Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#347195
Undrar om det är samma fel på min -99a ?

Helt utan anledning så börjar Tracks eller ABS (vid broms) att jobba.
Men jag har ingen fel indikeringslampa och heller inga felkoder registrerade.

Kan ju vara fel på någon givare, men då borde man få en felkod ?

EDIT : skriver så man fattar noll !!
Senast redigerad av 1 caysie, redigerad totalt 0 gånger.
av cub
#415539
Jag har haft samma problem med ABS-lampan som kommer och går samt ibland även det hysteriska mekaniska fluddret från ABSen igen. Idag öppnade jag lådan men vid en första översyn så ser jag inte några direkt taskiga eller släppta lödningar. Hur tydligt syntes det på era?

La ni sedan på något på kretskortet igen istället för silikonlagret?
#415570
Har mer eller mindre samma problem som er andra här i tråden. Fast min ABS-lampa lyster allt som oftast, men slocknar dock ibland. Har även vid några enstaka tillfällen det mekaniska fluddret som nämns i tråden. Extra tråkigt är det att lampan fortfarande tänds trots nybytta givare bak (som enligt firma var felaktiga)

Hur kollar/rengör jag kransarna?
Går kransarna att byta? Hur?

Kolla ABS-boxen är givetvis det sista jag vill, dessutom överensstämmer inte symptomen med en felakig styrbox (hade felindikering - Vänster Bak, inte höger som verkar vara det klassiska på ABS-boxarna).

Vad mer kan jag kolla/göra/byta/fixa för att bli av med detta problem?
av *pettson*
#415630
Problemet med ABS systemet som går in lämnar inga felkoder. Det beror på läsfel hos en av givarna fram (eftersom bak är skyddade mot nötning och smuts). Givaren har svårt att läsa kransen och tolkar det som om hjulet står stilla, det beror på smuts som skärmar metallen för väl, eller en eller flera sprickor i kransen. OM hastighetsmätaren fungerar utmärkt trots problemet med ABS systemet så är det HÖGER tandkrans som är problemet. Om hastighetsmätaren får problem samtidigt som det här uppstår är det VÄNSTER krans.
#416409
anthistatic skrev:Har mer eller mindre samma problem som er andra här i tråden. Fast min ABS-lampa lyster allt som oftast, men slocknar dock ibland. Har även vid några enstaka tillfällen det mekaniska fluddret som nämns i tråden. Extra tråkigt är det att lampan fortfarande tänds trots nybytta givare bak (som enligt firma var felaktiga)

Hur kollar/rengör jag kransarna?
Går kransarna att byta? Hur?

Kolla ABS-boxen är givetvis det sista jag vill, dessutom överensstämmer inte symptomen med en felakig styrbox (hade felindikering - Vänster Bak, inte höger som verkar vara det klassiska på ABS-boxarna).

Vad mer kan jag kolla/göra/byta/fixa för att bli av med detta problem?

Problemet verkar ha löst sig självt nu några dagar efter monteringen...

Kan det kanske vara så smuts (magnetiskt påverkbar dito) samlades på sensorn efter monteringen, vilket gjorde att sensorn inte fungerade som den skulle. I vilket fall så har jag inte sett min ABS-lampa på några dagar nu (mer än vid tändning/motor-start) så jag antar att denna smuts, om det nu var problemet, försvunnit av sig själv...
av *pettson*
#416499
om lampan tänds men man saknar symtom förutom då att lampan är tänd. Då kan man se över om man har alla spänningar ifrån tändningslåset. Inte ovanligt att kontakten på baksidan av tändningslåset är så slitet att det ibland hamnar i fel läge.
#416507
*pettson* skrev:om lampan tänds men man saknar symtom förutom då att lampan är tänd. Då kan man se över om man har alla spänningar ifrån tändningslåset. Inte ovanligt att kontakten på baksidan av tändningslåset är så slitet att det ibland hamnar i fel läge.
Verkar få ta tillbaka att problemet löste sig självt...

Helt plötsligt, medan jag stod på tomgång, så tändes min ABS-lampa igen... Jag stod alltså still, med motorn igång och enbart parkeringsbromsen åtdragen...

Micklade runt lite med tändningslåset (har ju hört om det problemet) och någonstans mot "avstängnings-hållet" till, så slocknar ALLA instrument, mätare och lampor fastän motorn fortfarande stod och gick! Vred tillbaka fram i "tändningsläge", mätare, lampor och allt annat kom igång igen och ABS-lampan förblev släckt...

VAD HÄNDER!?!?!?
#416578
Det finns flera utgångar i tändningslåset, en för t ex torkare, ljus, ABS osv som inte krävs för att motorn ska gå. Den bryter när startmotorn går. Det kan bli glapp så att de funktionerna inte kommer tillbaka när man släpper tillbaka nyckel från startläget.

Nu verkar du ha provocerat fram det, så det är nog inget fel på din startkontakt. Det visar bara att allt inte bryter exakt samtidigt när man stänger av, helt normalt. ABS-styrenheten fick en omstart och gjorde sin självtest utan att hitta något fel just då.
av cub
#417499
cub skrev:Jag har haft samma problem med ABS-lampan som kommer och går samt ibland även det hysteriska mekaniska fluddret från ABSen igen. Idag öppnade jag lådan men vid en första översyn så ser jag inte några direkt taskiga eller släppta lödningar. Hur tydligt syntes det på era?

La ni sedan på något på kretskortet igen istället för silikonlagret?
Ingen som har någon kommentar till min tidigare fråga?
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]