Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xorlon
#11662
Köpte en 850 GLT -92 för några dagar sedan, den gick mycket fint i 1 dag, sen började problemet :(

När man kör bilen på, säg 3an och ligger i 40-50 km/h (1500 varv kanske) och trycker ner gasen, så "hackar" bilen fram :???: , låter som om inte alla kolvar går i takt, eller som om när man kör en bil på så låga varv att den håller på att dö (vilket difinitivt inte är fallet).

Har funderat på om det kan vara styrboxen som är illa tilltygad och det vore ju inte skoj, då dom är rätt dyra. :cry:
Bilen har gått 27100 mil.

Någon som har någon aning vad felet kan vara? eller har haft erfarenhet av problemet?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#11672
Börja med fördelarlock och tändkablar, dåliga tändkablar brukar märkas mest vid hög belastning.
av Xorlon
#11673
Ska ta o kika på det.
Missade att skriva detta; när den efter en massa hackande går upp i lite högre varv, så "sticker" bilen ifrån och låter bra igen.
Känslan i bilen när den går från hackande till bra är ungefär densamma som att köra i en konstant hastighet och trampa plattan i botten. Trots att den är i botten hela tiden...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#11674
Jaha... kanske inte tändkablar ändå, men ta en titt iaf. Och fördelarlocket.

Låter lite som luftmassemätare då, kollat felkoder?
av Xorlon
#11675
Felkoder har jag inte tittat på.
Har inte mycket erfarenhet med felsökning o så.
Man måste åka till nåt service-ställe för att kunna läsa av värden antar jag?
Antar att det är det första man bör göra nu :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#11676
Felkoder kan du lätt kolla själv, sök på det här på forumet.
av Xorlon
#11995
Har hittat och löst felet nu :)
Problemet var att det kommit in fukt ner till tändstiften, därav den ryckiga tändningen.
Känns lite knepigt att man inte såg det första gången man var inne vid tändstiften och kikade.

Tänkte att det kunde vara bra att skriva ner vad felet var, då det ev. kan hjälpa andra som har eller får problemet.
Användarvisningsbild
av jocke34
#12393
Ett väldigt vanligt fel när man köper en ny bil. det kommer ner vatten till tändstiften när dom motortvättar den så den ska se snygg ut för försäljning.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]