Sida 1 av 3

Hur jobbigt är det att byta motor på en 855 -94 med B525S?

Postat: mån 14 apr 2008, 21:41
av ante_jonta
Jag har fått den tvivelaktiga frågan från en polare om att hjälpa honom att byta ut motorn i hans bil.
För det första, är det så pass svårt så att man ska skita i att tacka ja? Jag har ju klarat av att byta topp på en B234f 16V.
Det är väl jag som står för den tekniska kunskapen hos oss två men jag har aldrig bytt en hel motor i en "modern bil"
(Sist var det i en Saab V4!)
Det här handlar om en 855 -94 med en B5252s -motor.
Det är automatlåda och vi har tillgång till lyft i taket om det är den vägen motorn ska ut och i?

Vad ska vi tänka på innan vi skrider till verket och vad är viktgt under processen?
Jag tänker byta packningen mot lådan och kamrem, men allt det där andra som man inte tänker på första gången man gör någonting för första gången?

Tacksam för några hjälpsamma spångar på träskmarksvandringen vi är på väg att ge oss ut på.

Byter rubrik
/Anders

Re: Hur jobbigt är det?

Postat: mån 14 apr 2008, 22:42
av Örnen
Kan tänka mig det blir rätt jobbigt. :( Går ju att lösa rätt enkelt för dig. Hört talas om hörselkåpor när polarn frågar nästa gång... :D
Förutom att lossa alla motoranslutningar el och sånt är det nog bra om ni plockar bort huven även om den går att vinkla rätt upp. Till när ni sänker ner den nya motorn kan det nog vara bra ha gamla trasmattor eller liknande i motorrummet så ni inte skadar nått på vägen ner.
Samla skruvar, bultar brickor och sånt i olika burkar så ni vet var dessa hör hemma. Inget roligt om det går en vecka eller två innan ni är klara och står med en handfull skruvar över. Sätt gärna masktejp på skruvar av olika längd och skriv på tejpen var den ska sitta. Kan lätt bli så att man står där med en skruv som bottnar o en annan som inte räcker i längd. Sparar mycket bekymmer. :-)-)

Re: Hur jobbigt är det?

Postat: mån 14 apr 2008, 22:46
av Nexus
En bättre rubrik hade varit att önskat!!!" Hur jobbigt är det" talar inte om mycket ;-//

Re: Hur jobbigt är det?

Postat: tis 15 apr 2008, 07:02
av ante_jonta
Jag fick ju i varje fall ett par svar, så lite nyfikna blev ni allt av den rubriken! :)
Jo, naturligtvis ska det till att märkas upp till löjlighetens gräns för att slippa precis det du talar om i bultväg och liknande.
Det blir nog både kamera och tape som får öra det jobbet.
Mattor finns det i mängder i morsans aldrig sinande trasmattelager :D
Men man tar alltså ur motorn uppåt?
Är det andra saker att tänka på, måste man till exempel lossa och återansluta elektronik i speciall ordning fastän att batteriet är borta?

Re: Hur jobbigt är det?

Postat: tis 15 apr 2008, 07:34
av *pettson*
ante_jonta skrev:Jag har fått den tvivelaktiga frågan från en polare om att hjälpa honom att byta ut motorn i hans bil.
För det första, är det så pass svårt så att man ska skita i att tacka ja? Jag har ju klarat av att byta topp på en B234f 16V.
Det är väl jag som står för den tekniska kunskapen hos oss två men jag har aldrig bytt en hel motor i en "modern bil"
(Sist var det i en Saab V4!)
Det här handlar om en 855 -94 med en B5252s -motor.
Det är automatlåda och vi har tillgång till lyft i taket om det är den vägen motorn ska ut och i?

Vad ska vi tänka på innan vi skrider till verket och vad är viktgt under processen?
Jag tänker byta packningen mot lådan och kamrem, men allt det där andra som man inte tänker på första gången man gör någonting för första gången?

Tacksam för några hjälpsamma spångar på träskmarksvandringen vi är på väg att ge oss ut på.
Nu förstår jag nog inte.. men jag kanske är lite trög.. Du ska åtgärda packbox mellan motor/låda och en kamrem? Så varför i hela fridens namn plocka ur motorn? Du tjänar ingen som helst tid på det? Riv ned lådan på plats som det bör göras och byt kamremmen på plats när du är klar med detta.
Eller pratar vi om ett motorbyte som måste ske av nån anledning?

Re: Hur jobbigt är det?

Postat: tis 15 apr 2008, 07:56
av ante_jonta
OK ursäkta för den lite bristfälliga förklaringen...
Det ska bytas motor, den nuvarande har skurit.
Men jag tyckte att det verkade vara en god ide att byta rem och packbox när man ändå är i mekartagen och har den nya motorn på bordet.
Några tips till motorbytarjobbet?

Re: Hur jobbigt är det?

Postat: tis 15 apr 2008, 09:36
av *pettson*
ante_jonta skrev:OK ursäkta för den lite bristfälliga förklaringen...
Det ska bytas motor, den nuvarande har skurit.
Men jag tyckte att det verkade vara en god ide att byta rem och packbox när man ändå är i mekartagen och har den nya motorn på bordet.
Några tips till motorbytarjobbet?
Absolut att det är en god ide att göra allt med motorn utanför om man ändå måste ha ur den gamla. Däremot är det inte nån god ide när man byter packbox för packboxjobbet bara så att säga. :-)-)

Re: Hur jobbigt är det?

Postat: ons 16 apr 2008, 13:30
av ante_jonta
Ska man ta isär motor och låda i bilen eller är det bättre att lyfta ut dom tillsammans för att byta motor?

Re: Hur jobbigt är det?

Postat: ons 16 apr 2008, 19:27
av *pettson*
ante_jonta skrev:Ska man ta isär motor och låda i bilen eller är det bättre att lyfta ut dom tillsammans för att byta motor?
Gör du dej besvär att lyfta ur en motor så gör du det lådan påmonterad. Det är lättare sen utanför att gifta ihop motor/låda igen och dra alla bultar osv..

Re: Hur jobbigt är det?

Postat: ons 16 apr 2008, 20:18
av ante_jonta
Tack, då är jag ett snäpp visare inför mekarstarten.
Då kommer vi till nästa steg...
När lådan är ute, har jag då varit tvungen att lösgöra hjulpphängningen för att få ur drivaxlarna, eller kan man få ut dom nog mycket utan att behöva lossa spindelleder mm?
Det vore så smidigt om jag kunde rulla undan själva bilen när motor och låda är ute bara för att den inte ska ta upp båda garageplatserna (lyftskenan sitter i mitten)
Annars blir det väl till att tillverka någon sorts rullvagn att lägga upp karossens framände på medan framhjulen är bortplockade.