Sida 1 av 2

Felkoder, vad måste göras??

Postat: tis 19 jul 2005, 14:53
av S.t.r.a.n.D
Jaha, då var man och pillade bakom instrumentpanelen idag och då fick jag se att det inte satt någon lampa i hålet. Så då stoppade jag i en lampa och givetvis så lyste den. Kollade då felkoderna och fick fram några stycken.

Ajja bajja Burken, är detta något du visste?? :evil: :(

Hur som hellst, fick dessa felkoder.
Uttag 2:
2-2-3
1-2-1

Uttag 3:
4-4-4
3-2-2
2-1-2
1-2-2
1-2-3

Uttag 7:
1-3-2

Jag vet ungefär vad dom flest innebär men det jag undrar är vad jag måste göra för att åtgärna dom???

Plus en viktig sak till. Innebär någon av dessa koder att jag inte bör köra med bilen?? Eftersom det inte funnits någon lampa i bilen som kunnat lysa så vet jag ju inte hur länge dom har funnits. Har haft bilen i 2,5 vecka och jag har kasnke kört ca. 180-200mil.

Bilen är en 850 GLT -92. Men det står ju i signaturen.

Postat: tis 19 jul 2005, 16:07
av el-anders
Jag tycker du ska radera koderna och köra ett tag och läsa av dem igen.
Jag menar att normalt så märker man att nåt är galet och så läser man koderna för att få hjälp att hitta felet.
Det låter som du inte har märkt något alls, så om motorn verkar gå utmärkt tycker ju jag att du kan köra vidare.
Vad som kan skada motorn på grund av elekronikfel är ju:
1, för mycket bensin (sköljer bort oljan från kolvringarna)
2, för lite bensin (kan orsaka spikningar, som kan skapa hål i kolvar och annat otrevligt)
3, spikningar (se ovan)
Inte så mycket mer tycker jag.

Postat: tis 19 jul 2005, 16:52
av Sparkz
För mycket bränsle eller misständning = oförbränt bränsla i katalysatorn som kan smälta ihop.
Men så länge den går riktigt är det ingen fara att köra.

Ta bort koderna och se vad som kommer tillbaka.

Kolla säkringarna till ABS, finns tre st. i hållaren.
Antagligen givare på höger fram iaf, tre olika koder på den...

Postat: tis 19 jul 2005, 17:11
av S.t.r.a.n.D
Okej, precis som du antog el-anders så har ja inte alls märkt nått fel, utan det vara bara av en slump jag såg att lampan saknades och kollade felkoderna.

Den har då inte dragit onormalt mycket tycker jag, stadskörning och ny bil brukar ändå resultera i högre bränsleförbrukning:D
Men hur märker jag om den tar för lite?? Det är ju svårt att säga vad som är normalt förstår jag men men...

Hur var det man tog bort koderna nu, ska söka på forumet nu, men om nån har lust får ni skriva ;)

Postat: tis 19 jul 2005, 17:23
av Sparkz
Läs ut alla koder, tryck 5 sek, lysdioden tänds igen, tryck 5 sek till.

När du har massa koder i flera system går det snabbare att lyfta av batteripolen en stund. Se till så du har koll på radiokod bara.

Postat: tis 19 jul 2005, 17:59
av el-anders
Javisst ja.... katalysatorn glömde jag.
Lambdasonden reglerar ju det här, så får du ingen felkod på sonden, så har du säkert rätt blandning. Om det nu inte är fel på den på det viset att: 0,5 volt från lambdasonden inte alls motsvarar 14 till 1 i bränsle blandning. Då får du göra ett avgastest på nån verkstad.
Så vill du vara idiotsäker gör ett avgastest.
Fast 4gas mätaren visar inte volttalet från din sond, den kommer att visa: lambda = 1,000 eller däromkring, från sin egen sond.
Så visar den rätt (1,000) så är din egen sond OK.
Förresten Sparkz , det sägs ju att sonden ska bytas vid vissa intervall 10.000 mil eller så. Jag tvivlar på att det är nödvändigt, den slits ju inte. Vad jag vet så kan den bara bli full med "sot", vad tycker du?

Postat: tis 19 jul 2005, 21:08
av S.t.r.a.n.D
Nu är alla felkoder nollade, bara att vänta och se om dom dyker upp igen...

Postat: mån 25 jul 2005, 19:58
av Sparkz
Jag har inte sett några bytesintervall utom för sonder för blyad bensin. (G och GT-motorer utan kat för länder med lägre avgaskrav)
Var hittade du det?

Det vanligaste när man byter är nog att den är totalskrot, avbrott i förvärmningsmotståndet och ingen utsignal. Men ibland kan ju signalen börja krypa iväg lite långsamt...

Postat: tor 28 jul 2005, 23:49
av el-anders
Det var nog inte på nåt seriöst ställe jag läste det där, utan nånstans där dom säljer sonder. (De vill väl öka försäljningen. )

Postat: fre 29 jul 2005, 11:49
av S.t.r.a.n.D
Nu har det gått 10 dagar och ingenting har kommit tillbaks. Det var en massa gamla felkoder som förra ägaren inte raderat bara.