Sida 1 av 1
Nedslag på besiktningen, ABS lampan.
Postat: tor 03 apr 2008, 10:50
av Dirk Diggler
ABS lampan lyser då och då. Nu passade den på att lysa under besiktningen. Nedslag!
Något man kan göra själv?
Har läst någonstans att det sitter sensorer runt om på varje hjul och att det kommer skit på dom.
Är detta en normal händig kan klar av att göra själv? Annars, vad kostar det att lämna in den?
jag har en V70 kombi -98
Re: Nedslag på besiktningen, ABS lampan.
Postat: tor 03 apr 2008, 12:03
av ketto
börja me att läsa av felkoder! Den/dom felkod(erna) indikerar va som är fel!
Re: Nedslag på besiktningen, ABS lampan.
Postat: tor 03 apr 2008, 12:18
av Dirk Diggler
ketto skrev:börja me att läsa av felkoder! Den/dom felkod(erna) indikerar va som är fel!
Snabbt svar. Tack!
Hur läser jag av felkoderna?
Kan jag då se vilken eller vilka ABS givare/kännare som är trasig?
Re: Nedslag på besiktningen, ABS lampan.
Postat: tor 03 apr 2008, 14:51
av ketto
antingen via Volvoverkstaden eller om du känner någon som har program för OBDII
då får du fram felkoder! (Förhoppningsvis)
Prova röra nyckeln 1 mm bakåt på tändningen när du kör, kan va glappt där me!
Re: Nedslag på besiktningen, ABS lampan.
Postat: tor 03 apr 2008, 15:01
av Dirk Diggler
ketto skrev:antingen via Volvoverkstaden eller om du känner någon som har program för OBDII
då får du fram felkoder! (Förhoppningsvis)
Prova röra nyckeln 1 mm bakåt på tändningen när du kör, kan va glappt där me!
Ok, jag skall testa med nyckeln.
Kan man se på OBDII om ABS sensorerna är trasiga eller om dom är smutsiga?
Re: Nedslag på besiktningen, ABS lampan.
Postat: tor 03 apr 2008, 20:14
av lillpip
Man ska iaf kunna se vilket/vilka hjul det är fel på.
Re: Nedslag på besiktningen, ABS lampan.
Postat: tor 03 apr 2008, 21:23
av Sparkz
Titta ner under huvudcylindern så hittar du styrenheten. Kontaktstycket får du loss genom att trycka in en spärr och fälla upp kåpan. Ta det försiktigt, det är lätt att bryta sönder saker. Det är sneda spår som trycker upp kontakten när du fäller upp locket. Vicka lite på den samtidigt. Det ser ut så här på undersidan:

Sen tar vi min fusklapp där du ser vilka stift som är till givarna:

Mät försiktigt så du inte trycker isär kabelskorna. De ska ligga runt 1000 Ohm