Sida 1 av 1
Lyfta ur motor&växellåda
Postat: fre 04 apr 2008, 10:24
av Tommy Eriksson
Jag tänker lyfta ur motorväxellåda ur en Volvo 850 turbo-94 års modell.
Min fråga är finns det färdiga förborrade och gängade hål på motorn för lyftögglor?
Vidare var sitter dom exakt på motorn, samt vilkken dimension har dessa hål?
Om man skall yxa till lyftbyglar själv, finns det någon måttsatt ritning på hur dessa skall sr ut samt
var dessa skall sitta på motorn.
Jag måste byta den packbox som sitter mellan motor och växellåda, om du har ytterligare tips om detta
är jag tacksam.
Mvh
Tommy
Re: Lyfta ur motor&växellåda
Postat: fre 04 apr 2008, 13:58
av Sparkz
Ska du "bara" byta packbox tar du bara ner lådan. Du behöver hänga upp motorn, det finns ett hål i plåten som övre motorfästet sitter i. Sen kan du släppa ner hjälpramen på vänster sida, lossa skruvarna på höger. Styrväxeln följer med ner, lossa bara rattaxeln från den.
Om du ska ta ner alltihop får du ta det neråt:

Re: Lyfta ur motor&växellåda
Postat: fre 04 apr 2008, 16:04
av Tommy Eriksson
Tack för ditt svar, jag vet att man kan göra som du beskriver.
Men jag vill ändå lyfa ut motorn&växellådan.
Viserligen är den akuta grejen packboxen, men om jag har lyft ur motorn tänker jag
fixa andra grejer samtidigt.
Jag kan inte lyfta ner motorn med ram som du beskriver då jag inte har tillgång till sådan lyft.
Re: Lyfta ur motor&växellåda
Postat: fre 04 apr 2008, 20:37
av *pettson*
Tommy Eriksson skrev:Tack för ditt svar, jag vet att man kan göra som du beskriver.
Men jag vill ändå lyfa ut motorn&växellådan.
Viserligen är den akuta grejen packboxen, men om jag har lyft ur motorn tänker jag
fixa andra grejer samtidigt.
Jag kan inte lyfta ner motorn med ram som du beskriver då jag inte har tillgång till sådan lyft.
Motorn går utmärkt att lyfta uppåt använd dom befintliga öronen du ser i på motorn. Tilta nogrant med lådan nedåt och se till att INTE stöta till torpedväggen. Det kan nämligen kosta dej huvudvärk då genomföringen in i bilen är av plast..