Sida 1 av 1

Blårök och ojämn gång

Postat: tis 25 mar 2008, 19:53
av flummbeck
Nyköpt 854 SE (10 ventiler) -94. Går illa och ryker vid gaspådrag. Bytte stift och stiftet på 1:ans cylinder (räknat från kamdrivningen) var väldigt svart och fullt av beläggning. Detta gjorde att bilen gick bättre, men den ryker destomer. Min fråga är: Är det någon som varit med om detta innan?? En vild gissning från min sida är att det antingen är ventiltätningarna eller "kolvringarna". Bilen andas oxå väldigt mycket från vevhuset. Kan man fixa ventiltätningarna utan att lyfta toppen?? Ska göra ett kompprov i morgon, det är väl lättaste sättet att se om det är "läkage" förbi kolvarna. Bör väl kanske tillägga att bilen troligtvis inte blivit servad som den skall genom åren. Bilen har gått 33500 mil, så det är kanske dax för en renovering i vilket fall som helst...

Re: Blårök och ojämn gång

Postat: tis 25 mar 2008, 20:36
av *pettson*
flummbeck skrev:Nyköpt 854 SE (10 ventiler) -94. Går illa och ryker vid gaspådrag. Bytte stift och stiftet på 1:ans cylinder (räknat från kamdrivningen) var väldigt svart och fullt av beläggning. Detta gjorde att bilen gick bättre, men den ryker destomer. Min fråga är: Är det någon som varit med om detta innan?? En vild gissning från min sida är att det antingen är ventiltätningarna eller "kolvringarna". Bilen andas oxå väldigt mycket från vevhuset. Kan man fixa ventiltätningarna utan att lyfta toppen?? Ska göra ett kompprov i morgon, det är väl lättaste sättet att se om det är "läkage" förbi kolvarna. Bör väl kanske tillägga att bilen troligtvis inte blivit servad som den skall genom åren. Bilen har gått 33500 mil, så det är kanske dax för en renovering i vilket fall som helst...
jadu det är inte så vanligt att en cylinder blir dålig om vi tänker på ringarna. Förvisso kan man få oljeringsbrott men tätningarna är destovanligare.
Det du kan se med ett komptest är ju egentligen bara att det läcker. inte hur det läcker.. Men om vi tillsätter lite olja så kan vi plötsligt berätta om det försvinner uppåt eller nedåt..
gör ett komptest... notera. lägg i två klunkar olja ur en oljekanna i varje cylinder. Testa igen. Stiger värdet markant? Du har ett ringproblem. Står värdet kvar i närheten av det gamla är det ventilproblem.
Att byta tätningar på plats är möjligt. Men det beror på vad man vill uppnå. Sök på ämnet så ser du tidigare diskussioner.

Re: Blårök och ojämn gång

Postat: ons 26 mar 2008, 21:12
av Lasse81
Packar alla gamla 850-motorer ihop efter 30.000mil?
Tycker det verkar vara så många som har problem med oljeförbrukning och dylikt.

Re: Blårök och ojämn gång

Postat: ons 26 mar 2008, 22:12
av dr.zenzen
flummbeck skrev:Nyköpt 854 SE (10 ventiler) -94. Går illa och ryker vid gaspådrag. Bytte stift och stiftet på 1:ans cylinder (räknat från kamdrivningen) var väldigt svart och fullt av beläggning. Detta gjorde att bilen gick bättre, men den ryker destomer. Min fråga är: Är det någon som varit med om detta innan?? En vild gissning från min sida är att det antingen är ventiltätningarna eller "kolvringarna". Bilen andas oxå väldigt mycket från vevhuset. Kan man fixa ventiltätningarna utan att lyfta toppen?? Ska göra ett kompprov i morgon, det är väl lättaste sättet att se om det är "läkage" förbi kolvarna. Bör väl kanske tillägga att bilen troligtvis inte blivit servad som den skall genom åren. Bilen har gått 33500 mil, så det är kanske dax för en renovering i vilket fall som helst...
Ryker vid gaspådrag!!Haa den ryker hela tiden.Lyft toppen så blir det bra så slipper vi som jobbar vid vägen få lungcanser.(Blink Blink)Syns flummbeck!!

Re: Blårök och ojämn gång

Postat: tor 27 mar 2008, 09:53
av *pettson*
Lasse81 skrev:Packar alla gamla 850-motorer ihop efter 30.000mil?
Tycker det verkar vara så många som har problem med oljeförbrukning och dylikt.
Nej alla gör inte det.. Men det är följderna av att skita i oljekvaliten och efterbliven service. Med detta pratar jag inte om att man slängt i biltema olja och inte mobil1. Det jag pratar om är att slänga i en billig halvsyntet och sen köra skiten ur bilen stadigt. Ett förfarande som kräver en dyrare helsyntet istället. Oljespecen till din motor förutsätter en frisk motor som inte är sliten och specen förutsätter att det gäller NORMAL körning.
Sen hänger det också på nån lust folk har att varva en 850 som gått 26000 mil lika mycket och länge som när den hade gått 6000 mil. Samma fenomen återfinns på BMWs modeller.
Att jämföra gamla rödblockare med dom här vitblockarna är inte heller rättvist eftersom vitblockarna har ungefär halva spännkraften i kolvringarna mot en rödblockare. Det gör att dom redan från början sparar friktion med minskade kontaktytor och tryck, men att dom också inte tätar lika vid hög ålder.
Tyvärr återfinns en del modeller behäftade med en svag typ av oljering och hög konsumtion redan från början (handlar om 92-93, enstaka 94) som handlar om att man helt enkelt antingen får byta ringarna eller byta kolvar för att få nya typen av kolvringar som släpper igenom mindre olja.
Volvos åtgärd mot hög oljeförbrukning under garantitiden var enkel: Större tråg så syns det inte så mycket. Och kunden klagar inte så mycket..
Idag när bilen börjar bli gammal så blir naturligtvis problemet värre.
Sen har vi gott om täppta vevhusventilationer som gör att oljan trycks ut där den inte är tänkt. Även i förbränningsutrymmena. Vill man bli av med oljerök och vill ha liten åtgång på den så finns inga genvägar. Det är till att riva ned toppen för att byta tätningar, slipa in ventilerna(gör man för prestandan). Man river vevhusventen och gör den ren. Här står man sen i ett vägval.. Byta kolvringar eller inte. Ska man göra det så ska man dessutom jaga nyare kolvar så att man kan montera nya typen av kolvringar. Det ger minimalt med oljeförbrukning..

Re: Blårök och ojämn gång

Postat: tor 27 mar 2008, 14:36
av Lasse81
Ok, du menar att problemet hänger ihop slarviga ägare.
Jag har fått den uppfattningen att en välskött motor mycket väl tål att användas fast den är gammal.
Jag har en 93:a, betyder det att jag automatiskt har en högre oljeförbrukning? Dvs gäller problemet alla 92-93:or?


De BMW-motorer som man upplevt problem med var väl främst de gamla sexorna(M30), där igensatta oljekanaler slet ner kamaxlarna, samt V8:an i M5:an (S54) vilken hade problem med hög oljeförbrukning i början.

Re: Blårök och ojämn gång

Postat: tor 27 mar 2008, 15:00
av *pettson*
Lasse81 skrev:Ok, du menar att problemet hänger ihop slarviga ägare.
Jag har fått den uppfattningen att en välskött motor mycket väl tål att användas fast den är gammal.
Jag har en 93:a, betyder det att jag automatiskt har en högre oljeförbrukning? Dvs gäller problemet alla 92-93:or?


De BMW-motorer som man upplevt problem med var väl främst de gamla sexorna(M30), där igensatta oljekanaler slet ner kamaxlarna, samt V8:an i M5:an (S54) vilken hade problem med hög oljeförbrukning i början.
Du har uppfattat det rätt. Såhär ser det ut. Trots att det är sent 1994 (v50) som ändringen äger rum så verkar inte just 94 års modell vara sådär jättedrabbad. Därför sa jag 92 och 93 dom är klart högre frekvens på. Naturligtvis är det högst individuellt hur det gått med motorerna under livstiden. Min 28000 milade 92:a jag hade drog ingen olja. Medans min turbo 94 (uttagen 93) drog riktigt mycket..
*En ny förbättrad typ av kolvring introducerades i motorproduktionen vecka 50 1994. Bilar med motornummer 396323 och senare har de nya kolvringarna.
En bil som har en motor med de nya kolvringarna kan förväntas att förbruka 0,01 - 0,1 liter olja per 1000 km.
En bil som har en motor med den äldre typen av kolvringar kan förväntas att förbruka 0,1 - 0,3 liter olja per 1000 km.
Gränsen för berättigade klagomål är om motorn förbrukar mer än 0,4 liter olja per 1000 km.*
Åtgärden vid klagomål var alltså ett större tråg..
Min högst privata uppfattning är att SE modellerna alltså 140hk modellen fått mest problem på äldre dagar. Det är också den modellen som alltid fylldes med del eller halvsyntet. Det är även den modellen som aldrig verkar fått se bra service av nån anledning..