Sida 1 av 2
Byta termostat på 855
Postat: fre 21 mar 2008, 21:26
av mollypeckt
Någon som vet hur man byter termostat på en 855 GLT -97?
Var sitter den? Hur lång tid tar det? Något speciellt man bör tänka på?
Är mekonomen prisvärt för en termostat?
Re: Byta termostat på 855
Postat: fre 21 mar 2008, 22:04
av camaro69
Köp en bra originaltermostat.
Termostaten sitter i termostathuset där övre kylslangen går ned. Lossa på torxen och lyft på locket och byt.
Efter byte, fyll på med glykolblandning och kolla att kylvätskenivån blir rätt.
Ett tips i all välmening. Investera i en Haynes manual. Du sparar in dom 200 kronorna snabbt.
:)
Re: Byta termostat på 855
Postat: fre 21 mar 2008, 23:38
av *pettson*
mollypeckt skrev:Någon som vet hur man byter termostat på en 855 GLT -97?
Var sitter den? Hur lång tid tar det? Något speciellt man bör tänka på?
Är mekonomen prisvärt för en termostat?
Hugget som stucket.. wahler levererar till volvo, mekonomen, autoexperten, biltema, bildelsspecialisten osv.. Sen är det väl vad du önskar betala.
Glöm inte att en termostat är en slitageprodukt som ska bytas när du byter din glykol. För du byter varannat eller vart tredje år?
Re: Byta termostat på 855
Postat: lör 22 mar 2008, 07:18
av kimmer
mollypeckt skrev:Någon som vet hur man byter termostat på en 855 GLT -97?
Var sitter den? Hur lång tid tar det? Något speciellt man bör tänka på?
Är mekonomen prisvärt för en termostat?
Dette link (vet at det inte är det rette forum men....

) gav mig mod på at skifte min termostat selv. Det er et let job och kan göres snabt....kanske 15 min. Du behøver ikke at tappe alt vatten bort, tag bort dom 1-2 dl som sitta i köleslangen det räkker
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=314
Held og lykke
Kim
Re: Byta termostat på 855
Postat: lör 22 mar 2008, 18:05
av Sparkz
Sen kan skruvarna sitta lite hårt ibland... När en skruv sitter hårt i aluminium brukar det göra nytta att knacka på den med en hammare, då släpper det fint.
Men gör INTE det på termostathuset, det spricker hur lätt som helst.
* FIXAT * - termostatbyte
Postat: sön 23 mar 2008, 13:45
av mollypeckt
Tack alla för hjälpen.
Nu är min påsksemester räddad och volvo blåst på ett par 100-lappar.
Det var lätt och tog <10 min.
Det svåra var att hitta rätt torx-storlek (40) som inte ens mekonomen sålde.
TACK!!!
Re: Byta termostat på 855
Postat: tis 25 mar 2008, 08:42
av Carina
Hmmmm..precis vad jag tänkte säga Sparkz.... slå/knacka INTE på termstathuset... det spricker *skrattar*
Re: * FIXAT * - termostatbyte
Postat: tis 25 mar 2008, 11:04
av *pettson*
mollypeckt skrev:Tack alla för hjälpen.
Nu är min påsksemester räddad och volvo blåst på ett par 100-lappar.
Det var lätt och tog <10 min.
Det svåra var att hitta rätt torx-storlek (40) som inte ens mekonomen sålde.
TACK!!!
Trots att man har TX40 så finns det tre typer av torx överhuvudtaget.
Torx
Torx tamperproof
Torx PLUS
När man använder tx40 så känns det lite som om det är lite lite för glappt. Det är för att skruven är torx PLUS. Den ska alltså ha lite bredare skär.
Här är lite mera info..
http://www.lara.com/reviews/screwtypes.htm
Re: Byta termostat på 855
Postat: tis 25 mar 2008, 11:56
av Sparkz
Se där ja. Tyckte det var bra med en vettig standard när torx kom som ersatte phillips/pozi/supra plus en massa japanska variationer på dem. Men det tror fan att nån ska ändra på det med...
Re: Byta termostat på 855
Postat: tis 25 mar 2008, 13:22
av Claes74
Sparkz skrev:Se där ja. Tyckte det var bra med en vettig standard när torx kom som ersatte phillips/pozi/supra plus en massa japanska variationer på dem. Men det tror fan att nån ska ändra på det med...
De måste ju få sälja verktyg oxå och inte bara delar :lol: