Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aluiro
#11628
Att återställa servicepåminnelselampan på en 850 är skitenkelt! Det finns nämligen något på våra fina 850:ar som Volvo kallar diagnostikmodul. Denna sitter t.o.m -96 längst fram i motorrummet på bilens högra sida och efter -96 under en kåpa framför växelspaken. Men hjälp av d-modulen kan man få fram felkoder om det mesta i bilen. Det finns 8 st olika diganostiker som bl.a ecc, instrument, elsäten, inprut å tändning å lite mer...... D-modulen består av två uttag nämda A och B. Det uttag som den lilla diagtråden sitter i är A om jag inte minns helt fel. Så här gör man med servicelampan. Slå på tändningen och stick in diagtråden i sockel 7 på modul A. och tryck fyra ggr snabbt på testknappen på d-modulen. När lysdioden tänds och förblir tänd är systemet redo att ta imot kommandon. Koden för servicelampan är 1-5-1 Alltså tryck en gång på knappen vänta tills lysdioden tänds, tryck fem ggr, vänta och till slut en gång. Nu skall lysdioden blinka flera ggr i följd som en bekräftelse på att systemet tagit imot kommandot. Slå av tändningen, sätt tillbaka den lilla tråden i sin hållare och kolla om lampan har slocknat genom att starta
av ab668
#11634
det meste her er rett, men det er bare til og med 1995 mod som har denne i motor rommet. FOM 96 er det OBDII system og du trenger kabel og PC
av aluiro
#11636
ok det kan det säkert vara..
av reza
#12006
ab668 skrev:det meste her er rett, men det er bare til og med 1995 mod som har denne i motor rommet. FOM 96 er det OBDII system og du trenger kabel og PC
Jag undrar bara om man behöver ett spec. program till PC för att kunna nollställa service lampan?
av andezon
#12027
på vissa 96:or satt den en gummiplugg i instrumenetet som man tog bort och därbakom satt en "pinne" man tryckte in ,som nollade servicelampan med... men detta ar bara på 96:or med vissa instrument ( kommer inte i håg vilka, men det är ju bara att titta på instrumentet om man har en svart gummiplugg...

from årsmodell 96 så sitter det OBD II uttag på bilarna vilket innebär att man måste ha en servcieåterställare eller något program för att återställa lampan, tex VIDA
av reza
#12064
Tack för svaret! Have a nice day!
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]