Sida 1 av 2

Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: fre 28 mar 2008, 19:05
av Rosso
Hej!
Har en volvo 850 GLE -93 2,5 10v motor.
jag startade min volvo 850 här om dagen och den hadde så dålig tomgång då efter jag hadde gasat så ville den bara dö.

Läste av felkoderna och fick ingen på sockel 2 men på sockel 7 fick jag 1-2-2 och 2-3-1.
enligt felkods avläsning så betyder 1-2-2 Soleniod S1 öppen krets.
och 2-3-1 betyder Oregelbunden spjällägessignal

kan någon hjälpa mig att åtgärda felen på dessa?

Re: Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: fre 28 mar 2008, 19:27
av Sparkz
Nu blandar du ihop systemen lite va?
A2 bränslesystem
A7 Instrument
1-2-2 Soleniod S1 öppen krets. och 2-3-1 Oregelbunden spjällägessignal är felkoder på automatlådan, om du har fått den i A1.

Har du fått 122 i A7 har det med motortempgivaren att göra. Men 231 finns inte i A7

Re: Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: lör 29 mar 2008, 00:07
av Rosso
ok kollade lite fel där :D

i A7 fick jag reda på då alltså motortemperatur givaren period för lång?
vad menad med period för lång då?

och den har för fet blandning också. vad kan man kolla och se med om den får för fet blandning? tändstiften är svarta och den är svårstartad efter en stunds körning.. har också bytt kamremm på den och tagit bort styrboxen.. är det vanligt att den måste "kalibreras" om,altså efter några KM körning så är den i skick igen efter man har tagit bort styrboxen,eller?

Re: Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: lör 29 mar 2008, 08:12
av Sparkz
Ja, styrenheten tappar adaptionerna för tomgång och annat om den blir strömlös.

Re: Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: lör 29 mar 2008, 10:07
av Rosso
Ok som jag tänkte då.. men kan den feta blandningen bero på stryboxen ?
eller kan motortemeratur givaren göra så att det blir fetare blandning eller?

Re: Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: lör 29 mar 2008, 18:18
av *pettson*
Rosso skrev:ok kollade lite fel där :D

i A7 fick jag reda på då alltså motortemperatur givaren period för lång?
vad menad med period för lång då?

och den har för fet blandning också. vad kan man kolla och se med om den får för fet blandning? tändstiften är svarta och den är svårstartad efter en stunds körning.. har också bytt kamremm på den och tagit bort styrboxen.. är det vanligt att den måste "kalibreras" om,altså efter några KM körning så är den i skick igen efter man har tagit bort styrboxen,eller?
a7 berättade för dej att din termostat inte är stängd som tänkt, det tar för lång tid att få upp bilen i temp. Det kan ju även vara orsaken till att den fetar på.. ju lägre temp ju mera bensin..

Re: Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: lör 29 mar 2008, 19:43
av Rosso
OK! tack för svaren! skall kolla detta imorgon :)

Re: Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: sön 30 mar 2008, 23:13
av Rosso
Fick bort felkoden till sist.. problemet återstår,men inga felkoder kan hittas och motorn håller sig bra på tomgång då du startar och enda till man skall gasa lite sen så vill den bara dö!

ännu för mycket soppa antar jag :?:

någon som kan tänkas veta felet eller förslå något?

Re: Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: mån 31 mar 2008, 06:37
av *pettson*
Rosso skrev:Fick bort felkoden till sist.. problemet återstår,men inga felkoder kan hittas och motorn håller sig bra på tomgång då du startar och enda till man skall gasa lite sen så vill den bara dö!

ännu för mycket soppa antar jag :?:

någon som kan tänkas veta felet eller förslå något?
är slangen hel mellan mapsensor och insug?

Re: Volvo 850 GLE motorfel!

Postat: mån 31 mar 2008, 18:26
av Rosso
slangen är hel ja,jag provkörde den idag igen och den hadde hur bra tomgång då den står stilla och hadde tomgång ända tills jag skulle ut och köra,då dog den bara.. den var inte så här efter jag bytte ventillyftare,då gick den bra :???:
testade så alla lyftare gick bra och lätt upp och ner och hadde "volvolimmet" och ett tunt passligt lager på ventilkåpan och sen kollade så kamremmen var som den skulle noga.. det som är konstigt att den började betee sig såhär efter detta byte.. :roll: