Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är snart dags att ta ut pärlan från vintervilan. Är lite orolig för att min nymonterade R-vinge åker väck igen. (de stal den i höstas)
Fråga: Hur larmar man vingen på bästa sätt? Magnetkontakter, fotocell, kontaktslinga?
Problemet är bristen på plats för montering av div, larmtillbehör. Vägrar likaså att borra i den nya vingen.
Hur löser jag detta dilemma på bästa sätt? Tacksam för knep och ideer. (Vingen sitter monterad på bakluckan)
Har tillgång till Volvos kassa originallarm samt Cargard 950S.
Har du bromsljus i den så går det att lägga till den i larmslingan. Man kabeln är väl det sista dräggen sliter av, då är ju vingen redan loss... Riktigt känsliga kontakter på luckan, som känner så fort den rör sig lite mot gummilisten. Risk för falsklarm... (nu antar jag att det är en 854/S70?)
Sen finns det ju GPS-larm, man gömmer en sändare i vingen så får men reda på var den är så man kan skicka dit polisen / HA.
Skicka dit Polisen..tillåt mig att leeeeee. :lol: Polisen de bryr sig ej det minsta. De skyddar istället brottslingarna.
Det går ej heller att ringa polisen vid behov, men om man istället uppsöker närmsta korvmoj eller Mc Donalds, så hänger de där utanför.
(snuggar gratis måltider) :)
Det andra alternativet som gäller då...
När man har blivit av med vingen för 3:e gången känns det ju bättre om kräket som snodde den har ett par krossade knäskålar än 30 dagsböter och villkorligt :twisted:
Då, som först kommer polisen och arresterar mig, för man får inte slå brottslingar. (oavsett vad de gjort)
Sedan utdömmer domstolen ett vite för mig på 100.000:- för att jag slog han som förstörde min bil. Då blir han rik med.
Så förbannat illa är det ställt här i samhället.
Hmm, en vinge kostar? Krossade knäskålar... inte riktigt proportionerligt... kanske på grund av värdet som polisen prioriterar brott mot liv och hälsa före din vinge... Även om den är värd massor i affektion för dig!

Jag är ingen elektriker, men om det går att lägga in larmslinga i bromsljuset måste det ju gå att lägga den på så sätt att den larmar på bultar eller annan infästning med?
Kruxet är att det ej finns några bultar till vingen, den sitter dels fastlimmad med dubbelhäftande tape.
Samt att det även sitter två små vinkeljärn i plast vid varje gavel av vingen. Det tar endast 5 sek att
slita bort vingen från luckan. Enda trösten är att samtliga fästen spricker sönder totalt när de rycker loss den.

Och en larmslinga varnar först när de klipper av kablaget, och då är det dags att dra från platsen...
Prova att tag i vingen och rycka lite, luckan kan röra sig en del mot listen och gumistöden. Det borde man kunna utnyttja. Då larmar det vid första försöket. Det blir lite dumt med en kontakt i kanten på öppningen som kanske är i vägen, men det kan man kanske stå ut med. En microbrytare är lite mer exakt och pålitligare än en dörrkontakt.
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... ?id=251662
Bild
Storlek: 19,8x10,2x6,4 mm, så den är ju inte jättestor. En plåtremsa räcker väl som fäste så den ligger precis innanför gummilisten justerad så luckan precis trycker ner knappen när den är stängd. Man får väl lägga sig där och ha nån som stänger luckan så man kan justera. (Och hoppas att han öppnar igen när man är klar :lol: )

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]