Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasJ
#184373
Som sagt är det ett vettigt köp? Tänkte åka och kolla på en 97a. Är de mycket törstiga. Sneglar lite på en Citroen C5 hdi (automat) också. Den har ESP (antisladd) det har väl inte AWD:n? Men 4-hjulsdrift ökar väl säkerheten och väghållningen det också. Och bra framkomlighet på snöiga småvägar kan jag tänka, vilket är bra.

Vad ska man tänka särskilt på med en 850 AWD?

Tacksam för synpunkter.

Kan man använda 15" hjul till vinterdäck på en sån?

MVH. Tomas
Användarvisningsbild
av Nexus
#184458
15" fungerar alldeles utmärkt :mrgreen:
en bra länk med köptips http://www.backspegeln.com/tips_buy.asp

lånat citat av KETTO ! Tack mannen 8)
Och min AWD är FWD just nu pga haveri me viscon (dyr jäkel ny, 13000 kr)

Vill inte skrämma dig nu men detta va priserna för delarna till en AWD förra året:
Vinkelväxel c:a 10000 kr inbytes
Viscokoppling c:a 13000 kr
Bakaxel (slutväxel) c:a 23000 kr
Kardan c:a 9000 kr
Hylsan mellan växellåda/vinkelväxel c:a 1000 kr

Lite att tänka på iaf om du nu vill ha en AWD av gamla modellen!
Backa och sväng samtidigt åt olika håll, lyssna efter oljud i bakdelen, fulla rattutslag!
Kolla efter läckage från packboxar vid växellåda för drivaxlar fram, om de finns möjlighet
av lillpip
#184499
Har själv en V70 AWD och är helnöjd med 4-hjulsdriften på vintern. Dock kan de tidiga AWD vara lite ökända för detta med haveri. Oftast går vinkelväxeln på dem, standardfel, dåligt konstruerat. Mellan lådan å vinkelväxeln har du en hylsa med splines, denna hylsa är dåligt konstruerad, och splines'en på denna kan börja ge med sig å rycker då med sig splines'en från vinkelväxeln och sen har du en skrot vinkelväxel.
Men volvo har en bättre hylsa att köpa och sjyssta volvo har även utbytes-vinkelväxel för dryga 9-10t + att de får din gamla. Härligt att sitta å reparera de gamla å sen sälja begagnade vinkelväxel som sen är som nya till ett dyrt pris. Tummen upp Volvo :-)-)
Kolla ifall den spinner på alla 4 på en grusväg typ, så ser du iaf om 4-hjulsdriften funkar som den ska.
av lillpip
#184813
4hjulsdriften är alltid i, annars kan de bli svårt å åka uppför en snöig backe ifrån ett stillastående läge.
Men du har inte 50-50 på den hela tiden utan när det behövs omfördelar den kraften så du får lika på alla 4 hjulen sen.
Användarvisningsbild
av JovEN
#184825
lillpip skrev:4hjulsdriften är alltid i, annars kan de bli svårt å åka uppför en snöig backe ifrån ett stillastående läge.
Men du har inte 50-50 på den hela tiden utan när det behövs omfördelar den kraften så du får lika på alla 4 hjulen sen.
Så det fungerar alltså ungefär som en viskodiff då?
Användarvisningsbild
av Örnen
#184882
Volvo gamla system med visko fyrhjulsdriften är väl inte den mest hellyckade konstruktionen. Jag har aldrig ägt någon men har en granne som nyss sålt sin V70 AWD efter en hel radda dyra reparationer. Min gamla arbetsgivare äger också en V70 XC-99 som blivit väldigt dyr att repa av liknande orsaker. Problem med vinkelväxlar mm.
En visko driven Volvo är eg framhjulsdriven 95% eller nått sånt tills någon av framhjulen börjar spinna. Då är det tänkt att bakhjulen ska gripa in. Det gör de ibland alldeles för sent då redan framhjulen kört fast.
Dessutom är viskon känslig för om man har olikslitna hjul runtom. Lägger man på ett reservhjul som är nytt och de andra tre slitna så kan en kort tur bli dyr pga rasrisken. Kör du längre så är raset i stort sett garanterat.

Köper du en 945 fullturbo av de sista årgångarna -97,-98 har de diffbromsad bakaxel som standard. Med en sådan lär du inte köra fast i första taget. Jag vill påstå att hög markfrigång + diffbroms är nästan lika bra som fyrhjuldrivet.
av lillpip
#185014
TomasJ skrev:Kan man använda 15" hjul till vinterdäck på en sån?
Går inte. Du kommer inte få på 15" på dem, Oket kommer ta i. Det ska vara 16" minst på AWD.
Apropå AWD och dess "fel", har själv en V70 AWD som jag e helnöjd med. Hjälpt mig många ggr i snön.
Sköter man bara bilen å inte bara tutar å kör hela tiden utan koll ska de inte vara nåen fara.
Viskokopplingen skär ex.vis pga dåligt lufttryck i något hjul, dåligt mönster, olika dimensioner på hjulen. Kolla lufttrycket bara å använd alltid fräscha däck (byt alltså alla 4 när du byter däck, har du rätt hjulinställning sliter det inte så. De gamla däcken kan du alltid sälja till nåen 740-raggare). Vad som händer är att silikonet i Viskokopplingen kokar och därför skär den oftast om det är något.
Vinkelväxeln är som sagt standardfel, så det kan vem som helst åka ut för. Men eftersom Volvo har bättre hylsor nu etc och har bilen rullat ex.vis 17-20t mil nu med nuvarande vinkelväxel så skulle du åka på å byta den så kan du nog vara lugn med att aldrig mer behöva byta den igen under din ägartid iaf. Och byter man den så kan man vara lite nöjd med att man har en ny sådan. Ska själv riva min fastän det är inget fel på den och ta en titt under sommaren. Ok, jag får pröjsa 10t för vinkelväxel+hylsa om jag måste men får lätt tillbaka dem vid försäljning och behöver inte byta på den något mer sen.
Användarvisningsbild
av ketto
#185039
lillpip skrev:
TomasJ skrev:Kan man använda 15" hjul till vinterdäck på en sån?
Går inte. Du kommer inte få på 15" på dem, Oket kommer ta i. Det ska vara 16" minst på AWD.
Apropå AWD och dess "fel", har själv en V70 AWD som jag e helnöjd med. Hjälpt mig många ggr i snön.
Sköter man bara bilen å inte bara tutar å kör hela tiden utan koll ska de inte vara nåen fara.
Viskokopplingen skär ex.vis pga dåligt lufttryck i något hjul, dåligt mönster, olika dimensioner på hjulen. Kolla lufttrycket bara å använd alltid fräscha däck (byt alltså alla 4 när du byter däck, har du rätt hjulinställning sliter det inte så. De gamla däcken kan du alltid sälja till nåen 740-raggare). Vad som händer är att silikonet i Viskokopplingen kokar och därför skär den oftast om det är något.
Vinkelväxeln är som sagt standardfel, så det kan vem som helst åka ut för. Men eftersom Volvo har bättre hylsor nu etc och har bilen rullat ex.vis 17-20t mil nu med nuvarande vinkelväxel så skulle du åka på å byta den så kan du nog vara lugn med att aldrig mer behöva byta den igen under din ägartid iaf. Och byter man den så kan man vara lite nöjd med att man har en ny sådan. Ska själv riva min fastän det är inget fel på den och ta en titt under sommaren. Ok, jag får pröjsa 10t för vinkelväxel+hylsa om jag måste men får lätt tillbaka dem vid försäljning och behöver inte byta på den något mer sen.

FEL! 15" går utmärkt att använda, använder själv 15" på min 850 AWD vintertid! Min sambos bror har en V70 AWD och han oxå använder 15" !

Såvida inte din bil har större bromsar som R som kräver minst 16" fälgar!

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]