Sida 1 av 1

Bilen startar inte...

Postat: tor 24 apr 2008, 10:59
av centona
Hej jag har en C70 -98 automat som inte startar. Häromdagen då jag var på väg hem stannade jag bilen utanför garaget för att öppna garageporten sen ville bilen inte starta igen. Fick rulla in den...

Då jag vrider om nyckeln är det egentligen som om växellådan inte är i P läge, alla lampor går på men motorn startar ej, inte ens försöker helt död. Jag har försökt starta om bilen efter tagit ur nyckeln - inget resultat.

Vad kan vara fel? Det sitter väl en sensor för att känna av att den är i P läge kan jag testa den eller koppla förbi den?
Kan jag utläsa något om jag skaffar ett diagnosprogram?
Har det något med min larmdosa att göra?

Vore hemskt tacksam om jag fick hjälp att få igång min lilla pärla.

Re: Bilen startar inte...

Postat: tor 24 apr 2008, 11:36
av Lazydogmic
Om man har nyckeln i startläge och samtidigt drar vx-spaken litet fram o tillbaka och man då får liv i motor (glöm inte att bromsa) då är det dags för en justering.

Man kan också prova bygla startkontakten som hör till växelföraren men det får någon med mer ingående kunskaper hjälpa till med.

Man kan prova startmotorn genom att lägga 12V direkt på lilla flatstiftet på startmotorns solenoid.

att prova med till en början iaf / hejs

Re: Bilen startar inte...

Postat: fre 27 jun 2008, 08:50
av centona
Tänkte jag skulle berätta hur denna soppa slutade.... Nedan följer ett utkast från det brev jag skickade till en servicechef på bilia


Jag bogserade min bil till Bilia Haga Norra efter att min Volvo C70 inte gick att starta, måndagen den 12e Maj. Jag lämnade en detaljerad felbeskrivning av mitt problem:
Jag hade hört ett skramlande ljud från motorn och konstanterat att ljudet kom någonstans ifrån mitten, ej vid kamremmen. Kunde starta och köra bilen trots detta ljud men väl hemma på kvällen startade inte bilen då jag skulle in i garaget. Inga varnings lampor lös och bilen hade olja. Efter några dagar hade även batteriet laddat ur. Jag har bytt batteri och antennring utan resultat. Bilen startar inte.
Diagnosen jag fick på stående fot av er var att de lät som om kamremmen var ”rippad” och det kunde bli dyrt. Ni skulle titta på bilen och återkomma nästkommande dag.

På torsdag hade jag inte hört något och ringde för att kolla status, inget hade gjorts ni skulle återkomma nästa dag.

Fredag får jag ”dåliga nyheter” från er kontakt person, vevaxeln är stum och ni har antagit att de är motorras. Jag frågar om det går att reparera eller om något annat kan orsaka detta men ni anser att byta motor är det som gäller. Ni ska kolla upp en begagnad motor och återkomma i början på nästa vecka – får återigen beskedet att detta kan bli dyrt.

På tisdag får jag ett kostnads förslag på att byta motor på 27-29000 kr. Jag ifrågasätter ännu en gång varför ni måste byta motor och undrar om ni inte kan verifiera detta. Detta skulle kosta mig 3000 kr extra vilket jag inte ville betala, jag har redan betalt 800 kr för en felsökning. Förklarar att jag har svårt att godkänna en reparation för så mycket pengar på ett antagande. Samtalet slutar med att ni ska kolla upp en annan motor samt att er handläggare ska sätta sig in i ärendet.

På onsdag ringer ni med ”glada nyheter”, det var inte ett motorras det var startmotorn.
Ni byter även olja och oljefilter samt kamrem på min begäran, nu till ett pris på drygt 9000 kr.
Får även besked om att bilen kommer att vara klar tills på fredag.

På fredag ringer ni denna gång med ”dåliga nyheter”, rattlåset måste bytas då nyckeln går att vrida runt vilket kan orsaka kortis och skadat startmotorn. Byte av detta ger en reparationskostnad på totalt 14000 kr. Delar måste beställas och bilen blir inte klar förräns nästa vecka då ni avråder mig från att köra bilen då ni inte ger några garantier för att det kan skada startmotorn.

Torsdag veckan efter den 29e får jag hämta ut bilen...

Summa summarum - jag kommer aldrig vända mig dit igen!