Sida 1 av 1

Bilen nära dö efter kallstart.

Postat: ons 09 apr 2008, 07:32
av ruffe
Som rubriken säger så är bilen på väg att dö efter kallstart.
Den varvar upp som den ska efter start men sen går den ner på ett par hundra varv för att sen gå normalt.
Det känns som det blir varven blir lägre och lägre efter varje kallstart.
Tacksam för svar.
Bilen är en 850 GLT 92:a som för övrigt går väldigt bra.
Har en annan fråga också.
Jag får lufta kopplingen med jämna mellanrum .
Är det slavcylindern nere vid kopplingen som brukar ge sig eller är det cylindern uppe vid pedalen.
Vill inte köpa fel i onödan.

/Ruffe

Re: Bilen nära dö efter kallstart.

Postat: ons 09 apr 2008, 10:04
av *pettson*
ruffe skrev:Som rubriken säger så är bilen på väg att dö efter kallstart.
Den varvar upp som den ska efter start men sen går den ner på ett par hundra varv för att sen gå normalt.
Det känns som det blir varven blir lägre och lägre efter varje kallstart.
Tacksam för svar.
Bilen är en 850 GLT 92:a som för övrigt går väldigt bra.
Har en annan fråga också.
Jag får lufta kopplingen med jämna mellanrum .
Är det slavcylindern nere vid kopplingen som brukar ge sig eller är det cylindern uppe vid pedalen.
Vill inte köpa fel i onödan.

/Ruffe
när servades den senast med tänddelar, kontroll på tomgångsmotorn och vevhusventilationen? Är det rörliga spjället kontrollerat så att det går tillbaka som tänkt?
Har du kikat så att det är FULLT med bromsvätska i BAKRE delen av behållaren? Det är ofta så att det är väldigt tomt där men ganska fullt i främre.. För att kunna fylla på bakre sektionen MÅSTE man fylla så det är fullt i främre (det rinner bakåt). Sen kan du lufta på vanligt sätt för att vara säker på att det är luftfritt. SEN kan du undersöka om det är slaven eller huvudcylindern.. Det är inte kul att köpa nåt alls för att man inte kontrollerat om det finns vätska så det räcker..

Re: Bilen nära dö efter kallstart.

Postat: ons 09 apr 2008, 13:14
av ruffe
*pettson* skrev:
ruffe skrev:Som rubriken säger så är bilen på väg att dö efter kallstart.
Den varvar upp som den ska efter start men sen går den ner på ett par hundra varv för att sen gå normalt.
Det känns som det blir varven blir lägre och lägre efter varje kallstart.
Tacksam för svar.
Bilen är en 850 GLT 92:a som för övrigt går väldigt bra.
Har en annan fråga också.
Jag får lufta kopplingen med jämna mellanrum .
Är det slavcylindern nere vid kopplingen som brukar ge sig eller är det cylindern uppe vid pedalen.
Vill inte köpa fel i onödan.

/Ruffe
när servades den senast med tänddelar, kontroll på tomgångsmotorn och vevhusventilationen? Är det rörliga spjället kontrollerat så att det går tillbaka som tänkt?
Har du kikat så att det är FULLT med bromsvätska i BAKRE delen av behållaren? Det är ofta så att det är väldigt tomt där men ganska fullt i främre.. För att kunna fylla på bakre sektionen MÅSTE man fylla så det är fullt i främre (det rinner bakåt). Sen kan du lufta på vanligt sätt för att vara säker på att det är luftfritt. SEN kan du undersöka om det är slaven eller huvudcylindern.. Det är inte kul att köpa nåt alls för att man inte kontrollerat om det finns vätska så det räcker..
Alla tändningsdelar är bytta för en månad sen men jag har inte kollat tomgångsmotorn eller spjället, får göra det snarast.

Gällande bromsvätskan så har jag hela tiden sett till att det är fullt. Grejen är inte att det försvinner nån olja utan snarare att vätskan går förbi nån packning i en av cylindrarna. Frågan är bara vilken?

Re: Bilen nära dö efter kallstart.

Postat: fre 11 apr 2008, 08:46
av Kena
Går det att lossa röret från slavcylindern och plugga den? om det går så ska kopplingspedalen inte sjunka ned när du trycker på pedalen. Då vet du att det är slavcylindern som läcker.

Re: Bilen nära dö efter kallstart.

Postat: mån 14 apr 2008, 07:57
av ruffe
Kena skrev:Går det att lossa röret från slavcylindern och plugga den? om det går så ska kopplingspedalen inte sjunka ned när du trycker på pedalen. Då vet du att det är slavcylindern som läcker.
Det tar ungefär två till tre veckor för pedalen at sjunka så pass att den inte tar som den ska, så det blir svårt att kolla på det sättet ,men tanken var bra.
Nej, jag får väl krypa till korset och införskaffa en slavcylinder til att börja med.

Angående tomgången.
Jag har kollat tomgångsmotorn och gasspjället men har inte hittat nåt anmärkningsvärt där heller.
Ju kallare det är ute ju lägre sjunker varvtalet vid start.
Jag får leta vidare.