutar???

Postat: sön 04 maj 2008, 00:50
av kebne
Det är ju 2 st drivknutar, en yttre och en inre. Jag kan tänka mig att man kollar den yttre genom att hålla en fast hand på drivaxeln och röra hjulet fram och tillbaka. Jag har själv knappt något glapp då. Sedan den inre drivknuten bör man väl kunna kolla genom att snurra drivaxeln fram och tillbaka och känna efter hur det känns. Dock är jag inte tvärsäker på hur stort glapp det skall få vara med växel i. Men jag har knappt något glapp alls även där.
Kuggkransen innehåller den yttre drivknuten.

Re: 850 GLT 92 B5254S Glapp i drivknutar???

Postat: sön 04 maj 2008, 01:36
av EvilAngel
Hm.. ja då blir det nog dags att byta dem då, för jag har ett rejält glapp. När jag har växeln i snurrar hjulet åt ngt håll. Så kan man dra den säkert ett par centimeter åt vardera håll.
Men om jag tänker efter så när drivknuten på en annan bil som jag körde var trasig eller sliten, så knackade det när jag svängde.
Men det gör det inte på min. Dock vill jag att allt ska va i tipp topp, så jag byter helre. Kör som en vanvetting gör jag me, så om det är slitet är det väll lik bra då! :)

Mvh Markus!

Re: 850 GLT 92 B5254S Glapp i drivknutar???

Postat: sön 04 maj 2008, 01:38
av Sparkz
Om du vrider hjulet med växel i lägger du ihop alla glapp i yttre knut, inre knut, slutväxel, växellåda. Inte alls konstigt med ett par cm glapp längs kanten på hjulet då.